Как протича един учебен час с добавена реалност? | webcafe.bg
Mobilecafe

Как протича един учебен час с добавена реалност?

manuelaМануела Геренова
19.06.2019, 10:50 (обновена 20.06.2019, 17:34)
Милена Иванова

Снимка: © Мира Дерменджиева

Милена Иванова - старши учител по английски език, е нашият гид в потайностите на добавената реалност и ни демонстрира как работи Smart CratAR - онлайн инструментът, с който се създават упражненията за приложението.

Възможно ли е да изпратите детето си на училище с раница, в която има само един таблет или смартфон плюс бележник? Защо не! Нещо повече, най-вероятно така ще му е далеч по-интересно в час, ще придобие повече практически знания и ще запомни повече от уроците си.

Това става благодарение на мобилното приложение Smart Classroom AR, а за да разберем как точно работи, се връщаме на училище и влизаме в час. Милена Иванова - старши учител по английски език, е нашият гид в потайностите на добавената реалност и ни демонстрира как работи Smart CratAR - онлайн инструментът, с който се създават упражненията за приложението.

Тя не губи излишни "минути за реклама", а вместо това обяснява, че Smart CreatAR е изцяло на български език и не са необходими никакви свръх умения на програмист, за да го използваш пълноценно. Стъпка номер едно е логването с имейл и парола, което е точно толкова лесно, колкото влизането в която и да било социална мрежа.

Оттам нататък възможностите за интерактивно обучение са безкрайни, както ще се убедим в рамките на учебния час.

Първото, което госпожа Иванова решава да демонстрира, е как учителят създава упражнения в Smart CreatAR. Той сам определя колко трудни да са задачите и въпросите, за да са съобразени с конкретното ниво на учениците. За по-малките са "фасулските" задачки с букви и цифри.

За батковците и каките им са по-трудните упражнения, в които преопдавателят може да вкара допълнителни препятствия като подвеждащи въпроси или разсейващи елементи, които да проверят доколко внимават в час.

Всички упражнения обаче са забавни за изпълнение, защото са под формата на игра, в която се засича времето и правилните отговори. А кой не обича състезанията?

След като упражнението е готово, то веднага може да се намери по уникалния си PIN в мобилното приложение Smart Classroom AR и да се тества. За да се стартира добавената реалност, е нужен маркер - някакво изображение, което приложението разпознава. Учителят може сам да си избере подходящ такъв и да го качи, докато създава упражнението. В момента всички упражнения могат да се отворят и с универсалния маркер - корицата на ученическа книжка.

Упражненията могат да се ползват по различен начин, допълва учителката.

Те могат да се дадат като бърз тест в началото или в края на часа, да останат за домашна работа. При всички положения единственото, от което се нуждае ученикът, е смарт устройство, достъп до интернет и маркер (своя бележник).

Милена Иванова решава да създаде едно кратко упражнение от готов шаблон на момента, за да видим какъв точно е процесът. Върху виртуалната платформа веднага изникват обекти, които според приложението могат да са от полза - пиктограми на сгради, животни и хора.

Учителят може да прецени какво от тях да използва, но има и опцията да започне от нулата. Възможностите са десетки, а Милена Иванова признава, че все още не е прегледала абсолютно всички от тях. Освен това разработчиците непрекъснато добавят нови и нови обекти, от които учителите могат да имат все по-богат избор.

Доказателство за това колко леко се работи със Smart CreatAR е и фактът, че докато си говорим, само след няколко клика упражнението вече е готово и същинската работа в часа може да започне.

Тъй като все пак сме в час по английски, учителката избира не много трудно граматическо упражнение за гласните и съгласните.

Междувременно разяснява, че ако сме в час по биология, география или математика - обликът и формата на задачите ще бъде съвсем различен. Общото е, че също толкова бързо могат да бъдат създадени и направени достъпни за учениците.

Вече си мислим колко лесно може да се злоупотреби с толкова отворена към потребителите си платформа, но Милена разсейва съмненията ни. Да, всеки може да влиза в приложението и да създава съдържание, но за да станат достъпни за всички, упражненията преминават през одобрението на администраторите на приложението от "Образование 5.0" и „Infinno".

Така че никой шегаджия не може да мине незабелязан. При преглеждането на съдържанието и одобрението се следи и дали използваните материали не нарушават авторски права.

Госпожа Иванова е подготвила и още едно упражнение, с което да видим какви са възможностите на приложението Smart Classroom AR.

Тестът от десет въпроса е "сглобила" сутринта и вече е готов за решаване от учениците. Той, както и всяко едно упражнение в системата, си има уникален PIN код. Веднъж качени и одобрени, материалите са достъпни и за други преподаватели - могат да бъдат търсени не само по предмет, клас, заглавие, но и по ключови думи: "гласни и съгласни", "food products", "уравнения" и т.н.

По този начин учители по същия предмет могат да се възползват от вече готови учебни материали, които директно да вземат за уроците си. В бъдеще е съвсем възможно в учителската стая да се чуват диалози като "Ваня, имаш ли нещо за сложните съставни изречения? - Да, PIN 1234. - Мерси, Ванче, ще почерпя...".

Още по-забавна обаче изглежда добавената реалност, в която се показва създаденият от Милена Иванова тест. За целта таблетът в ръцете й сканира съвсем реалната и скучна ученическа книжка (по-позната като бележник) и след секунди първият въпрос вече е пред очите ни в 3D формат. Има три възможни отговора.

Може би учителката леко ни е подценила - въпросите са за деца от първи клас.

Затова кликаме сравнително бързо през тях и не се замисляме много-много. Приложението обаче охлажда леко ентусиазма - имаме въпроси, на които не сме маркирали отговор. Ами сега? Смеем се, но се връщаме обратно за проверка и тогава приключваме окончателно с изпита. А уж тестът е за първолаци...

В края на учебния час обаче сме убедени, че с добавената реалност може да се учи по доста по-приятен начин. Милена Иванова посочва, че така или иначе възпитаниците й живеят с устройствата си в ръцете и са постоянно онлайн.

И в това не вижда нищо лошо. Чрез дигиталното обучение учениците й възприемат много повече практически умения, които да им послужат в живота. Те излизат от училище не с наизустени определения, а с реални умения как да използват знанията си.

Така че е доста вероятно благодарение на дигиталното образование скоро да достигнем отличниците в тестовете на PISA, а защо не и да ги задминем.

Снимки: Мира Дерменджиева

Oще: smart classroom ar  smart creatar  дигитален инструмент  дигитално образование  милена иванова  образование  училище 


Още от Приложения

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.