Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Slack, убиецът на Facebook

Мейлите са препълнени с писма, които в масовия случай са машинно-генерирани - нюзлетъри, рекламни съобщения и др. Форумите като Twitter и коментарните секции в новинарските издания губят смисъла си заради троловете и язвителните лични нападки.

Съвсем естествено е, че човек би потърсил затворен дигитален "анклав" за комуникация с най-близкия кръг от хора.

Снимка: Slack.com
Мейлите са препълнени с писма, които в масовия случай са машинно-генерирани - нюзлетъри, рекламни съобщения и др. Форумите като Twitter и коментарните секции в новинарските издания губят смисъла си заради троловете и язвителните лични нападки. Съвсем естествено е, че човек би потърсил затворен дигитален "анклав" за комуникация с най-близкия кръг от хора.

Facebook е доминиращата социална мрежа в онлайн-пространството, но съвсем скоро може да се сдобие с неочаквано силен конкурент. Бизнес чат платформата Slack набира скорост с амбицията да се превърне в база за сериозна част от активността на потребителите в интернет.

Преди ден Slack обяви, че започва партньорство с още 12 компании за създаването на т.нар. "message buttons". Идеята е, че някои ключови функции от външни приложения ще могат да се вградят директно в чата ви в Slack - например да търсите разписание на самолетни полети през Kayak или да използвате Greenhouse за одобрение на документи. Всичко се случва само с натискането на един бутон.

"Първите 12 приложения вече добавиха функцията Message Buttons. В директорията с приложения на Slack вече съществуват общо 500 приложения, които обещават още по-голяма интеграция на интерактивно съдържание", обявиха от компанията в блог-пост, в който описват новата си технология.

Това не бива да ни изненадва. Slack винаги са намирали полезни начини за внедряване на външни приложения в услугите си. Или ако използваме тяхната терминология - да ограничат "смяната на контекста", която изяжда продуктивността при онлайн-комуникацията.

Този ход обаче разкрива и по-мащабните амбиции на Slack - а може би е намек за новата посока, в която ще се развиват социалните мрежи.

Основната идея на Slack е да ви накара никога да не напускате профила си в платформата. Напоследък този начин на мислене е все по-разпространен.

Гигантските технологични компании, които изграждат затворени системи все по-често се опитват да ги проектират така, че да мотивират хората да остават в рамките на съответните структури.

И в това има логика: Защо да рискуваш да загубиш вниманието на потребителя, който ти носи печалба, ако можеш да го задържиш?

Facebook е може би най-популярният последовател на тази стратегия, благодарение на която пожъна огромни успехи през годините. 30% от общата печалба от онлайн-реклама се поглъща от Facebook. Това представлява 8 млрд. долара за последната година, както показват данните от ново изследване на Pew Research Center.

Този мащаб е осъществим благодарение на това, че ежедневните 1 млрд. потребители на Facebook не влизат в профила си само за да проверят какво се случва с приятелите и роднините.

За много потребители Facebook е де факто "външна памет" за снимки, първото място, в което хората намират новини и информация, чат-платформа за лични съобщения и "ключ" за вход в безбройни други сайтове.

Все пак има две видими пукнатини в иначе тоталната доминация на Facebook. Една от тях е сред най-младите потребители, които предпочитат да използват Snapchat или Instagram, а втората - сред професионалните общности, които продължават да ползват Facebook, но прекарват огромната част от времето си в Slack.

77 от стоте най-големи компании в класацията на Forbes вече използват Slack.

Докато Slack се разраства постепенно, подходът му към задържането на потребителите на едно място все повече напомня на този на Facebook.

Така както мрежата на Зукърбърг не обича да се разсейвате в кликане на новини, публикувани на стената на приятелите ви, Slack не иска да излизате към Tumblr, когато търсите перфектния GIF за реакция в чата.

За тази цел Facebook предлага Instant Articles (което позволява на потребителите да четат статии извън оригиналния им източник директно във Facebook). Slack, от своя страна, залага на интегриран подход с външни компании - като Riffsy, например, която предлага безкраен набор от GIF-ове, когато напишете съответната команда в чата си в Slack.

И двете компании изграждат продукти, предназначени преди всичко за мобилни устройства - и така трябва.

Въпреки всичко Facebook все още е далеч по-огромен бизнес от Slack. Социалната мрежа разполага с над 300 пъти повече ежедневени активни потребители от Slack (1 млрд. акаунта във срещу 3 млн. души в Slack).

Но от друга страна Facebook е "в играта" от 2004 г. А ако си спомняте, MySpace беше по-мащабен от Facebook до 2008 г. Във всеки случай растежът на Slack от 2013 г. насам e впечатляващ.

Означава ли това, че Slack може да се превърне в новия Facebook? Със сигурност - не е невъзможно. На пръв поглед, двата сайта имат фундаментално различни предназначения - единият е за работа, другият е за комуникация с приятели и познати. Въпреки това има причина да смятаме, че борбата за власт между тях не е изключена. И причината не е свързана само с това, че работата и "свободното време" отдавна се смесват в културата ни.

Slack не е изграден с цел социални контакти, така както е създаден Facebook, но в много по-голяма степен е отражение на съвременния интернет.

Да, Facebook има Messenger и News Feed, но интерфейсът му вече става ретрограден. По същността си Facebook прилича повече на табло за кратки обяви, а не на разговор между хора.

Най-важното е, че потребителите, които търсят платформа за комуникация с малка (в идеалния случай - затворена) група от приятели или роднини в интернет, вероятно биха предпочели Slack.

Отливът към Snapchat и други онлайн-среди доказва, че точно това търсят хората.

Мейлите са препълнени с писма, които в масовия случай са машинно-генерирани - нюзлетъри, рекламни съобщения и др. Форумите като Twitter и коментарните секции в новинарските издания губят смисъла си заради троловете и язвителните лични нападки.

Съвсем естествено е, че човек би потърсил затворен дигитален "анклав" за комуникация с най-близкия кръг от хора.

"2014 г.: Хората в Slack се питат помежду си: Да не падна Twitter?

2016 г.: Хората в Twitter се питат помежду си: Да не падна Slack?"

Slack е създаден като бизнес платформа, но това не означава, че не може да се промени.

Главният изпълнителен директор на компанията Стюарт Бътърфийлд коментира, че познава семейства, които го използват като канал за вътрешна комуникация и споделяне на снимки.

"Аз лично не го използвам извън обичайния работен контекст. За мен работата е всепоглъщаща", признава Бътърфийлд.

Пазарната оценка на Slack вече надминава 4 млрд. долара - внушителен ръст дори за мащабите на Силициевата долина.

Бътърфийлд казва, че получава доста предложения да превърне Slack в универсален клиент. Все някога хората ще се уморят от прехвърляне от една в друга платформа - Google Hangouts, Facebook, Twitter, смс-и и др.

Сега компанията концентрира посланието си върху това, че ползата от message buttons и възможността да вършиш още повече работа, без да се налага да напускаш Slack, ще облекчи служителите, които използват платформата за работа.

Но в съобщението имаше и една ключова фраза, вмъкната някак между другото: "Мислим, че това ще доведе до един нов свят от приложения, създадени за Slack".

Slack се позиционира по такъв начин, че целият интернет да се филтрира през неговия интерфейс.

 

Най-четените