Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 тенденции, дали облик на гейминга през 2016

Overwatch е една от игрите на годината, която бързо стана популярна и като е-спорт дисциплина. Като цяло електронните спортове продължават да се разрастват с внушително темпо
Pokemon GO едва ли ще е последната игра с физически елемент, която става огромен хит. Добавената реалност дава възможност на гейминга да достигне до съвсем нова аудитория Снимка: Getty Images
Pokemon GO едва ли ще е последната игра с физически елемент, която става огромен хит. Добавената реалност дава възможност на гейминга да достигне до съвсем нова аудитория
Playstation и останалите актуални конзоли се намират в особено положение и 2017 ще е важна година за тях

2016 г. ще остане в историята като поредната силна година за гейминга. Милиони фенове на различна възраст и от цял свят се забавляваха, вълнуваха и страдаха с любимите си заглавия, с успехите и провалите на конзоли и игри.

В края на годината можем да очертаем и някои тенденции в гейминг индустрията, които се усещаха особено отчетливо през последните 12 месеца.

Част от тях са напълно нови, докато други съществуваха и преди това, но сега достигнаха своята кулминация.

Хвърляйки поглед назад, ще ви представим няколко фактора, които определиха начина, по който се забавлявахме с видеоигрите през 2016 г.

Гейм индустрията страда от пренасищане

В последно време пазарът буквално бива заливан от игри. Имаме високобюджетни нови заглавия, множество независими игри, римейкове и портове, колекции и мобилни заглавия. Това дава разнообразие при избора, но носи и някои негативи. Броят на игрите в платформата Steam расте главоломно, а с него се увеличават и тези, които остават незабелязани и неизиграни. Почти 37 процента от всички регистрирани в платформата игри не са играни никога и не е тайна, че дори добри инди игри се изгубват в постоянния поток от нови заглавия.

Голямата конкуренция на пазара и повишаването на разходите за разработка намаляват шансовете на много игри да бъдат забелязани. Дори ако случайно това стане и играта се утвърди, истински големи хитове се срещат по-малко, отколкото преди. Поради това започват да се появяват малки и специализирани платформи като Itch.io - дигитален пазар за инди игри, който позволява на геймърите да платят колкото искат. Разбира се, Steam ще продължи да бъде предпочитано място от милиони, но все по-често търсещите различни и оригинални игри ще трябва да поглеждат и на други места.

Игрите с физически елемент показаха потенциала си

През лятото на тази година една необичайна гледка се повтаряше в десетки страни - млади хора, загледани в екрана на своите телефони, обикаляха по улици, паркове и даже някои далеч по-труднодостъпни места. Причината за това, разбира се, бе Pokemon GO - хитовата игра с добавена реалност, която накара хората да се раздвижат. Учени от Харвард изчислиха, че през първата седмица от използването на играта, геймърите изминават почти хиляда допълнителни крачки. Тенденцията се запазва цял месец след това, макар че към шестата седмица активността спада.

Играта не е типично изобретение за повишаване на физическата активност, но дори малко допълнително раздвижване може да бъде важно за нашето здраве. В същото време, Pokemon GO попадна в заглавията и заради опасности, свързани с пътни инциденти и дори нападения. Навлизането на добавената и виртуалната реалност дава ново физическо измерение на игрите, каквото не сме виждали откакто Nintendo привлече вниманието с управлението с жестове в конзолата Wii. Вече се видя ясно, че потенциалът на игрите с физически елемент е огромен и остава да видим какво могат да предложат те в бъдеще.

Конзолите са на кръстопът

Ако има едно нещо, което ви дава конзолата, това е сигурност. Дори 4-5 години след излизането й просто може да сложите диск с нова игра вътре и тя ще тръгне без никакъв проблем. Тази година обаче станахме свидетели на прецедент заради анонсите и появата на значително подобрени конзоли, различаващи се от традиционните "слим" модели, които по начало се появяват в средата на даден конзолен цикъл.

PlayStation 4 Pro е първата подобна ревизия, отличаваща се със значително по-мощен процесор, както и 4К и HDR поддръжка, каквато липсва в оригиналния PS4. Пак в последните месеци видяхме и XBOX One S - по-тънка конзола с 4К видео и подобрен контролер. Следващата есен ни очаква далеч по-значителна промяна в лицето на Project Scorpio. Тази версия на XBOX One ще има 6 терафлопа и ще бъде най-мощната конзола, излизала някога.

Поне засега, както Sony, така и Microsoft обещават, че игрите им ще бъдат съвместими с всички ревизии на конзолите, но като добавим и анонса на Nintendo Switch, имаме наистина безпрецедентно струпване на хардуер в средата на осмото поколение. Вече съществуват прогнози, че традиционните конзоли и поколения просто ще изчезнат и ще бъдат заменени от „гейминга като услуга" или т. нар. cloud гейминг, който ще позволи да играете игри чрез стрийминг по същия начин, по който гледате видео или слушате музика онлайн.

Засега такъв сценарий все още е далеч и догодина ни очакват още доста интересни хардуерни вълнения. Началото им е през март с появата на Switch.

Е-спортът се разраства неимоверно

Е-спортът не е ново явление, но популярността му достигна нови висоти през тази година. Приходите от е-спорт през 2016 г. ще достигнат 493 милиона долара, което е със 7% повече от очакваното в началото на годината и с внушителните 51% повече от миналата.

За 2016 г. се проведоха над 20 големи турнира, а за скока в интереса допринася и появата на Overwatch. Новата игра на Blizzard бързо се превърна в хит на професионалната е-спорт сцена и вече се играе от милиони геймъри. РС версията може и да е водеща, но фактът, че този път Blizzard пусна веднага с нея и конзолни версии значително допринесе за огромната популярност. Компанията дори планира да въведе гарантирано минимално заплащане на професионалните играчи, както и да основе фонд за набиране на средства за висшето им образование, тъй като повечето е-спорт професионалисти са доста млади.

Геймърите гледат по-сериозно на мобилните игри

По традиция по-сериозните „хардкор" геймъри пренебрегват повечето мобилни игри, защото те не предлагат достатъчно дълбочина и са опорочени от омразните микротранзакции. Тази година обаче видяхме множество мобилни заглавия насочени именно към този тип геймъри. Съвсем наскоро дебютира първата истинска мобилна игра на Nintendo, наречена Super Mario Run, тя е 2D платформър в духа на класическите заглавия от поредицата и се продава на една съвсем не ниска цена, което е необичайно за мобилните игри.

По-рано тази есен видяхме съпътстващи мобилни игри покрай премиерите на Mafia III, Titanfall 2 и Call of Duty: Infinite Warfare. Като цяло през последните месеци видяхме много портове на компютърни и конзолни игри за мобилни устройства. Дори третият сезон на приключенската The Walking Dead ще пропусне PS3 и XBOX 360, но ще се появи за iOS и Android. Тази тенденция помага за приобщаването на все по-голям брой геймъри към мобилните игри и съответно допринася за повишаване на тяхното качество.

Така смартфонът и таблетът все повече се налагат като солидна алтернатива на традиционните платформи и не е изненадващо, че дори Nintendo прие хибриден подход с новата си конзола, залагайки на портативността и мобилността като отличителни черти.

 

Най-четените