Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мобилното приложение, което изпитва китайците на тема комунизъм и Си Дзинпин

И как те се учат да шмекеруват, за да отговарят на въпросите
И как те се учат да шмекеруват, за да отговарят на въпросите

Забравете за WeChat. Кажете сбогом на TikTok. Комунистическата партия вече е начело на класациите в китайския App Store.

Приложение за учене, наречено Xuexi Qiangguo, беше публикувано на 1 януари от отдела по връзки с обществеността на Централния комитет на Комунистическата партия на Китай. Тъй като третият символ в името му може да се използва и като глагол, и като прилагателно, името му може да се превежда като "Изучавай великата страна" или като "Ученето прави страната велика".

Дотук то е постигнало над 17 млн. изтегляния в Huawei App Store и е номер едно в класациите на Apple App Store.

Това не е спонтанна демонстрация на ентусиазъм. Според официални съобщения и документи, служители от администрацията и държавните учреждения, особено членове на партията, биват "насърчавани" да изтеглят и използват приложението.

Изучаването и тестовете по догми винаги са били част от живота на китайските партийни членове, но приложението демонстрира пред всички отдадеността им чрез публично достъпни класации с резултати. Както гласи девизът на приложението, цитиращ генералния секретар на Комунистическата партия Си Дзинпин, "Мечтата започва от учението, кариерата започва от практиката."

Това поставя не толкова умелите в технически план служители в неловка ситуация. По време на пролетния фестивал по-рано този месец, твърди се, много от тях са молили децата си да им помогнат да изтеглят приложението и да отговарят на въпросите, така че да се включат в класацията.

Подобно на ръководствата за "минаване" на видеоигри, има много популярни статии онлайн, ориентиращи заетите служители как най-ефективно да печелят точки.

Технически грамотните потребители дори са се опитали да разработят "ботове", които автоматично да трупат точки и да оглавят класацията, но приложението предотвратява това, като дава точки само ако потребителите прекарат определено време във всеки раздел.

Произходът на приложението има някои очевидни паралели с кампанията за изучаване на "Малката червена книга" на Мао Дзедун по време на Културната революция. Например, първите два символа в логото на приложението са изписани в калиграфския стил на Мао. Той някога е насърчавал младежите да учат усърдно и да бележат напредък всеки ден, докато Си подчертава неколкократно важността на ученето в дигиталната ера на медиите.

В няколко конференции Си е изисквал от китайските медии да "разказват добре историите на Китай".

На 25 януари Си отново посети People's Daily, агенция "Синхуа" и Китайската централна телевизия, за да изпрати пожеланията си за Нова година през Weibo и WeChat и да популяризира въвеждането на нови технологии в отразяването на новини и изграждането на имидж.

В отговор на тази "важна тема за народната власт в Китай" това ново супер-приложение позволява на хората да четат новини, да научават за най-новите политики, да изучават изказванията на Си, да гледат "червени" филми, да се включват в онлайн курсове и да отговарят на въпроси.

Потребителите влизат с телефонните си номера, които в Китай са свързани с националните им лични карти, и после се свързват чрез DingTalk, еквивалентът на Slack от Alibaba, за незабавна размяна на съобщения с колеги от офиса. Веднъж влезли, всякакви форми на учене се регистрират, отчитат и възнаграждават от системата.

Както и при китайските видеоигри за смартфони, има многобройни модификатори и стимули от рода на бонуси за ежедневно влизане, абониране и възможност за размяна на точките срещу виртуални подаръци. Иронично, но въпреки че партията е критикувала неведнъж компании като Tencent, че правят пристрастяващи игри, тя изглежда напълно склонна да използва тъмната магия на тези така наречени freemium продукти за пропагандни цели.

Тестовете са основна част от приложението - дневни и седмични тестове, включващи въпроси с отворени и затворени отговори, вариращи от безобидни културни теми до затвърждаване на култа към личността на Си.

Например:

  • В кои китайски класически романи е спомената планината Вужи?

  • Това известно стихотворение е писано от председателя Мао; моля идентифицирайте поетичния му жанр.

  • Президентът Си подчертава, че притежаваните от партията медийни институции трябва _____ , за да се чува гласът на партията.

  • В момента всяка страна е все по-взаимозависима от другите, и представляваме общност от споделени интереси. Поради това, _____ е единственият правилен избор за нас.

  • В научнофантастичния филм The Wandering Earth, китайски спасителен екип и астронавти решават да _____, за да спасят Земята.

Централен елемент от приложението е класация, където предишните резултати на потребителите се публикуват в сравнение с тези на колегите им. Класацията, която се обновява ежедневно, показва реалното име на всеки потребител, резултатите му в последните 7 дни и общия резултат за цялото време на употреба на приложението. Натискът, който е налице при китайските ученици, чиито оценки са публично достъпни, вече е навлязъл и в офисите.

Атрактивността на приложението обаче не е само в задължителната демонстрация в него на лоялност към партията. Приложението е разработено в сътрудничество с китайския технологичен гигант Alibaba. Освен строго пропагандната функционалност, приложението е пълно с различни свързани с Alibaba екстри като изобилно място за съхранение на данни в облака и включването на чат-услугата на Alibaba - DingTalk.

За Alibaba, това не е само удобен начин да демонстрира вярност на партията, както фирмата вече е правила на няколко пъти в миналото - съоснователят й Джак Ма веднъж беше казал в интервю, че Alibaba е държавна компания и ако е нужно, ще предаде Alipay на държавата.

Това също така е и потенциален бизнес-ход, насочен срещу конкурентите.

Например Alipay, приложението за разплащания на Alibaba, което губи пазарен дял от по-популярното WeChat Pay, е включено в системата на Xuexi Qiangguo. Потребителите могат да си прехвърлят пари в приложението, като свържат своите Alipay акаунти.

В резултат на това общото качество и изпипаност на приложението доста надминават това, което китайските потребители на приложения са свикнали да очакват от продукт, правен от правителството.

"Не мога да повярвам, че е правено от държавна институция. Толкова е красиво и атрактивно", коментира един потребител. Reuters съобщава, че Alibaba са допринесли сериозно с инженерни таланти и продуктов мениджмънт в замяна на разрешението да интегрират услугите си.

Има и много практическа нужда от това приложение. Задължителните тестове с изключително фиксирани отговори, заучавани наизуст, са разпространени дори в частните китайски компании. Демонстрирането на идеологически правилни познания е жизненоважно за изпитите за постове в публичната администрация, а дори не-членове на партията, работещи на важни постове от рода на журналистически позиции, трябва да знаят каква е правилната партийна линия по дадени въпроси.

"В момента уча усърдно и знам много новини, които би трябвало да знам. Винаги си губя времето на телефона, но сега с това приложение имам усещането, че това има смисъл", коментира един потребител.

"Не е нужно да търся официални документи от всяка организация, защото това приложение съдържа всичко", отбелязва У Кирон, друг потребител на приложението. Извън партийна теория, приложението предлага и безплатни онлайн курсове, например по Python и C++.

Заобикалянето на системата също е стара традиция в Китай и потребителите на Xuexi Qiangguo вече прилагат трикове, които са открили в други платформи. Китайското приложение за повикване на такси DiDi например има голяма базирана на данни кредитна система, с която се оценяват шофьорите, но шофьорите използват стотици телефони, за да правят фалшиви поръчки и изкуствено да завишават рейтингите си.

Миналия ноември фенове бяха обвинени, че са използвали ботове, за да дадат тласък на албума на канадско-китайския изпълнител Крис У да заеме седем от осемте водещи позиции в американските класации на iTunes, като дори той попречи на хита на Ариана Гранде "Thank You, Next" да стигне до номер 1.

Дори и преди ерата на iPhone, китайските власти редовно са аутсорсвали идеологическите си задължения като са използвали предварително написани "самокритики" и са се добавяли в снимки на инспекции, вместо реално да извършват инспекциите.

Сега много потребители откриват, че ученето в приложението отнема твърде много време, така че те просто оставят видеата да се възпроизвеждат без звук, за да трупат точки, или търсят онлайн инструкции за печелене на точки. Други разчитат на роднини или подчинени.

"Трябваше да правя всичките тестове за няколко стари хора от семейството ми. Беше доста забавен пролетен фестивал, няма що", оплаква се един младеж.

Във форум на Baidu, посветен на приложението, потребителите се стресират, защото се изисква да постигнат определено ниво кредити всеки ден. "Добре е повече хора да се запознават с развитието на страната, но когато от потребителите се изисква да получават кредити за определено ниво на знания всеки ден, това се оказва донякъде обременяваща формула", оплакват се потребители.

"Това приложение само позитивни коментари ли позволява?", пита потребител, забелязал откъси от отзивите за приложението. "Или това са коментари, изцяло подготвени от машини?"

 

Най-четените