Виртуалната реалност 3 години по-късно: Заслужава ли си да пробвате? | webcafe.bg
Mobilecafe

Виртуалната реалност 3 години по-късно: Заслужава ли си да пробвате?

Иво Цеков
12.03.2019, 01:22 (обновена 13.03.2019, 08:31)

1 от 2 снимки Назад Напред

playstation vr

Снимка: © Getty Images

Виртуалната реалност вече е по-достъпна и се предлагат повече игри за нея. Моментът е подходящ да изпробвате технологията

Геймингът във виртуална реалност е нещо, в което трудно може да убедите потенциалните потребители.

Той е скъп, изисква известно свободно физическо пространство и доста мощно оборудване. Или поне така беше преди. За последните няколко години нещата във VR гейминга се промениха драстично и в огромната си част към по-добро.

Истината е, че моментът никога не е бил по-добър за навлизане във VR игрите.

На пазара има много различни шлемове, между които да избирате, и цените им вече са по-достъпни. Каталогът от ексклузивни и подобрени заглавия е достатъчно голям и днес съдържа не само десетки добри игри, но и някои неочаквани шедьоври.

Освен това, геймингът във виртуална реалност днес е значително по-малко рискована инвестиция, отколкото беше допреди няколко години. Купуването на VR шлем през 2016 г. означаваше да дадете доста пари за хардуер, който като нищо вече няма да бъде поддържан само след няколко години. Но вместо да изпита бавна смърт, VR геймингът се разви и изглежда все по-обещаващ. VR игрите не са само малки проекти, а вече фигурират и като високобюджетни предложения в каталозите на големи студиа и издатели. Освен това, вече започнахме дори да виждаме продължения на първото поколение успешни VR игри.

Един по-различен поглед

Виртуалната реалност - технологията на бъдещето, способна да създава вълнуващи светове сякаш изградени от плът и кръв, като нищо от това, което сте видели досега. Една технология, която изглежда странно и от която може да ви се завие свят; а също и скъпа и... чакайте, може би това не е най-правилният подход , когато искаме да обясним защо виртуалната реалност е толкова важна днес.

Всъщност, след години на обещания и надежди (и един посредствен филм в лицето на „Играч първи, приготви се"), виртуалната реалност най-сетне си заслужава вашето време и усилия. За това има три причини. Първата и най-важна е свързана с голямата промяна - достъп до VR технологии. От самото начало VR имаше един сериозен проблем - трябваше ви наистина мощен компютър, просторно помещение и доста скъп шлем. Добавете към това допълнителни контролери и сензори и получавате бариера, която спира милионите конзолни геймъри; хората, които живеят в по-тесни жилища и онези, които чисто и просто нямат достатъчно дълбоки джобове.

Всичко това започна да се променя преди две години и половина с появата на PlayStation VR.

Шлемът направи VR гейминга достъпен за милиони нови потребители. Да, той няма параметрите на могъщите VR шлемове за РС, но има страхотни игри, лесен е за използване в по-малки жилища и най-важното, началната инвестиция е много по-ниска в сравнение с конкурентите. Първоначално продаван в комплект за 500 долара, един PlayStation VR шлем днес струва само 350 долара, а цената на PS4 конзолите продължава да пада и е 1/3 спрямо това, което ще платите за геймърски компютър.

Но дори VR геймингът на компютър вече не е толкова скъп. Както шлемовете, така и видеокартите вече са по-евтини, а подобренията в софтуера намалиха значително минималните системни изисквания за шлемове като Oculus Rift. Нещо повече, вече виждаме и самостоятелни шлемове като Oculus Go и Google Daydream.

Те не ви приковават към допълнителен хардуер и всичко, от което се нуждаете е екранът на вашия смартфон.

Макар да не могат да подкарат някои от най-големите VR заглавия, те правят нещо много важно - позволяват на все повече хора да се докоснат до виртуалната реалност.

Разумната цена на Oculus GO и PlayStation VR до голяма степен обяснява защо те бяха най-добре продаваните шлемове за виртуална реалност през 2018 г. като и от двата се продадоха над 1 милион бройки.

Различните опции позволяват да откриете на пазара шлема, който ви подхожда най-добре - според бюджет, наличен хардуер и свободно пространство. И това разнообразие само ще се увеличава, имайки предвид, че Oculus и HTC вече обявиха следващите си проекти, които обещават да направят VR още по-достъпна. HTC ще добави технология за следене на очите в шлемовете си, която ще направи възможно директното общуване с менюта и интерфейси без контролер. На свой ред, НТС Vive Cosmos вече не се нуждае от допълнителни поставки за сензорите и НТС обещава, че един ден VR с РС качество ще работи на обикновен смартфон.

А след това идва ред на Oculus Quest - една напълно самостоятелна джаджа, която не изисква компютър, конзола или дори смартфон. Тя има два следящи движението контролера, вградена камера и сензор за движението на главата и ще струва колкото една домашна конзола. Засега имаме преди всичко техническите параметри на Oculus Quest без да сме видели как работи на практика, но идеята за самостоятелен VR шлем със собствен дисплей и батерия звучи като Светия Граал на VR технологиите. Когато такъв шлем се появи на пазара и работи без проблеми, последните бариери пред VR ще се срутят с трясък.

Виртуален шлем, реална покупка?

И така, ако сме на прага на VR революцията, в която ни убеждават филми като „Играч първи, приготви се", струва ли си да направим крачката тук и сега?

Да! Всяка платформа има набор от вълнуващи ексклузивни и пълни с атмосфера VR игри. Само през миналата 2018 г. заглавия като Tetris Effect, Astro Bot Rescue Mission и Beat Sabre намериха място в челните класации на десетки медии и те далеч не са единствените. За разлика от първите собственици на VR шлемове, ако се присъедините към платформата сега ще може да се насладите на страхотни заглавия, излезли в последните години като Superhot, Deraciné и Keep Talking and Nobody Explodes. Освен това, всички бъдещи игри би трябвало да са съвместими със сегашните шлемове. Това означава, че ако гласувате доверие на VR сега, няма да изгубите достъп до бъдещите игри. А бъдете сигурни, че благодарение на тези шлемове ни очакват още доста игри. През 2016 г. в Steam имаше около 50 заглавия, а към края на миналата година те вече наближават 300. Не че трябва да чакате - хитови игри като Fallout, Doom и Skyrim също получиха VR портове.

Преди всичко, геймингът във виртуална реалност е нещо, което трябва да опитате сами.

Това е изживяване, което трудно може да се покаже или предаде на някого. Пробата от първо лице - и буквално, и преносно - е единственият начин "да схванете" за какво става въпрос и ако имате дори малък интерес към гейминг, иновативни технологии и различни изживявания, дължите го на себе си поне да пробвате.

Oще: htc vive  oculus  oculus go  oculus rift  playstation  playstation vr  vr  видеоигри  виртуална реалност  гейминг  геймъри  достъпност  заглавия  игри  компютър  конзола  смартфон  съвместимост  технология  цена  шлемове 


Още от Ревю

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.