Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бирата и защо мъжете не знаят защо...

Днес има 4 пъти повече дегустатори на бира от женски пол, отколкото преди 10 години Снимка: Getty Images
Днес има 4 пъти повече дегустатори на бира от женски пол, отколкото преди 10 години

Науката за любимата блондинка на мъжете - бирата - отдавна не е запазена територия за тях.

След години на мъжко господство във фабриките за бира по света, днес броят на дегустаторите от женски пол е доста стабилен. А зад успеха на много от най-известните етикети на най-консумираната напитка в света стоят повече жени.

Не като секси обект на метафора в рекламирането на бирата, а като специалисти, които превъзхождат мъжете, когато става въпрос да се опишат цвета, вкуса, интензитета, аромата и тялото на бирата.

Сред компаниите, в които ролята на жените става все по-важна в пивоварните, е SABMiller - британският гигант в пивоварството и третият по големина в света, който обединява Peroni, Grolsch и Pilsner Urquell.

В опита си да намери нови дегустатори, за да изследва по-добре своето производство, преди няколко години компанията прави тест сред различни служители - от секретари до търговски експерти. Тестовете не оставят никакво съмнение: "Открихме, че жените са много по-чувствителни, когато трябва да се определят вкусовите нива на бирата", разказва за Wall Street Journal Бари Аксел, майстор пивовар на SABMiller.

Резултатът е, че днес в компанията между 1000 професионални дегустатори, 30%  са жени - четири пъти повече, отколкото преди десетилетие.

Разбира се, ако трябва да се прецени размерът на питейната чаша, няма съмнение, че мъжете са с много по-голям опит - 7 от всеки 10 потребители на бира по света са от мъжки пол, според изследвания на Datamonitor Group.

Но когато бирата трябва да стане вкусна, жените имат доста повече надмощие. Според експертите женските вкусови рецептори, които се намират в папилите на езика, разпознават много по-добре характеристиките на напитката, отколкото тези на мъжете.

Работата на дегустаторите на бира може да изглежда доста лесна и майтапчийска, но всъщност не е така. Не е само въпрос на инстинкт. "Жените умеят да долавят много по-добре миризми с по-ниска концентрация", казва Чарлз Одело от Центъра за дегустационни науки, специализиран в научни изследвания на сензорните анализи на храните.

Според директора на италианската AssoBirra, Филипо Терзаги, "жените са склонни да откриват по-лесно недостатъците на напитката." Като т. нар. "дъх на банан", който може да се появи в процеса на ферментация или миризмата на "пор", причинена от излагане на бутилките на слънце.

Няколко научни изследвания показат, че поради физиологични причини жените имат много по-развито обоняние. Това е от съществено значение, когато отделът по дегустация на една фирма трябва да прецени дали характеристиките на бирата - и на прясно сварената, и на бутилираната, отговарят на рецептата.

Според директора на Assobirra няма как броят на жените дегустаторки да расте и причината не е в мъжките предразсъдъци, а по-скоро в женските към напитката. "В дългосрочен план се вярва, че жените дегустатори ще станат много повече. С увеличаването на потребителите на бира ще се появи нуждата и от нови дегустатори."

Но изглежда вече може да се каже, че дегустацията се връща към своя произход. По времето на шумерите, когато се появяват първите "бирени хора", производството на малцовата напитка е било работа само за жени.

 

Най-четените