Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо жени стават шефове само при кризи

Yahoo е само поредният пример за затъващ технологичен гигант, разчитащ на женски мениджмънт Снимка: Getty Images
Yahoo е само поредният пример за затъващ технологичен гигант, разчитащ на женски мениджмънт

Когато в понеделник бе обявено, че Мариса Майер, неуверената, но блестяща топ служителка на Google, ще заеме позицията на изпълнителен директор за Yahoo, технологичният свят изпадна в екстаз. Или поне тази част от него, която вижда назначението на Майер като стъпка напред към равенството между половете.

Дали обаче назначението й не е всъщност път към провала?

Други обаче се чудят дали вместо това 37-годишната Майер, която е известна като "служител номер 20" в Google, се е насочила към зрелищен скок от "стъклената скала". Това е терминът, закован през 2008 от двама британски изследователи в английския университет "Ексетър", който описва тенденцията на проблемните организации да избират лидери жени във време на сериозна криза.

Макар че само 4 на сто от изпълнителните директори на най-успелите 500 компании са жени, през последните години необикновено много дами се възкачиха на престола на някои дълбоко загазили компании.

Класическите примери за това са Sunoco, които наеха Лин Елсенханс през 2008 г. след като печалбите им се зариха в земята (миналата година тя напусна тази позиция след затварянето на мултинационалния бизнес - и няколко хиляди работни места заедно с него), и Hewlett-Packard, които наеха ветеранката от eBay Мег Уитман след дълъг залез, който включваше падението на друга жена-директор - Карли Фиорина и секс скандал, в който бе замесен нейният наследник от мъжки пол.

Британските изследователи Мишел Райън и Алекзандър Хаслам изучават 100 водещи публични компании и откриват, че след периоди на продължителен финансов застой, те са по-склонни да назначават жени за председатели на бордовете си. Когато жените биват наемани на подобни позиции в кризисни ситуации, останалите ръководители обикновено са настроени срещу тях, коментира Хаслам, което често е причина компаниите да продължават да вървят надолу. " Данните са практически неоспорими. Тези дами често са изправени пред невъзможни ситуации, в които е трудно да се постигне успех от когото и да било".

Yahoo е само поредният пример за затъващ технологичен гигант, разчитащ на женски мениджмънт

Макар и Майер с блестящата си усмивка, солиден технологичен опит и звездно резюме, което включва 13 години работа на ключова позиция в Google, да се смята за една от най-големите звезди в Силициевата долина, основаната през 1994 Yahoo в момента с последни сили се държи на ръба на залеза.

Google и Facebook светкавично завзеха териториите на някога могъщия дигитален портал, а от 2008 насам ситуацията е особено обезпокоителна, след като основателят на компанията Джери Янг отказа офертата на Microsoft на стойност 44 милиарда долара за изкупуване на Yahoo като твърде ниска (три години по-късно, пазарната стойност на компанията е паднала наполовина).

В този момент Керъл Бартс, бившият изпълнителен директор на Autodesk пое същия пост в Yahoo - още един пример за закъсала компания, наемаща жена с надеждата за спасение. Ала бордът на директорите на Yahoo я уволни през 2011 след като не бе постигнато подобрение на показателите на компанията. Нелепото освобождаване от поста й (тя бе уволнена по телефона) я провокира да отправи доста обиди към бившите й шефове по начин, който рядко се чува във високите редици на мениджмънта.

В годината от нейното уволнение насам, Yahoo бе управляван от двама изпълнителни директори, които не успяха да се задържат дълго: Скот Томпсън, който уволни 12 000 служители и напусна в началото на годината, след като бе обвинен, че е фалшифицирал автобиографията си.

Вероятно причините са в психологическите характеристики на жените мениджъри

Защо затъващите компании са склонни да наемат жени, когато изпитват особено големи трудности - и защо жените приемат такива коварни предизвикателства? Според експертите, причините са комплексни.

Клиничните психолози Сузан Брукмълър и Найла Бранскомб смятат, че, във времената на криза, хората избират жени за лидери, защото вярват, че стереотипните мъжки характеристики като безкомпромисност и конкурентност не биха помогнали в един такъв ключов момент. В изследването от 2010 г. на Брукмълър и Бранскомб, мнозинството изследвани мъже и жени биха предпочели жена кандидат за директор на хипотетична компания в кризисна ситуация - при условие, че предишните трима ръководители са били мъже. При хората, на които било казано, че предишните трима шефове са били жени, "стъклената скала" изчезва моментално и вероятността да предпочетат мъж кандидат за поста е точно толкова голяма, колкото и жена. "По-скоро става въпрос за отричане на някои мъжки характеристики, отколкото за възприемане на някои женски," коментира Брукмълър.

Една от възможните причини, поради които жените са предпочитани за изпълнителни директори в проблемни компании е и че дори най-надарените сред тях са склонни да се заемат с подобно предизвикателство, обяснява Хаслам. Мъжете са по-предпазливи и по-склонни да откажат да се качат на кораб, насочен към скалите. "Възможно е бордовете да считат, че по-лесно могат да убедят изключително талантливи жени да се заемат с тази задача, отколкото мъже от същия ранг," обяснява той. "Ако трябваше да изберат мъж, вероятно щеше да им се наложи да занижат очакванията си, защото възможността за висококвалифициран мъж, който да е готов да поеме такъв ангажимент, не е особено привлекателна." По неговите думи, "мъжете са много по-склонни да заемат удобни и нерисковани позиции".

Залогът е голям: при провал Майер не е изключено да не може повече да си намери работа

Що се отнася до самата Майер, в нейното изявление се казва единствено, че е уверена в способността си да направи услугите на Yahoo "още по-иновативни и вдъхновяващи в бъдещето". Почти никой в Силициевата долина или на Уолстрийт не оспорва квалификацията на Майер и опита й в ръководенето на хора и реализирането на нови идеи. "Трудно е да се подцени нейното влияние", заяви председателят на борда на директорите на Google Ерик Шмидт пред списание Glamour през 2009 г. Тя можеше да дочака мястото на изпълнителен директор и в по-безпроблемна компания от Yahoo, но това щеше да отнеме години или въобще да не се случи. Някой наблюдатели на Силиконовата долина спекулират, че е било логично от нейна страна да приеме работата, защото растежът й в Google бил в застой.

"Позицията й в Yahoo може и да не е най-добрата работа, но все пак я поставя във високите редици на управлението," заявява друга жена-изпълнителен директор в една от 500-те най-успешни компании от класацията на "Форбс".

 

Най-четените