Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Call of Duty се завръща към автентичността - и политиците няма да са щастливи

Новата Call of Duty изглежда като завръщане към най-добрите времена на поредицата и личи стремежът да бъдат зарадвани феновете на сингълплейъра
Новата Call of Duty изглежда като завръщане към най-добрите времена на поредицата и личи стремежът да бъдат зарадвани феновете на сингълплейъра

"Правилата са променени". Това изговаря дрезгав глас в началото на трейлъра на следващата Call of Duty игра.

За най-новото заглавие в дългогодишната серия от шутъри, издателят Activision се връща към марката Modern Warfare, но не с продължението на Modern Warfare 3, а като рестартира цялата концепция.

Издадена през 2007 г., Call of Duty 4: Modern Warfare предложи интензивни, съвременни военни битки в разпознаваема среда и с автентични оръжия. Call of Duty: Modern Warfare обещава същото, но през 2019 г. в много неясния геополитически театър на нашето съвремие.

За разлика от миналогодишната Call of Duty: Black Ops 4, Modern Warfare ще включва пълна сингълплейър кампания. Фокусът е фиктивна страна от Близкия изток, наречена Урзикистан, където гражданската война се е превърнала в най-новия конфликт, в който мерят сили редица глобални участници.

Разработчикът Infinity Ward (студиото, което създаде и оригиналната игра Modern Warfare) подчертава, че мисиите отново ще се провеждат по целия свят. Връщайки се към по-противоречивите сюжети на предните Modern Warfare заглавия - които даже включваха сцена с играчи под прикритие, участващи в терористични жестокости - този път имаме една мисия, в която играчите прекъсват терористична атака в лондонския Уест Енд и трябва да преследват и убият заподозрените.

Изглежда, че екипът разработчици желае да подчертае чувството на автентичност, цитирайки филми като The Hurt Locker ("Войната е опиат") и Sicario като вдъхновение.

"Ние правим игра, която е силно вдъхновена от света, в който живеем днес, и от ситуациите, които виждаме в него днес", казва главният сценарист Тейлър Куросаки пред GameSpot. „Вдъхновени сме от някои от събитията в Ирак и в Сирия, от Арабската пролет и дори от съветската инвазия в Афганистан. Има много подобни теми за колониализма и за суперсилите, упражняващи своето влияние в регионите чрез съюзници, подставени лица и местни милиции, които се превръщат и в терористични групи".

През половината от играта геймърите ще контролират британския екип на специалните части под ръководството на познатия герой от няколко Call of Duty игри капитан Прайс. В тези епизоди ще се ангажирате с тайни мисии, като набези срещу терористични клетки. В другата половина от приключението, играчите ще контролират Фарах Карим, жената лидер на бунтовническата група в Урзикистан, която е изработена по образец на YPJ - изцяло женската войнствена група, действаща в Сирия и Ирак.

Опитът да се отрази сложността на войната през 2019 г. е интересен ход, но това е и леко хазартен момент за поредицата. Call of Duty е преди всичко серия от видеоигри с репутация за насилие, фетишизиране на оръжията и езика на съвременните битки.

Това е трудна позиция, от която да започнем да обсъждаме моралната сложност на войната - както по отношение на феновете (много от които просто искат да вземат виртуално оръжие в ръка и да се борят в популярните мултиплейър режими на играта), така и сред по-широката общественост.

Когато в Modern Warfare 3 имаше сцена с бомба, която експлодира на една улица в Лондон, английски депутат обвини производителите в експлоатация на бомбените атентати от юли 2005 г. в британската столица с цел евтина печалба.

Това със сигурност е сериозен завой за Activision - издателят, отговорен за поредицата, която от Modern Warfare 3 премества заглавията далеч от съвременните конфликти. Call of Duty: Advanced Warfare, Infinite Warfare и Ghosts се развиваха във футуристична среда, докато заглавията от подсерията Black Ops вече се провеждат в една измислена и по-скоро далечна от реалността военна обстановка. Въпреки това, продажбите паднаха през годините, тъй като играчите се преместиха към други заглавия, особено battle royale хитове като Fortnite, на фона на които Call of Duty изглежда анахронична.

Очаква се Modern Warfare да има редица мултиплейър режими - въпреки че не е потвърдена конкретна опция за battle royale. Activision заяви, че заглавието ще включва игра между различни платформи, което позволява на собствениците на компютри да мерят сили с конзолни геймъри в едни и същи мачове - важна характеристика, която именно Fortnite популяризира.

Внимание заслужава и новият графичен енджин, който използва фотограметрия, за да сканира и възпроизвежда реални обекти и сгради в играта, осигурявайки почти фотореалистична автентичност на света.

Нова технология за "спектрално визуализиране" също се използва, за да направи сцените с нощно виждане по-реалистични. Кадри от трейлъра, демонстрирани на журналисти този месец, показват невероятни детайли както в заобикалящата среда, така и в моделирането на героите. Ясно е, че Activision подготвя топ серията си за следващото поколение конзоли.

Остава да се види дали Infinity Ward наистина се интересува от анализ на моралните и геополитическите нюанси на съвременните конфликти. Трейлърът е впечатляващ, а сценаристите преди това са работили по легендарното приключение The Last of Us, което е обнадеждаващо: тази игра представи трагедията и интимността на насилието с обезоръжаващо умение. Infinity Ward показа и една тежка сцена, в която играчът контролира младо момиче, опитващо се да оцелее в разрушена сграда, изпълнена с войници - впечатлението е, че това не е просто история за добре въоръжени и безлични бойци, но и за раними и реални хора.

В същото време трейлърът - съвсем типично и за повечето други шутъри - се наслаждава на мачизма на войника. Може ли тази игра наистина да се отличи в начина, по който представя военните действия? Все пак Call of Duty си остава серия, която превърна въздушните удари и бойните безпилотни самолети във вълнуващи виртуални "играчки", които може да отключите с добро представяне пред монитора.

Блокбъстър видеоигрите вървят по опасна линия на ръба на политиката и насилието и понякога се огъват под собствените си амбиции.

Френският издател Ubisoft бе критикуван за това, че разположи шутъра Far Cry 5 в американски щат, населен от религиозни фанатици и екстремисти, но след това твърдеше, че играта няма политическо послание.

Call of Duty: Modern Warfare излиза на 25 октомври тази година и вероятно ще породи подобни дебати.

Когато политиците видят сцена, в която цивилни хора биват отстрелвани в сърцето на Лондон, те ще задават много въпроси. Ще имат ли обаче Activision и Infinity Ward правилните отговори или въобще някакви отговори?

 

Най-четените