Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Времето на стария Microsoft изтича

Новият изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела получи поста с тежка задача Снимка: Getty
Новият изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела получи поста с тежка задача

През февруари Microsoft се сдоби с нов генерален директор - трети във фирмената му историята - Сатя Надела. Както писахме тогава, първото съобщение на Надела до неговите служители гласеше: "Времената са критични и за Microsoft, и за цялата индустрия. Но ние сме се запътили към велики успехи, стига докато технологиите се развиват, ние да ги изпреварваме. Нашата задача е Microsoft да израсне в мобилния свят и в света на облачните технологии".

Половин година по-късно Microsoft е готов с новата си стратегия и се кани отново да се заеме място сред жестоката конкуренция на технологичния пазар.

Тази седмица Сатя Надела отново изпрати съобщение до служителите си, в което вече подробно описва как вижда бъдещето на компанията. По този начин издигналият се от вицепрезидент за облачните и корпоративни услуги на компанията даде сигнал, че Microsoft е на път да скъса с миналото и да започне сериозни промени в работата си.

А именно - компанията ще засили стратегията си за "устройства и услуги", фокусирани върху "продуктивност и платформи"

Както казва самият Надела пред TechCrunch, „устройства и услуги" е еквивалентът на това, което той постоянно повтаря, а именно - "облачните и мобилните технологии са приоритет" ("cloud-first and mobile-first). А изразът „продуктивност и платформи" всъщност представя новите уникални неща, с които Microsoft може да допринесе на пазара.

„Всички компании могат да бъдат напред с мобилните и облачните технологии, което за нас означава, че докато управляваме само с първата част на приоритетите си, колкото и важна да я тя, то няма да постави Microsoft само по себе си преди конкуренцията", допълва Надела пред изданието.

Идеята да се прави нещо уникално често е съпътствана с простичкия факт, че докато големите технологични компании се съревновават сред всички увеличаващи се на брой услуги, се случва така, че те започват да си приличат много помежду си, колкото и да не им се иска. Надела иска да избегне това.

Продуктивност и платформи

Мicrosoft, отбелязва той, живее в свят на хетерогенност на платформите. С тези си думи, той затвърждава идеята компанията да стъпи на целия пазар.

Това означава, че компанията ще работи, за да покрие възможно най-много устройства, а софтуерните й продукти ще трябват да станат удобни за най-различни платформи. Но ако Microsoft възнамерява да се съревновава сред всички платформи, както правят другите фирми, как може компанията да се отличи, както Надела цели?

Според него компанията трябва да прави най-добрите приложения, не само за Windows телефоните, но и за всички останали операционни системи. Един от основните му козове е Microsoft Office, която спокойно може да бъде наложена като водещо мобилно приложение. Добър знак, че поне засега стратегията му е правилна е големият успех на Office за таблета iPad. Очаква се скоро да излезе и приложение за Andriod.

Но продуктивността е само една от основните цели на компанията. Може ли тя да донесе на Microsoft тласък нагоре? По някакъв начин, да. Ако Office 365 се разпростре сред различните платформи, приложението може да доведе повече потребители на услугите на Microsoft, а в даден момент - и повече потребители на Windows Phone. А това пък би означавало и повече разработчици да правят приложения за него.

THE CLOUD

Когато говорим за облака, трябва да поясним че цената на мегабайтите в него бързо спада, достигайки до почти нулеви стойности. Естествено, една от основните причини за това е войната между Microsoft, Google и Amazon.

Въпросът е дали и цената на облачно базираните системи също ще падне до там. Според Надела въвеждането на облачните технологии е толкова яростно, че се намираме в ситуация, в която те стават твърде достъпни, евтини и широко разпространени.

Затова основните играчи на пазара ще продължават да смъкват цените, а някои от тях дори и ще играят на загуба, само за да вземат по-голям пазарен дял. Според него следващата стъпка е пазарът да се намести и тогава ще е важно кой каква позиция е успял да заеме.

Остава да видим колко още ще спаднат цените. За да разберем пазара, трябва да напомним, че Amazon наскоро пуснаха облачна услуга, която предлага на бизнес потребители си 200 гигабайта за 5 долара на месец.

На друг пазар, Spotify например, не може да си позволи да намали цените така, че да избегне конкуренцията на Xbox Music, защото разходите му са дълбоко зависими от договорите със звукозаписните компании. Но, когато говорим за "the cloud", компаниите, които играят на пазара разполагат с десетки милиарди долари и могат да си позволят да подбиват пазара, стига това да им носи други дивиденти.

Ако да понижиш цената означава, че повече програмисти ще започнат да правят приложения с твоите услуги и за твоята платформа, не се замисляш дали да го направиш - просто я смъкваш.

Тогава измежду играчите, които успеят да добавят най-много към своите базови услуги, ще си проличи кой е най-добрият

Надела отбелязва и още нещо - всяка стратегия става несъществена, когато културата на потребителя се промени. В писмото до служителите той споменава, че предишните начини на правене на бизнес на Microsoft няма да бъдат свещени крави - и в близките месеци ще се променят.

С няколко думи Надела пише как вижда компанията в бъдеще: бързо отговаряща на нуждите на пазара, с по-добри продукти и конкурентоспособна сред останалите платформи. Това обаче не е лесна задача. Не само, че Сатя Надела трябва да се докаже, за да постигне визията си за компанията, но и трябва да убеди над стоте хиляди служите на Microsoft да го последват. Интересно дали ще успее.

 

 

Най-четените