Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

iPad остаря само за 5 години

Ранните реклами силно обиграваха идеята за iPad точно като устройство за отдих и свободно време Снимка: Getty Images
Ранните реклами силно обиграваха идеята за iPad точно като устройство за отдих и свободно време

Преди пет години, Стив Джобс представи iPad в обръщение, голяма част от което прекара седнал на диван. Зрителите обезумяха, но навсякъде другаде по света, не всички ставаха на крака и аплодираха.

Точно след голямото представяне на първия таблет на Apple, технологичните медии направиха анкета сред читателите си, за да преценят как те възприемат този нов гигантски iPhone без телефонни функции. Около 60% заявиха, че не планират да си купят такъв, основно защото лаптопите и смартфоните им вършат достатъчно добра работа. И заявиха, че нямат нужда от нещо трето по средата между тях.

Анализаторите говореха приблизително същото. "iPad пада в опита си да седне на два стола - той не е съвсем лаптоп, не е и съвсем смартфон," писа Чарли Брукър в Guardian. "С други думи, той е лъжицо-вилицата на света на електронните потребителски продукти."

Apple в крайна сметка успяха да продадат доста такива лъжицо-вилици. Но, забавно, тази първа, скептична реакция към iPad изглежда просто бе изпреварила времето си. Защото в крайна сметка наистина са ви нужни лъжица и вилица.

И все пак гениалността на iPad и причината за огромната му популярност бе, че Apple просто бяха осъзнали, че не е задължително да правят устройство, от което хората да имат реална нужда. Те просто трябваше да направят нещо, което хората да желаят. По-късно в същия материал, излязъл през уикенда след представянето на iPad от Джобс, Брукър обобщи блестящата баналност на iPad до няколко изречения. "Той изглежда идеален за лениво браузване в уеб, докато гледаш телевизия. И подозирам, че ще се използва предимно за това," каза той. "Милиони хора гледат телевизия, докато проверяват имейлите си: това е перфектният продукт за тях."

Безгрижен отдих

Ранните реклами силно обиграваха идеята за iPad точно като устройство за отдих и свободно време. В билборд за iPad в първите му дни, той се намираше в анонимен скут, като собственикът му бе облечен в модни дрехи. Това беше визия за работата с компютър не като продуктивно занимание - прегърбени над лаптоп, хванали смартфон на път към следващата среща - а като безсрамна форма на релакс. Дори и да използвате iPad за работа, маркетьорите на Apple и дизайнът на самото устройство намекваха, че вършите това, което правите с него по начин, който е отпуснат, дори безгрижен.

"Безгрижен" определено описва колко лесно изглеждаше за Apple да продават айпади в тези първи дни. Всяко поредно тримесечие продажбите на iPad се удвояваха, понякога утрояваха, в сравнение със същото време година по-рано. Към втората си година в продажба, броят продадени айпади надмина 10 милиона на тримесечие - повече от 58 млн. продадени таблети за фискалната 2012 на Apple. Джаджата, която нямаше ясна реална причина за покупката й, се оказа в скутовете на милиони хора по цял свят, междувременно видимо изобретявайки цяла нова категория работа с електроника.

После обаче се случи нещо странно. Броят на скутове, търсещи си iPad, започна да намалява. Първият спад дойде през третото тримесечие на 2013 г., когато продажбите на iPad спаднаха от над 17 милиона годишно до малко над 14.6 милиона. По това време този спад бе приписан на отсъствието на нов флагмански модел. Той обаче продължи и след този момент.

След рекордни 26 млн. продадени iPad таблети в началото на 2014, за следващите три тримесечия беше регистриран спад на продажбите. Няма спор, Apple все още продават много айпади - 68 млн. през последната фискална година. Въпросът не е, че хората не желаят айпади. Просто вече хората вече не желаят повече айпади. "Изключително успешният iPad на Apple навлиза в период на "плато," казва Джеймс Маккуиви от Forrester Research.

И причината да е така не е трудно да бъде отгатната. Реално тя е същата, която читателите на технологични издания изтъкваха още през 2010. Смартфоните и лаптопите до голяма степен вече правят същото, за което бихте използвали iPad. Като изключим, че тогава не бяха способни на чак толкова много.

Изтъняващ интерес

Най-очевидната промяна е уголемяващият се екран на смартфоните. Apple удържаха максимално дълго, докато Android базираните им конкуренти продължаваха да правят екраните все по-големи, а потребителите продължаваха да реагират на тях. Но сега с iPhone 6 Plus, Apple имат телефон, който сам по себе си е достатъчно голям, за да го поставите в скута си. Същевременно лаптопите - особено тези на Apple - продължават да стават все по-тънки и леки, превземайки междувременно основните силни страни на iPad.

Apple все още продават повече таблети, отколкото Mac компютри. Но продажбите на Mac са във възход. И фабриката за слухове за Apple твърди, че следващият MacBook Air ще е най-наподобяващият iPad до момента.

Същевременно, Apple не успяха да измислят много нови неща, които да правите с iPad, за да върнат първоначалното въодушевление. По време на представянето на най-новия модел през октомври, мениджърите на Apple превъзнасяха факта колко "тънък" е новият iPad. И той наистина е! iPad Air 2 е тънък, елегантен и толкова лек, че направо може да отлети от вашия скут при полъх на вятъра. Но драматизмът от първите дни е изчезнал.

iPad е прекрасен. Може все още да поседите с него на дивана. Но когато излизате, вероятно просто го струпвате в купчината със списания, поща и други глупости на масичката за кафе. Той е просто поредният начин да убиете още малко време.

 

Най-четените