Настигат ли електронните спортове традиционния спорт | webcafe.bg
Mobilecafe

Настигат ли електронните спортове традиционния спорт

Иво Цеков
09.10.2016, 00:44 (обновена 22.10.2016, 12:40)

1 от 5 снимки Назад Напред

League of Legends шампионат 2015

Снимка: © YouTube

Още миналата година шампионатът по League of Legends показа внушителни мащаби и счупи редица рекорди. Тази година очакванията са още по-големи

Ако мнозина от вас все още се питат какъв е този феномен, наречен електронни спортове или просто е-спорт, и защо предизвиква такъв интерес у милиони, време е да сверите часовниците си с едно от най-интересните дигитални явления.

Представете си следната ситуация - стадион пълен с крещящи фенове, камерата се приближава към състезателите, а по техните чела вече е избила пот от напрежение. Това обаче не е баскетбол или бокс, нито дори снукър. Това е електронен спорт и атлетите са геймъри, носещи слушалки и пиещи енергийни напитки. Повече от 20 години след появата на първите състезания по видеоигри, днес най-големите турнири по е-спорт привличат зрители, чийто брой съперничи на мащабните традиционни спортни събития.

Популярни мачове, излъчвани на живо в интернет, редовно се гледат от над 100 хиляди зрители онлайн, а в списъка на спонсорите до технологични фирми като Logitech и Acer личат имената на гиганти като Coca Cola, Nissan и Red Bull. Е-спортът днес се е превърнал в това, към което всеки традиционен спорт се стреми - млад, глобален, дигитален и популярен по всички точки на света. А можем ли изобщо да го наречем спорт? А всъщност има ли значение? Е-спортовете са тук, те са истински, те се разрастват и цифрите го доказват.

Когато става въпрос за професионален гейминг, League of Legends е еквивалентът на футбола, а едномесечният шампионат, който започна по-рано тази седмица, е като Световното първенство.

В рамките на шампионата се състезават 14 отбора от 5 различни региона, които се борят за голямата награда от 1 милион долара и са наблюдавани от най-голямата публика в е-спортовете.

През 2015 г. зрителите прекараха почти 60 милиона часа в гледане на турнира, тази година се очаква аудиторията да е още по-многобройна.

Колко голям е този феномен?

Да започнем с това - според маркетинговата компания Newzoo през 2015 г. около 205 милиона души са гледали или играли електронни спортове, което означава, че ако общността на е-спортовете беше държава, тя щеше да е петата по население в света. И докато дигиталните спортове от край време са били популярни в Азия и особено в полудялата по тях Южна Корея, в Северна Америка и Европа вече има почти 30 милиона фенове и техният брой расте непрекъснато. Голяма част от е-спорт феномена се върти около Twitch, една от най-популярните платформи за видео съдържание в интернет, която има 55 милиона потребители и е най-важният фактор за скоростния растеж.

Twitch не само предлага излъчвания на живо на отделни игри и турнири, както и подробни геймърски статистики, но е и мястото, където жадните за слава млади играчи предлагат собствените си изпълнения. И очевидно има достатъчно хора, които искат да ги гледат. Често описват стереотипния геймър като млад мъж без приятелка и живеещ в мазето на родителите си. По данни на Newzoo обаче, повече от половината от американските е-спорт фенове работят на пълен работен ден, 44 процента са родители и, може би най-изненадващо, 38 процента са жени.

Един елемент от стереотипа все пак е истински, защото е-спорт феновете са млади и преобладаващата част са под 35 години, което е изключително привлекателно за рекламодателите, оглеждащи се за следващото поколение клиенти.

И все пак, питате се вие, наистина ли хората гледат тези неща? Ами, с една дума - да.

Когато Major League Gaming стартира в началото на миналото десетилетие, първите турнири се провеждаха в хотелски зали пред дузина фенове. През 2013 г. световният шампионат по League of Legends се проведе в Staples Center, дом на баскетболните звезди от Ел Ей Лейкърс, и всяко едно място бе продадено. Година по-късно, 40 хиляди места на националния стадион в Сеул също бяха заети за финалите. В същото това време, никому непознати хлапета, без нищо освен уменията и ентусиазма си, се превърнаха в звезди със седемцифрени хонорари, спонсорски сделки и медийно присъствие.

Да обясним с думи прости

На пръв поглед една игра като League of Legends е измамно проста. В нея два отбора от петима играчи се опитват да превземат базите на противника, като за целта събират ресурси, трупат специална екипировка и се атакуват един друг. Мислете си за това като за бокс, при който обаче опонентите стават все по-силни с всеки следващ рунд. Като игра, League of Legends попада в жанра Multiplayer online battle arena (MOBA), който представлява комбинация от стратегия в реално време и ролева игра със силно изразен отборен елемент. Въпреки че жанрът придоби популярност в последно време, неговите корени могат да бъдат открити още в игри от края на 80-те и началото на 90-те години.

Както голяма част от е-спорта, League of Legends може да изглежда неразбираема за всеки, който не е прекарал поне няколко часа в игра или като зрител. Ключът просто е в това да се потопите в уникалния ритъм и атмосфера на играта и да съпреживеете разгорещената надпревара. И тук на моменти коментаторите разпалено започват да викат, в очите на зрителите проблясват пламъчета и дори да не разбирате самата игра, осъзнавате, че се случва нещо наистина голямо.

До неотдавна имаше прогнози, че е-спортовете ще се окажат нещо временно, което бързо ще излезе от мода.

Когато обаче потекоха големите пари и зрителите започнаха да се измерват в милиони, мнението на наблюдателите се промени изцяло. Днес всички признават, че е-спортът има голямо бъдеще и е само въпрос на време той да се разрасне и да обхване повече игри, платформи, зрители и спонсори. Ако след всичко това вашето любопитство е възбудено дотолкова, че искате сами да се потопите в тази неонова лудост, финалите на тазгодишния шампионат по League of Legends предстоят на 29 октомври.

Ако не сте играли играта, може и да не разберете почти нищо от зрелището. Но е сигурно, че ще направите първите си крачки в е-спорта на възможно най-високо ниво.

Oще: league of legends  moba  staples center  twitch  аудитория  видеоигри  геймър  геймъри  данни  електронни спортове  е-спорт  зрители  играчи  игри  награден фонд  световно първенство  спонсори  спорт  статистика  събития  състезание  традиционен спорт  шампионат  южна корея 


Още от Ревю

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 17.11.2014, 09:49

2 TogopoB | 10.10.201607:03

F'NATIC пак ще рулират накрая
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 15.01.2015, 17:18

1 Кръстанов | 09.10.201617:45

Пак ли за нескопосаното копие на Дота 2 става дума? Геймплея на Лигата е толкова закърнял и простоват, че "протата" й биха яли бой от тези на Дота 2, когато и където ги сварят.
   

оценка

+0 -0