Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Принцесите - първите модни инфлуенсъри далеч преди интернет

"Ефектът Меган" всъщност далеч не е нещо ново Снимка: Getty Images
"Ефектът Меган" всъщност далеч не е нещо ново

Изглежда няма спиране за т.нар. "Ефект Меган" - феноменът, при който всяка дреха, която Меган Маркъл облича, незабавно се изкупува. Бялото палто на канадския бранд Line, носено от бъдещата съпруга на принц Хари при оповестяването на годежа им, се оказа толкова популярно, че сайтът на компанията блокира.

Скоро след това брандът официално нарече това палто "Меган".

Междувременно трафикът към сайта на бранда за бижута Birks се увеличи с 400% и дори прост черен пуловер от Marks and Spencer бе изкупен напълно на два пъти, след като Маркъл го облече за публичното разгласяване на годежа.


Палтото "Меган"

И това се случва дори преди да има някакви вести за избора на булчинска рокля от Маркъл, което вече предизвиква трескави спекулации в модните кръгове и със сигурност ще доведе до нови трендове в булчинската мода.

Феноменът на жените от кралски семейства, оказващи влияние върху модата, не е нещо ново. Достатъчно е да си спомним "ефекта Кейт", който все още се проявява около херцогинята на Кембридж, или "ефекта Даяна" през 80-те и 90-те години.

Какво е нужно, за да стане кралска особа модна икона? И доколко различно или не толкова различно е било тогава, в сравнение със сега?

Сега фокусът на вниманието е със съвсем различни мащаби.

През 1863 г. принцеса Александра, родена в датското кралско семейство, сключва брак с най-големия син на кралица Виктория - принц Албърт Едуард, по-известен като "Бърти". Дотогава Бърти е известен с поредицата си от връзки с различни жени и е смятан за "принцът плейбой", но сватбата им се оказва успешна и двойката става изключително популярна.

Изглежда Александра е била точно типът жена в кралското семейство, от което е имало нужда обществото. Кралица Виктория се е обличала като на погребение в продължение на години и е доста дистанцирана от британското общество.

Тя носи черна аскетична униформа и не е посещавала партита. Едуард и Александра, от друга страна, са блестяща двойка, която е води активен социален живот и са приемани за много по-достъпни. За кралското семейство е било полезно да възобнови контакта с обществото отново, след като е било толкова дистанцирано.

И както се оказва, популярната Александра се е превъща и в голям инфлуенсър на модата. Тя е смятана за модна икона и хората са имитират това, което е носи.

Не че датската принцеса е имала пълна свобода в облеклото или тотална независимост. Бъдещата й свекърва, кралица Виктория е настоява Александра да носи британска дантела за сватбата, а не брюкселска, предложена от краля на Белгия. Кралицата е категорична, че Александра става британска и е важно да демонстрира това.

В резултат сватбената рокля, която е носи принцеса Александра, е щедро декорирана с британска хонитънска совалкова дантела, с което недвусмислено демонстрира, че поставя на първо място новата си родина.

Кралица Александра на сватбата си

Роклята е била украсена с оранжеви цветове и към нея е бил носен огромен воал. Дизайнът на плата включва деликатни рози, детелини и магарешки бодил, традиционни символи на Англия, Ирландия и Шотландия.

Александра обаче настоява на една промяна, намаляването на широчината на първоначално огромния кринолин.

Също така, само няколко дни след сватбата, роклята по нейно не-сантиментално настояване е изпратена за пълна преработка като става по-сдържана и опростена.

Александра е предпочитала по-простия дизайн и има по-различна и практична нагласа. Нейното датско кралско семейство не е било толкова богато, не е живеело в лукс и сватбеният й чеиз е бил скромен.

Александра е първата жена в британския обществен живот, която предпочита прекроено по тялото облекло за дневна употреба, което преди се е свързвало само с дрехи за езда и друго спортно облекло.

Бежов вълнен двуредов яхтен жакет от Vernon и умело оформена жилетка от Bussbein са два от образците в експозицията за този тогава смел нов дизайн. Както изтъкват, прекроеното по тялото женско дневно облекло сега е считано за много успешна формула, но преди е било изцяло предназначено за мъже.

Перфектната принцеса?

През XX век жените от кралското семейство продъжават да влияят на модата. На сестрата на кралицата, покойната принцеса Маргарет, са били възлагани сложни и често противоречиви очаквания. Тя е имала по-голяма свобода да изразява собствения си вкус, в резултат на което е считана за по-голяма модна икона от кралицата.

Като млада Маргарет е любимка на пресата заради блестящия си моден имидж, но същевременно е и обект на ожесточена критика и любовният й живот често влиза във фокуса на пресата.

Принцеса Маргарет

По време на следвоенните години репутацията й на светска особа и лудориите на бохемската "среда на Маргарет" са обект на силен интерес за мнозина. Нейният образ наскоро в ТВ поредицата "Короната" разкрива усета й за стил и мода и често несъобразяването й с правилата.

Блестящият усет и имидж на Маргарет е бил очевиден от ранна възраст.

Когато е на 17 години, през 1947 г., тя се е запознала с Кристиан Диор, който пристигна в Лондон, в Савой, за да демонстрира своята нова емблематична, фундаментална колекция.

Маргарет и майка й, кралицата-майка Елизабет, изгарят от желание да видят колекцията и след модното дефиле роклите тайно са изнесени от Савой и откарани във френското посолство, където за двете кралски особи е имало частен показ. Диор описва принцеса Маргарет като "истинска принцеса от приказките, деликатна, грациозна, изтънчена".

И със сигурност тя е демонстрирала поразителен външен вид във фината копринена бежова рокля, която е носила в Аскот през 1952-а. С шифонен пристягащ корсаж, пола и асиметрично болеро, тя е била изтънчена и деликатна.

Съчетано с елегантни черни ръкавици до лактите и широкопола бежово-черна шапка, това облекло е превърнало Маргарет в перфектен образец за елегантен имидж на принцеса.

Година по-късно вечерната рокля с черна и розова дантела от Норман Хартнел, която Маргарет носи на представление на Guys and Dolls, е пореден пример за поразително облекло.

Това става само няколко седмици, след като пресата разпространява вестта за неуместната й връзка с капитан Питър Таунсенд. Роклята й е непоколебимо блестяща като демонстрира определено величие и бунтовен дух въпреки критиките.

Маргарет е имала известна репутация на надменност, но и моменти на сдържаност и дипломатичност. Когато обличва червено-бяла памучна вечерна рокля, това е бил необичаен и ненатрапчиво скромен избор на плат за вечерно облекло.

Всъщност това е знак на уважение към британската текстилна индустрия в годините на следвоенна аскетичност. Като член на кралското семейство, от нея винаги се очаква да подкрепя и популяризира британската индустрия.

Как се отличават очакванията към жените в кралското семейство през XXI век?

Все още има основни съображения при избора на облекло и жените от кралското семейство трябва да поддържат баланса между всички фактори. Сега нещата са сходни, но по-интензивни и непосредствени.

Хората винаги са искали да носят дрехите, обличани от кралски особи, но преди, например при принцеса Александра, жените в двора са искали от шивачите си да им направят нещо подобно, след което дамите в аристократичните кръгове са копирали този вид.

После той е достигал постепенно до обществеността. Сега нещата са по-непосредствени и стигат директно до масовата модна индустрия.

В някои аспекти е било по-лесно през XIX век и началото на XX век, тъй като тогава не е имало вездесъщи масмедии. Просто жените са се обличали за определено събитие, докато сега трябва да поддържат стил и имидж за всички, през цялото време.

Кейт Мидълтън

Но и в наши дни жените в кралското семейство не биха отишли на бал с неофициално облекло. Хората винаги искат да виждат кралските особи в красиви дрехи и ще останат разочаровани, ако те не изглеждат по този начин.

 

Най-четените