Китайското чудо: От държавата на ментетата до суперсила в технологиите | webcafe.bg
Mobilecafe

Китайското чудо: От държавата на ментетата до суперсила в технологиите

Webcafe, по Wired
17.02.2018, 12:28 (обновена 19.02.2018, 10:14)
китайски техпарк

Снимка: © Getty Images

Някои наблюдатели твърдят, че най-големите китайски интернет-платформи - Baidu, Alibaba и Tencent - всъщност започват работа като клонинги на американски компании от сорта на Google и eBay. И това е факт, но през последните години насоката на развитие се променя в съвсем други посоки. Чат-приложението на Tencent WeChat представлява нещо като комбинация между Facebook, WhatsApp, Tinder, PayPal и Slack в един самостоятелен продукт.

Джунгуанцун, технологичният хъб в северната част на Пекин, често е наричан "Силициевата долина на Китай".

Само до преди 20 години този квартал беше по-популярен с непрекъснато никнещите пазари за полулегална електроника. Няколко многоетажни сгради бяха превърнати в открити пространства за продажба на какви ли не вещи - от камери, телевизори, DVD-плейъри и тостери, до танцуващи пластмасови фигури на Дядо Коледа и неонови вибратори.

Малка част от продуктите бяха произведени от марки като Samsung, Nokia или Canon. Повечето бяха  ментета, чиито странни брандове само наподобяваха оригиналните емблеми. Електрониката се сглобяваше в Китай, но с някои редки изключения не беше изобретена тук.

Имиджът на страната като "империята на имитациите" е запечатан дълбоко в съзнанието на западните общества.

Преди няколко години обаче държавните ръководители на Китай решиха, че искат страната да стане популярна с друг вид електроника - не просто "Made in China", "Разработена в Китай".

Разбира се, властта не е способна да впрегне иновациите с един указ. Местните управници обаче намериха възможност да повлияят върху пазара на недвижимите имоти. Със серия от законодателни инициативи повечето наематели в Джунгуанцун бяха изгонени, а площите - разчистени.

В ремонтираните офиси се настаниха нови технологични компании, които изместиха търговците на евтина електроника. Пространствата се запълниха от стартъпи, инвеститори и дори юридически кантори, специализирани по патентно право.

По някои от коридорите все още може да попаднете на изоставени кашони с бежови клавиатури и лазерни принтери. Но тези остатъци от миналото сякаш напомнят за това колко бързо се променя Китай.

Засега тези два свята продължават да съществуват в едно пространство - Китай на миналото и Китай на бъдещето. Все по-бързо обаче вторият поглъща първия.

Останалата част на света също започва да обръща по-голямо внимание на индустрията, която инвестира в изкуствен интелект, геномика, дронове и др

Кай Фу Лий (56 г.) е основател и главен изпълнителен директор на Синовейшън Венчърс, един от най-известните наематели в Чунгуанцун. Владее еднакво добре както мандарин, така и английски, умее да се ориентира както в китайската бизнес култура, така и в PowerPoint-матрицата на западните компании.

В момента инвестиционният му фонд влива средства и дава насоки на няколко от най-обещаващите технологични стартъпи на Китай, включително дизайнерът на самоуправляващи се автомобили Momenta, скенерът за разпознаване на лица Face++, и др.

Роденият в Тайван бизнесмен става докторант в университета Карнеги Мелън в Питсбърг през 80-те години, като се занимава с разработки на ранни прототипи на програми за машинно самообучение за последователно гласово разпознаване. Идеите му датират много преди корпоративните гиганти да решат, че изкуственият интелект може да има индустриално значение.

В САЩ Лий работи за Apple Computer като сътрудник по базови разработки. По-късно се връща в Китай, за да продължи да работи за американски технологични компании като Microsoft и Google, преди да създаде своя собствена инвестиционна фирма в Пекин през 2009 г. Чрез нея той се концентрира върху менторство на новото поколение китайски предприемачи, преди всичко - тези, които се занимават с изкуствен интелект.

Лий избира Китай като база за работа преди всичко зарадо огромния мащаб на пазара, свежия приток на капитали и "предприемаческия дух" на местните разработчици, които се опитват да наложат комерсиализацията на научните изследвания.

Технологиите вече започват да променят градската среда в Китай. Откакто Taobao - онлайн-услугата за продажби на Alibaba - превърна страната в най-големия пазар за електронна търговия, над 4 милиона доставчици прекосяват всекидневно улиците на мегаполисите, за да носят поръчаните стоки до клиентите.

Конкурентът на Alibaba - jd.com вече експериментира с използването на дронове за достигането до селските райони на Китай.

В страната, в която чековите книжки и кредитните карти никога не са били особено популярни, разплащанията през мобилни телефони вече са се превърнали в норма.

През 2016 г. пазарът на мобилни транзакции в Китай е 50 пъти по-голям от този в САЩ. В момента тротоарите на Пекин и другите големи градове са пълни с милиони ярко оранжеви и жълти "смарт" велосипеди, които се активират от наемателите им с QR код от телефона. Таксите за ползване се плащат през двете най-големи дигитални платформи в Китай - Alipay и Wechat Wallet.

Компаниите за споделяне на велосипеди MoBike и Ofo, които бяха създадени преди 3-4 години, в момента се оценяват на по 3 млрд. долара. И това са само 2 от общо 22 частни компании в Китай, които достигнаха милиардна пазарна капитализация през миналата година.

През 2014 г. Китай надмина Европа като дестинация за инвестиционния капитал според данни на PriceWaterhouseCoopers. В момента три от петте най-високо оценявани от пазара частни компании са китайски - транспортният гигант Didi Chuxing, производителят на мобилни телефони Xiaomi, и компанията за електронна търговия Meituan-Dianping.

Някои наблюдатели твърдят, че най-големите китайски интернет-платформи - Baidu, Alibaba и Tencent - всъщност започват работа като клонинги на американски компании от сорта на Google и eBay. И това е факт, но през последните години насоката на развитие се променя в съвсем други посоки.

Чат-приложението на Tencent WeChat представлява нещо като комбинация между Facebook, WhatsApp, Tinder, PayPal и Slack в един самостоятелен продукт.

Около 80 процента от 731-милионната потребителска база в Китай използват активно WeChat, като прекарват средно 66 минути на ден в платформата, за да си поръчват таксита, да плащат сметките си, да оставят гласови съобщения и др.

Ако сте чужденец в Пекин, вероятно ще се наложи да носите два смартфона. Един с приложения като Uber, Facebook, Amazon, Google, и втори - с китайски услуги като Didi, Weixin, Taobao и Baidu.

Китайското киберпространство е до голяма степен самодостатъчна екосистема, което означава, че повечето онлайн-потребители извън Китай нямат контакт с основните услуги, предлагани от местните компании. В много области на технологиите извън потребителския интернет, западните пазари отдавна използват произведени в Китай продукти, независимо дали го осъзнават или не.

Един от примерите е DJI - стартъп от Шънджън, който сам създава цял раздел от потребителски дронове, включително сериите Phantom и Mavic. Частната компания има същата пазарна капитализация като Dropbox (10 млрд. долара) и контролира близо 3/4 от пазара на дронове. 80 на сто от поръчките идват извън Китай. В момента производителят разработва модели, които могат да се използват за индустриални цели - кино, земеделие, спасителни операции и др.

Преходът от PC-епохата към мобилната доминация в момента занимава всички инвеститори и изобретатели от Китай - в центъра на внимането стои въпросът как хората да използват устройствата си не просто чрез писането на команди върху светещ екран, но и чрез използването на технологии за разпознаване на глас, говор и движение.

Джауей Гу, включен в списъка на MIT Technology Review "35 иноватори под 35-годишна възраст" през 2016 г., се отдава на тази идея отдавна. Като инженер в Baidu той помага за разработването на местния отговор на Google Glass с интерфейс, който помага на хората с физически увреждания да командват компютри с глас или движение.

Преди две години напуска и създава собствена компания, наречена Ling. Казва, че съжалява, че Стив Джобс не е доживял да види в действие вълната на технологиите, базирани на изкуствения интелект. Според него, ако Джобс беше жив, не просто щеше да промени iPhone, но и щеше да вложи интереса си към дизайна и анимациите в интелигентни и интерактивни роботи.

Китайските компании дължат голяма част от напредъка си на огромното количество данни, които потребителите им генерират. Ръководителят на групата за разработка на гласови технологии в Baidu Джао Лиан казва, че обемът на гласов трафик в мобилните търсачки (т.е. хората, които задават въпроси с гласа си) се удвоява всяка година от 2015 г. насам.

Този мащабен обем данни помага за по-бързото усъвършенстване на алгоритмите на изкуствения интелект. Екипът му в момента работи по "далекообхватно гласово разпознаване", което ще може да дешифрира команди, извикани или прошепнати от 3-5 метра разстояние. Този вид технологии биха създали възможност за гласово активиране на банкомати или машини за билети в шумни и претъпкани обществени пространства.

Бързината на развитие на тези нови технологии и все по-масовото използване на дигитални разплащания, сензори и камери, и събиране на данни постепенно ще размият границите между онлайн- и офлайн-световете. Това ще стане най-бързо и най-дълбоко в Китай.

Последствията обаче няма да бъдат усетени само тук. Големите китайски компании вече разполагат с огромни бази данни, които могат да се използват за експерименти с изкуствен интелект и да разработят функции, от които чуждестранните компании могат само да се учат.

Високите заплати и като цяло стимулиращата държавна политика помагат на Китай да събира някои от най-големите таланти в сферата на изкуствения интелект. През януари 2017 г. бившият мениджър от Microsoft Ки Лу се присъедини към Baidu, където ръководи AI-подразделението, включително разработките на автономни коли.

В други случаи, китайските технологични компании просто поглъщат чуждите си конкуренти - както Midea Group придоби германския производител на роботи KUKA през март 2017.

Развиващата се технологична динамика между Китай и останалия свят е смес от завист, конкуренция и конфронтация. Продуктите, разработени в Китай, вече се продават в най-големите вериги за потребителска електроника в САЩ и Европа. Все по-масовата употреба на смарт-устройствата също повдига въпроси за сигурността и безопасността на данните.

Именно този въпрос ще се превърне в огромен проблем, който технологичните гиганти ще трябва да решат в глобален план. В крайна сметка, не просто уменията, а мащабът ще бъде факторът, който ще даде предимство на Китай в този нов свят.

Oще: alibaba  mobike  ofo  taobao  tencent  wechat  китай  ментета  нови технологии  супер сила  технологии 


Още от Бъдещето

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 31.07.2017, 22:53

1 Тъпчо | 17.02.201815:34

Ма китайскити тилифони хубави ли са?
   

оценка

+0 -0