Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Twitter в услуга на онези, които нямат профил

Ако преди потребителите без акаунт биваха посрещани единствено с опция за влизане или регистрация в Twitter.com, от днес те имат добра селекция от фийдове, организирани около популярни теми и личности.
Снимка: Getty Images
Ако преди потребителите без акаунт биваха посрещани единствено с опция за влизане или регистрация в Twitter.com, от днес те имат добра селекция от фийдове, организирани около популярни теми и личности.

Twitter представи в САЩ нова главна страница, замислена да направи услугата полезна за тези, които още нямат Twitter акаунт. Тя е опит за избягване на неловкия период на аклиматизиране за новите потребители, като те бъдат насочени към подбрани потоци от съдържание. Тя обаче успява да скрие точно това, което преди всичко прави Twitter чудесен.

Ако преди потребителите без акаунт биваха посрещани единствено с опция за влизане или регистрация в Twitter.com, от днес те имат добра селекция от фийдове, организирани около популярни теми и личности.

Знаменити шефове и личности, кънтри-изпълнители, технологични блогове и репортери (супер!), и около дузина други предложени категории са изнесени на видно място на главната страница, а допълнителни по-конкретни категории очакват внимание в страничната лента. Има 58 групи фийдове, от които да избирате, изобилие от съдържание, което на теория би трябвало да осигури по нещо за интересите на всеки.

Кликването на който и да е от тези фийдове ви прехвърля в традиционен Twitter поток от туитове, пълен с публикации от съответните акаунти. Важно е да отбележим, че не сте удавени от нонстоп вълна от туитове, което би стреснало дори най-ентусиазираните нови микроблогъри. Вместо това Twitter филтрира подбрани туитове на база популярност и визуална атрактивност. Лентата за търсене също е на видно място отгоре на страницата, както в Twitter.com, така и във внимателно курираните потоци от туитове.

Резултатът изглежда прекрасно

Оформлението на сайта е изчистено и ясно и предава посланието, че реално не е нужно да туитвате, за да се насладите на плюсовете на Twitter. А фийдовете, които са насочени към общи теми, от рода на новини за знаменитости или симпатични животни, са всичко, което бихте искали Twitter да бъде; навременни, бързи, уместни.

Организиращият принцип за повечето предложени потоци от туитове обаче изглежда е базиран на личности. NBA играчи, вместо NBA като цяло. Кънтри-изпълнители, не кънтри музика. И точно там започват проблемите.

Туитовете от известни хора са ефективен начин да се потвърди, че тези прочути хора (и техните PR екипи) всъщност използват Интернет. Те обаче не осигуряват особено приятно, или - което е по-важно - цялостно преживяване. Кликването например на списъка Celebrity Chefs определено показва няколко линкове към рецепти, няма спор, но и мнение за женската борба и новия мюзикъл Duck Dynasty. Или, по-конкретно, #DucksMusical, което за незапознат с Twitter начинаещ (пък и може би за всеки) практически не означава нищо.

Защото трябва да го кажем в прав текст: влизането в поток, пълен с туитове от известни шефове или играчи от NBA не означава, че ще четете много за готвене или баскетбол, въпреки че вероятно точно за това сте отишли там. Играчите от NBA и шефовете - или поне тези, които са интересни и забавни в Twitter - туитват за всякакви неща. Както и журналистите, както и реалити ТВ звездите. Всяка група от хора ще създаде хаотично и трудно за възприемане и осмисляне преживяване на плуване в поток от информация, точно защото това са конкретни хора.

И точно това прави привикването с принципите на Twitter толкова трудно, но и заслужаващо си усилието

Това, че хората предимно туитват като човешки същества, не като тематични ботове, е част от това, което прави услугата чудесна. Има нещо леко воайорско в това да виждаш Кристен Бел да говори за алергии, или да научиш, че Сюзън Сарандън е излизала с Еди Ведър.

Но същевременно именно този нонстоп водопад от несвързани идеи и полуразговори прави навлизането в Twitter толкова трудно. Ориентирането в уникалната лексика на Twitter, #хаштаговете и @отговорите е само началото (туитване за някого без изричното му упоменаване, ръчни ретуитове,) - те допринасят за първоначалното отчуждение, независимо от организиращия принцип.

Общите категории в новата главна страница на Twitter са като цяло по-успешни от тези базирани на личности списъци, но пък се провалят в обратната насока. Рубриката Video Games and Gamers например следва предимно бранд-акаунти като Halo и Nintendo of America. Което я прави звучаща по-скоро като маркетингово проучване, отколкото като съвременно социално салонно мероприятие.

Разминаването е в това, че Twitter е избрал да постави акцента върху дискусията, не върху самите разговори. Следването на бейзболен отбор в Twitter е нещо чудесно, но споровете за започващите ротации или споделянето на абсурдни GIF-ове с други фенове е мястото, където започва истинското забавление. Главната страница на Twitter го представя като телеграфна лента на знаменитости и брандове, вместо като това, което той всъщност е: шанс да накъсаш тази лента на конфети и да си направиш купон, иронизирайки всичко.

Двата типа потоци, които получават хората, са или твърде объркващи, или скучни; или група от отделни хора, които имат еднаква (популярна и знаменита) работа, но твърде малко цялостни общи интереси, или самите интереси, но лишени от каквато и да е индивидуалност. Нито една от тези визии за Twitter не кара хората да се връщат отново и отново там.

Решението вероятно би било да се предлагат потоци на база ключови думи или теми, които включват качествени туитове, без значение от кого идват те

В крайна сметка главната страница би могла да еволюира така, че да се концентрира върху събития и теми, вместо върху знаменитости и брандове - ненатрапчива, внимателно курирана еволюция на хаштаговете за хора, окитокоито не знаят какво всъщност е хаштаг. Можете да си представите как поток от туитове на тема "Оскарите" през нощта на церемонията е полезен и забавен за хората, които нямат намерение да се присъединяват към писането на 140-символни съобщения, нали?

Все пак всякакъв тип радушно посрещане е по-добър от голия пейзаж "влез или се регистрирай", който съществуваше преди този нов дизайн на главната страница. Да се надяваме, че някой ден тази страница ще спомогне за подчертаването на силните страни на Twitter, вместо да се опитва да ги заобикаля.

 

Най-четените