Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Технологичните тенденции на 2015-та

Смартфоните са сегмента с най-голяма конкуренция Снимка: Getty Images
Смартфоните са сегмента с най-голяма конкуренция

Технологичните журналисти, ентусиастите и инвеститорите винаги чакат Следващия голям хит - неустоимото ново устройство, приложение или услуга, което ще завладее и промени света. Като търсенето на Google или iPhone, или Kindle, или Facebook.

Но нищо такова не се случи през 2015

И не е заради липса на опити. Всички големи технологични компании - както и някои малки, представиха нови продукти, някои от тях достойни за внимание, други не чак толкова. Някои се продаваха добре, други се провалиха.

Но нищо новосъздадено през 2015-та не завладя и не промени из основи живота на масовите потребители, макар че някои технологии, които вярваме, че в крайна сметка ще го сторят, се усъвършенстваха и станаха по-реални тази година.

Същевременно някои жизненоважни основни технологии демонстрираха признаци на стагнация или влошаване.

Ето някои общи тенденции, които видяхме през 2015:

Смартфонът е вече зрял продукт

Смартфонът е най-важният компютър в живота ни, но през 2015-та изглеждаше, че губи способността да ни изненадва със значими нови функции. Това не означава, че с него е свършено - нищо подобно. Много хора в глобален мащаб все още нямат такъв. Може би нещо много интересно и готино се подготвя в лабораториите на Купъртино, Маунтън Вю, Сеул и Шенжен.

Но през 2015 най-добрите телефони на Apple, Samsung или серията Google - Nexus не поднесоха особено големи новости. Всички те бяха много добри, дори отлични, в много аспекти. По-евтините телефони станаха добри, но не донесоха смели нови функции.

Вероятно най-разочароващият нов обрат дойде от Apple 3D Touch. В отзивите за iPhone 6S се твърдеше, че той ще се превърне в нещо много значимо. Досега обаче не изглежда той да жъне особена популярност или да носи важни нови функции. Може би ще се случи догодина. А може би никога.

Лаптопите продължават да потъват

Microsoft и хардуерните им партньори продължава да полагат усилия, за да променят дългогодишния спад на продажбите на Windows лаптопи със сензорни модели, които се опитват да съчетават форм-факторите на таблетите и лаптопите. Софтуерният гигант дори представи тази есен своя собствен лъскав, хай-енд хибриден лаптоп Surface Book.

Но това просто не работи. Фирмата за пазарни изследвания Gartner съобщи за 7.7% спад на продажбите на PC през третото тримесечие на 2015 - в сравнение със същия период на 2014 г. Този спад е изцяло при Windows системите, тъй като Mac регистрира малък ръст.

Вероятно тримесечието, в което се падат Коледните празници, ще е началото на обрат в този тренд, но не разчитаме на това. Лаптопите остават жизненоважни, но хората не се впечатляват достатъчно от всичките хибридни дизайни, за да искат да си купуват нови лаптопи особено често.

Дори последното предложение на Apple, лъскавият малък скъп MacBook, изискващ адаптер, за да използва стандартни USB устройства, не предизвика вълна от ентусиазъм. Най-новият Mac е бавен, прекалено скъп и има клавиатура, с която някои хора се затрудняват да привикнат. Така че се предполага, че тези относително резонни продажби на Mac са генерирани от MacBook Air и Pro.

Microsoft се завърнаха на вълната на технологиите

След като тотално проспаха революцията на смартфоните през 2007 и пуснаха объркваща и пълна с недостатъци версия на Windows, Microsoft изглежда излязоха от комата през 2015. В рамките на годината Редмънд пусна много подобрена версия на емблематичната си ОС - Windows 10; усъвършенства таблета си Surface Pro и започна да регистрира по-добри продажби и да получава повече похвали; и, както вече отбелязахме, представи и първия си ноутбук.

Може би - което е още по-важно - компанията осигури повече и по-добри версии на перлите в софтуерната си корона и онлайн услугите си за конкурентни мобилни операционни системи и облачни платформи. Това е нова стратегия, замислена да печели потребители за Microsoft приложенията, независимо на какво устройство се използват те, като компенсира факта, че компанията няма своя собствена популярна мобилна платформа.

Microsoft все още имат много работа за вършене, особено при смартфоните, но новият изпълнителен директор Сатия Надела има ясна визия за бъдещето на компанията - да я реализира достатъчно добре, за да се върне отново в играта.

Големият нов продукт на Apple не предизвика световна истерия

През годината най-голям шум бе отреден на Apple Watch, първата голяма нова хардуерна категория, в която Apple навлязоха след смъртта през 2011 г. на Стив Джобс. Но осем месеца по-късно почти не се говори за него.

Разработчиците на приложения не шумят особено около създаването на нови приложения, а в повечето случаи Apple Watch се ползва най-вече за кратки съобщения и като фитнес тракер. Като категория продукт умните часовници през 2015 изглежда още изобщо си търсят причина за съществуването си.

Това не означава, че Apple Watch не се продава добре за умен часовник, макар че Apple не огласяват данни за продажбите му. Само на база качеството на изработката, броя приложения и бранда на Apple, не бихме се изненадали това да е най-добре продаващият се умен часовник в света (а не фитнес-гривна). Някои анализатори смятат, че той ще е популярен коледен подарък. Смарт часовниците обаче сами по себе си вече са нишов продукт.

Последната година беше много силна във финансов план за Apple - основните им продукти остават, според анализаторите, най-добрите в своя клас. И все пак продажбите на iPad продължават да спадат и предвид успеха му става все по-трудно да се достигат нови висоти с iPhone. Остава в Купъртино да се надяват, че подобно на iPod преди години, Apple Watch е просто мудно стартиращ продукт, който ще стане мегахит.

Интернет на вещите остава хаос

Още повече от 2014-та, компаниите продължават да бълват джаджи и приложения за контролиране на всичко - от осветление и термостати до ключалки и електрически уреди. Някои от тези вещи дори могат да се свързват помежду си. Всичко това обаче е твърде объркващо и несвързано за масовия потребител.

Това е факт, въпреки че Apple, Google и други фирми въведоха системи, опитващи се да въведат някакъв ред и последователност. IoT производителите обаче като цяло не ги използват. Съдейки по 2015, може би хората просто не си купуват нищо по-сложно от работещ при плесване с ръце ключ за осветление.

Изкуственият интелект става все по-добър

Всички основни платформи вече имат интелигентни, контролирани с глас методи за въвеждане на информация. И всички те ставаха по-умни и по-функционални през 2015. След 4 години Apple Siri вече е разумно надеждна и полезна. И дори може да извършва детайлни търсения в новия Apple TV.

Същото важи и за гласовите команди в Google Now. Amazon се включиха в играта с Alexa, своята услуга Amazon Echo и други. И Microsoft го сториха с Cortana. След 10 години състоянието на всичко това през 2015-та несъмнено ще изглежда грубо и недоизпипано. Но все пак в сравнение със Siri при дебюта й през 2011, то е впечатляващо.

2015-та също така ще се запомни като годината, в която Илон Мъск създаде некомерсиална организация, целяща да гарантира, че развитието на ИИ ще остава с отворен код, за да се защитим от потенциално опасна версия на изкуствения интелект в бъдеще.

Основите на бъдещето се изграждаха

Има четири технологии, които макар и да не са масови, постигнаха сериозен напредък през 2015. Едната е виртуалната и разширена реалност, която се налага от Oculus, Samsung и други. През отиващата си година дори стара институция като New York Times разпространяваше картонени очила за виртуална реалност, за да пробва да разказва сюжети чрез новата технология.

Втората технология са мобилните безконтактни разплащания, които някой ден може да заменят кредитните карти. Apple имат Apple Pay, а Google имат сходния Android Pay. Объркващо, Samsung - най-големият производител на Android телефони - има своя система, Samsung Pay. Повечето от тези услуги се приемат от твърде малко търговци, онлайн и офлайн, за да бъдат неотделима част от ежедневния живот. Те обаче отбелязаха ръст през 2015 - и вярваме, че това ще продължи.

Третата технология са самоуправляващите се автомобили. Google е лидерът в тази област, като е вложил години работа по тази идея. В Apple обаче също работят по нещо подобно; това се говори и за всеки традиционен производител на автомобили. Има дори слухове за партньорство между Google и Ford. Масовата употреба ще се случи след години и е изправена пред регулаторни пречки, но все пак много неща се случиха през 2015-та.

Нещо подобно може да се каже и за гражданските дронове. Те все още не са ежедневна гледка на улицата, но са станали толкова разпространени през 2015, че правителството изисква регистрацията им. Amazon миналия месец показаха прототипи на гамата си от доставящи пратки дронове.

Отиващата си година не беше най-вълнуващата за персоналните технологии, но може би все пак положи основите на страхотни неща, които ще се случат в бъдеще.

 

Най-четените