Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Чалга скандалите, за които се говореше с дни

Какво обсъждаха всички преди Антонина и Никола Вапцаров? Снимка: YouTube
Какво обсъждаха всички преди Антонина и Никола Вапцаров?

Чалгата в България е със статус като от Facebook - "Сложно е". В някои отношения напомня и отношението към риалити шоутата - "Аз такива глупости не гледам (слушам)", макар че след няколко чашки "огнена вода" истината излиза наяве.

Други откровено признават, че това е музиката за душата им и инвестират солидни суми в салфетки в нощните заведения, които да съпътстват неравноделните ритми.

Едно обаче е сигурно - на чалгата може да се разчита, за да предизвика мощен скандал, който да се обсъжда поне три дена в цялата страна.

Имаше време, в което дори и самата поява на Азис беше достатъчен повод за гръмки заглавия, които задължително съдържаха думичката "сензационно" или "скандално".

А и поводите за това не бяха малко. В края на 90-те и началото на новия век брадат мъж, облечен в пайети и брокат и качен на 15-сантиметрови токчета все още се смяташе за невероятно шокираща гледка.

Певецът комбинираше този външен вид с меко казано двусмислени текстове като "Напипай го" и "Хвани мА, де" и караше по-консервативните слушатели да се изчервяват още на първите думи от песните му.

Проявите на "костинбродския славей" не се ограничаваха само с музиката му. През 2004-а точно до бившото кино "Сердика" в столицата се появява първият билборд на Азис, който шокира минувачите. С него той промотира сингъла си "Как боли", в което нямаше да има нищо чак толкова смущаващо, ако певецът не беше легнал по корем и доста разголен от кръста - надолу.

И това на фона на паметника на Васил Левски (което всъщност скандализираше хората още повече), довеждайки дори до написването на доста циничната "Песен за Азис", за която все още не се знае кой е автор (Авторство беше приписвано на Б.Т.Р., на Епизод и дори на Ку-Ку Бенд, но и трите групи отричат).


Билбордът на Азис, който рекламира сингъла "Как боли"

През 2006-а пуританите отново са потресени - Азис се "омъжва" за Николай Първанов, по прякор Ники Китаеца, а билбордът на голите до кръста и целуващи се "младоженци", този път пред Софийския университет (както и на други места в града ), води до още повече възмущение и медиен шум. Скандалът принуждава тогавашния кмет на София Бойко Борисов да нареди премахването на рекламните материали.

По това време изпълнителят успява да стигне дори до сцената на Евровизия като беквокалист на Мариана Попова и нейната "Let me cry". Това е поредният повод всички да говорят за него и доколко е удачно той да е лицето на страната пред световната публика.

Покрай конкурса става скандал и с още един изпълнител, който най-общо може да бъде причислен към чалга-гилдията - Слави Трифонов.

В първата година, в която България трябва да излъчи свой участник в състезанието, изпращаме група Каффе и песента "Lorraine". Трифонов обаче смята, че вотът е манипулиран и когато излиза на сцената на зала 1 в НДК, той обявява, че няма да участва в "нагласени неща" и отказва да изпее дуета си със Софи Маринова.


Слави Трифонов и Софи Маринова отказват да изпълнят дуета си "Единствени", защото смятат, че конкурсът е предварително решен

Благодарение на скандал разбираме и за съществуването на чалга певицата Галена. Уж случайно изтекъл в интернет порно клип помага на повечето хора да запомнят името й.

Въпреки че кадрите са с доста ниско качество, видеото стига дори до световните портали с еротично съдържание, а Галена се сдобива с исканата от нея популярност, макар и не по най-деликатния начин.


По обективни причини снимката не е от видеото, с което Галена реално стана известна.

По принцип певиците от димитровградския лейбъл "Пайнер" през определен период от време произвеждат по някой скандал, който бързо отшумява. През 2010-а обаче струпването на над 20 от тях за ежегодния концерт довежда до много широк обществен отзвук. Причината е, че мястото, на което звучат ориенталските ритми, е площадът пред храм-паметника "Свети Александър Невски".

Точно под златните кубета на храма се лее бира, а пред погледа на екзалтираната публика се изреждат оскъдно облечени изпълнителки, някои от които дори са без бельо.

Дълго след събитието се говори кой въобще е допуснал подобно нещо, а два дена след него кметът Йорданка Фандъкова забранява подобни изяви на този площад. Враца, Монтана и Разград следват примера и също повеждат борба с чалгата като забраняват концертите на "Пайнер" да се провеждат по площадите им.

С напредването на времето обаче става все по-трудно аудиторията да бъде шокирана от чалгата.

Разголените тоалети, предизвикателните клипове и двусмислените текстове правят все по-малко впечатление и все повече биват отминавани с безразличие, освен от феновете на този жанр. По тази причина на певици, продуценти и пиари им се налага непрекъснато да измислят нови и нови начини да станат повод за обсъждане от масовата публика.

Е, фолк певицата Камелия успява да го направи, а и да ядоса по-патриотично настроените българи.

По време на концерт в защита на българските медици в Либия тя излиза на сцената с доста оскъдна рокля в цветовете на българското знаме. Думата "скандално" отново присъства в повечето заглавия. Мнозина приемат роклята на изпълнителката като обида и дори гавра с трибагреника.

Камелия обаче не намира тоалета си за неуместен и се появява с него на националния празник 3 март през 2015-а. Разбира се, отново скандализира обществото. Стига се до предложения Камелия да бъде изправена пред съда за поругаване на национален символ.

Камелия с шокиращата рокя в бяло, зелено и червено

Едно от най-шокиращите чалга-събития обаче не дойде от някоя от певиците на "Пайнер". През лятото на 2017-а едно тогава 14-годишно момиче успя да бие "пайнерките" в графата "скандално". Сузи Мурат - дъщерята на Орхан Мурат, става всеизвестна като Сузанита, пускайки в YouTube своя песен, озаглавена леко объркващо - "Луцифер и Буда".

Изгледалите тези малко над три минути освен силно изненадани и бяха поставени в сериозна дилема кое по-напред да изкоментират.

Въпреки ранната си тийнейджърска възраст Сузанита е по боди и черен чорапогащник тип "рибарска мрежа". Гласовите й способности са съмнителни. Текстът на песента е потресаващо безсмислен.

Момичето се опитва да се държи и танцува предизвикателно, дори показва среден пръст. Всичко това беше надлежно обсъдено и осъдено, въпреки че в следващите месеци стана ясно, че Сузанита няма намерение да се отказва от певческа кариера.

В последвалите дуети с колегите й от жанра - Крум и Ангел - тийнейджърката направи опит да си спечели същата вълна от коментари и реакции, но той беше по-скоро неуспешен. Дори имитацията на фелацио и цигарата с предполагаема марихуана в последното й видео не станаха "темата на деня", както се случи с "Луцифер и Буда".


Кадър от клипа на Сузанита и Ангел към песента "К'во става, брат?"

Стана ясно, че за следващия голям чалга-скандал е нужна или още по-фрапираща изпълнителка, или нещо съвсем ново и различно.

И този май месец отговорът на гилдията не закъсня.

На фолк певицата Антонина дори не й се наложи да показва много плът. Тя просто реши да не разчита на текстописците на издателите си от "Ара Аудио", а да използва стиховете на Никола Вапцаров от последното му стихотворение - "Прощално". Римите на поета са прошепнати (да, Антонина дори не пее) на фона на натрапчива ориенталска мелодия. Клипът към песента "Табу" включва и жена в кожено облекло и полугол мускулест младеж.

Както е модерно да се казва, клипът "предизвика фурор в социалните мрежи", където исканията за публичен линч се редуват с цветисти нецензурни думи и пожелания към Антонина.

Тя успя да "бръкне под кожата" дори и на хора, които рядко заемат позиция в подобни ситуации. При изброените по-горе казуси винаги е имало поне един, който да защити "лекия жанр" или поне да призове да не се занимаваме с неговите творения. Сега всички са категорични в "присъдата" си за певицата.

Едно е сигурно - провокацията на Антонина прекрои стандартите ни за това какво е "скандално" и къде точно са границите ни на търпимост към експериментите в чалгата, целящи провокация и пет минути слава.

Оттук нататък на колежките й ще им е поне с една идея по-трудно да накарат всички да ги одумват и, евентуално, да запомнят името им в жанра, в който фамилии няма.

Ще помолим само да не приемат това изречение като предизвикателство...

 

Най-четените