Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Те са най-известните хакери в гейминга

Джордж Geohot Хоц – PlayStation 3

Джордж Хоц, известен с прякора си GeoHot, е само на 20 години, когато името му бе в устата на милиони геймъри по цял свят. Към края на 2009 г. Хоц обявява на личния си блог, че ще се опита да пробие PlayStation 3, която по онова време бе обявена за напълно заключена и невъзможна за отваряне система. Младокът има опит - през юни 2007 г. Хоц става първият човек, който успешно отключва iPhone. Хоц създава нов блог, за да записва своя прогрес по случая и само пет седмици по-късно споделя, че е успял да достигне до системната памет и може да контролира конзолата. На 26 януари 2010 г. той пуска своето откритие за обща употреба. Холц описва метода си за хакване на PS3 като "половинка простичък, но ефективно приложен хардуер и половинка не толкова простичък софтуер". 

След дълги месеци борба на 13 юли 2010 г. Хоц пише в своя Twitter профил, че спира  всякакви опити да пробива конзолата. Въпреки това, на 2 януари 2011 г. на официалния му уебсайт са пуснати root ключовете за PS3, които скоро след това са премахнати като резултат от законови действия от Sony. Това не спира съдебното преследване по искане на Sony, но в крайна сметка трудът на хакера е фундаментален за пълния пробив на конзолата. Снимка: YouTube
Джордж Geohot Хоц – PlayStation 3

Джордж Хоц, известен с прякора си GeoHot, е само на 20 години, когато името му бе в устата на милиони геймъри по цял свят. Към края на 2009 г. Хоц обявява на личния си блог, че ще се опита да пробие PlayStation 3, която по онова време бе обявена за напълно заключена и невъзможна за отваряне система. Младокът има опит - през юни 2007 г. Хоц става първият човек, който успешно отключва iPhone. Хоц създава нов блог, за да записва своя прогрес по случая и само пет седмици по-късно споделя, че е успял да достигне до системната памет и може да контролира конзолата. На 26 януари 2010 г. той пуска своето откритие за обща употреба. Холц описва метода си за хакване на PS3 като "половинка простичък, но ефективно приложен хардуер и половинка не толкова простичък софтуер".

След дълги месеци борба на 13 юли 2010 г. Хоц пише в своя Twitter профил, че спира всякакви опити да пробива конзолата. Въпреки това, на 2 януари 2011 г. на официалния му уебсайт са пуснати root ключовете за PS3, които скоро след това са премахнати като резултат от законови действия от Sony. Това не спира съдебното преследване по искане на Sony, но в крайна сметка трудът на хакера е фундаментален за пълния пробив на конзолата.
Андрю "bunnie" Хуанг – Xbox

Повечето хакери предпочитат да вършат работата си далеч от светлините на прожекторите и да обвиват личностите си с различни мистерии. Андрю Хуанг не е от тях. Когато започна да разплита пъзела, наречен Xbox, той направо реши да напише книга по въпроса. И го направи - тя се нарича Hacking the Xbox: An Introduction to Reverse Engineering и е уникален документ, посветен на първия голям комерсиален продукт, който бе обект на т.нар. обратно инженерство.

Не че му беше лесно. Когато обяви плановете си през 2003 г., Хуанг се оказа на прицела както на Microsoft, така и на собствения си университет МИТ, който скъса всички връзки с него. Първият му издател John Wiley & Sons също промени мнението си и отказа да издаде книгата. Днес  спокойно може да си я купите от Amazon и тя си остава наръчник за всичко, свързано с голямата черна кутия на Microsoft: от пускането на неподписан код до промяната на характерната зелена светлина на конзолата. Поне едно нещо си остава непроменено във вижданията на Хуанг. За него модифицирането не е престъпление и всеки трябва да има свободата да прави каквото иска с продукта, който е закупил. Снимка: Wikipedia.org
Андрю "bunnie" Хуанг – Xbox

Повечето хакери предпочитат да вършат работата си далеч от светлините на прожекторите и да обвиват личностите си с различни мистерии. Андрю Хуанг не е от тях. Когато започна да разплита пъзела, наречен Xbox, той направо реши да напише книга по въпроса. И го направи - тя се нарича Hacking the Xbox: An Introduction to Reverse Engineering и е уникален документ, посветен на първия голям комерсиален продукт, който бе обект на т.нар. обратно инженерство.

Не че му беше лесно. Когато обяви плановете си през 2003 г., Хуанг се оказа на прицела както на Microsoft, така и на собствения си университет МИТ, който скъса всички връзки с него. Първият му издател John Wiley & Sons също промени мнението си и отказа да издаде книгата. Днес спокойно може да си я купите от Amazon и тя си остава наръчник за всичко, свързано с голямата черна кутия на Microsoft: от пускането на неподписан код до промяната на характерната зелена светлина на конзолата. Поне едно нещо си остава непроменено във вижданията на Хуанг. За него модифицирането не е престъпление и всеки трябва да има свободата да прави каквото иска с продукта, който е закупил.
TheSpecialist - Xbox 360

След бързото хакване на оригиналния Xbox, Microsoft се зае да увеличи значително защитата на следващата си конзола, но направи една фатална грешка - обяви го публично и самонадеяно. И точно шест месеца след премиерата на Xbox 360, в интернет се появи клип, който след това доби огромна популярност. На него хакер с прякора TheSpecialist показа пред очите на ужасените (шефове на Microsoft) и възхитените (обикновените геймъри) как лъскавата нова конзола най-безсрамно подкарва записано на диск копие от ексклузивната автомобилна игра Project Gotham Racing 3. Конзолата беше без капак и видимо беше свързана с намиращ се наблизо телевизор, така че да няма съмнение в автентичността на записа. Хакът дори не се оказа толкова сложен: фърмуерът на конзолата всъщност беше оставен изненадващо незащитен и просто беше препрограмиран, за да бъде премахната защитната проверка, която по принцип кара конзолата да отказва всички DVD+/-R дискове.
Dark_AleX - PlayStation Portable

И до ден-днешен е трудно да разкрием кой точно стои зад прочутия псевдоним Dark_AleX, освен че прозвището идва от малкото му име Алехандро. Този испански хакер и програмист разби защитата на PlayStation Portable и принуди цял отдел софтуерни инженери на Sony да работи денонощно, за да не изостават официалните обновления от темпото му. През 2006 г. Sony пуска цели шест ъпдейта, които да спрат работата на Dark_AleX; година по-късно идват нови шест.

Dark_AleX е създател на алтернативен фърмуер, който отключва неподозирани възможности пред собствениците на портативната конзола като пускането на емулатори за ретро конзоли и подкарването на всички PlayStation игри. През юли 2007 г. испанецът официално спира да работи по конзолата, намеквайки за евентуалните проблеми, които може да има със Sony. Градската легенда дори твърди, че японският гигант му е платил солидна сума, за да спре да пуска нов софтуер, макар компанията да го отрича.
TheFloW - PS Vita

Както става при всички модерни конзоли, хакването на PS Vita е един бавен процес, за който допринесоха усилията на много хора и цели групи ентусиасти като Team Molecule. Първоначално се започва с малки стъпки като откриването на уязвимости в PSP игри, които се продават дигитално. Цели четири години след излизането на системата, най-сетне бе открит фундаментален пробив, който позволи пълното й хакване. Заслугата бе на хакера с псевдоним TheFloW, който успя да разбие пролука във версия 3.60 на фърмуера на портативната конзола. Пак той бе в основата на създаването на Vitamin - програма за извличане на дигитално копие на игра от физически носител, което позволи в интернет да се завъртят и първите пиратски игри. Накрая, същият човек направи и постоянна версия на хака, наречена HENkaku Enso, която не изисква активация през интернет. Хакването на PS Vita бе определено от специалистите като уникално постижение, случило се в момент, когато именно 3.60 бе актуалният фърмуер и така максимално широк брой конзоли се оказаха уязвими. След като Sony затвори уязвимостта с ъпдейт, вратичката сякаш хлопна завинаги. Въпреки това, след още година и половина усилия, TheFloW направи и невъзможното, позволявайки игри, изискващи по-висок от 3.60 фърмуер, да вървят, макар и само на вече хакнати конзоли. Снимка: YouTube.com
TheFloW - PS Vita

Както става при всички модерни конзоли, хакването на PS Vita е един бавен процес, за който допринесоха усилията на много хора и цели групи ентусиасти като Team Molecule. Първоначално се започва с малки стъпки като откриването на уязвимости в PSP игри, които се продават дигитално. Цели четири години след излизането на системата, най-сетне бе открит фундаментален пробив, който позволи пълното й хакване. Заслугата бе на хакера с псевдоним TheFloW, който успя да разбие пролука във версия 3.60 на фърмуера на портативната конзола. Пак той бе в основата на създаването на Vitamin - програма за извличане на дигитално копие на игра от физически носител, което позволи в интернет да се завъртят и първите пиратски игри. Накрая, същият човек направи и постоянна версия на хака, наречена HENkaku Enso, която не изисква активация през интернет. Хакването на PS Vita бе определено от специалистите като уникално постижение, случило се в момент, когато именно 3.60 бе актуалният фърмуер и така максимално широк брой конзоли се оказаха уязвими. След като Sony затвори уязвимостта с ъпдейт, вратичката сякаш хлопна завинаги. Въпреки това, след още година и половина усилия, TheFloW направи и невъзможното, позволявайки игри, изискващи по-висок от 3.60 фърмуер, да вървят, макар и само на вече хакнати конзоли.
Кейт Темкин - Nintendo Switch

Кой казва, че хакерите трябва да бъдат само момчета? Кейт е името на нашумялата напоследък хакерка, успяла да открие изключително важна и опасна уязвимост в чипа Tegra X1, който захранва актуалната конзола Nintendo Switch. Нещо повече, оказа се, че уязвимостта не е ограничена само до системата, а засяга потенциално огромен брой мобилни устройства, използващи чипа на Nvidia. А сред тях, разбира се, и онези 14 милиона продадени Nintendo Switch конзоли.

Кейт галантно уведоми производителя и даде достатъчно време на компанията, за да реагира. Надпреварата между различните хакерски групи обаче доведе до преждевременно разкриване на експлойта, който Кейт първоначално планираше да покаже през юни. Наречен Fusee Gelee, той е първа стъпка към вече обявения алтернативен фърмуер Atmosphere. Самата уязвимост е хардуерна и не може да се оправи без нова ревизия на конзолата. Засега обаче тя не е използваема за крайните потребители. Снимка: YouTube
Кейт Темкин - Nintendo Switch

Кой казва, че хакерите трябва да бъдат само момчета? Кейт е името на нашумялата напоследък хакерка, успяла да открие изключително важна и опасна уязвимост в чипа Tegra X1, който захранва актуалната конзола Nintendo Switch. Нещо повече, оказа се, че уязвимостта не е ограничена само до системата, а засяга потенциално огромен брой мобилни устройства, използващи чипа на Nvidia. А сред тях, разбира се, и онези 14 милиона продадени Nintendo Switch конзоли.

Кейт галантно уведоми производителя и даде достатъчно време на компанията, за да реагира. Надпреварата между различните хакерски групи обаче доведе до преждевременно разкриване на експлойта, който Кейт първоначално планираше да покаже през юни. Наречен Fusee Gelee, той е първа стъпка към вече обявения алтернативен фърмуер Atmosphere. Самата уязвимост е хардуерна и не може да се оправи без нова ревизия на конзолата. Засега обаче тя не е използваема за крайните потребители.

Ако има нещо, което илюстрира нагледно концепцията за котката и мишката, това е гейминг индустрията и постоянната й борба с хакерите.

Тази борба се води практически откакто има конзоли и игри. Докато първоначално използваните касетки бяха трудни за копиране и пресъздаване, навлизането на оптичните носители превърна пиратството в повсеместен проблем.

Оригиналният PlayStation например никога не е замислен като устройство, което може да чете записани на диск от потребителя игри, но с добавянето на чип към дъното на конзолата точно това става възможно.

През годините десетки талантливи хакери приемаха като въпрос на чест да успеят да разбият защитата на съответните конзоли, до една рекламирани като непробиваеми.

За тези момчета и момичета, действащи зад мониторите в затъмнени помещения и далеч от очите на обществото, не ставаше въпрос за пиратство. Те искаха да демонстрират уменията си, да покажат, че защитени от всичко системи няма и че всяко нещо, което е създадено от човек, си има своите пробойни.

Ето един кратък разказ за шестима от най-известните хакери в гейминга, пробили защитата на популярни конзоли.

 

Най-четените