Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Въпросите, на които Марк Зукърбърг не отговори в ЕП

Въпросите, на които Марк Зукърбърг не отговори в ЕП Снимка: Getty Images

Защо Facebook събира информация дори за хора, които никога не са имали профили в социалната мрежа? Ще има ли някога режим за ползване на Facebook, в който абсолютно всички реклами да бъдат изключени?

Кога Facebook ще започне да плаща данъци (включително - и в България) върху приходите от реклами, пускани за местна аудитория?

Как да разберем кой плаща спонсорираните публикации на кандидат-президенти, -депутати или -кметове във Facebook?

И ще получат ли компенсации хората, чиито лични данни са изтекли към "Cambridge Analytica" заради слабия контрол на Facebook?

Това са само част от въпросите, които представителите на Европейския парламент зададоха на Марк Зукърбърг по време на изслушването в началото на седмицата, и на които той предпочете да не отговаря директно.

Въпросите засягат няколко теми: защита на личните данни, скандалът "Cambridge Analytica", защита на конкуренцията, предизборни кампании, фалшиви профили, неутралност на платформата и данъци.

Отговорите вече са готови, а от тях става ясно, че:

- Facebook планира да открие официални офиси във всички държави-членки на ЕС до няколко месеца;

- финансирането на рекламната мрежа в платформата ще става все по-прозрачно за всички потребители;

- свръхпопулярните страници ще трябва да се верифицират (вкл. всеки ще може да види дали името на дадената страница не е променяно през годините);

- само за 3 месеца са блокирани над 580 милиона фалшиви акаунта.

Това, което остава премълчано?

Никой от Facebook не желае да се ангажира с това, че скандал като Cambridge Analytica няма да се повтори след 3 месеца, например. Никой не обещава и че ще плати обезщетение на гражданин от ЕС за пробива (въпреки че новият GDPR дава такова право на потребителите).

Не е ясно и защо Facebook не дава възможност на хора без профили в мрежата да забранят изрично събирането на каквато и да е информация за тях от системата му.

Ето и пълното съдържание на въпросите, които затрудниха Марк Зукърбърг по време на изслушването в Европарламента:

Въпрос 1: Признахте, че създавате "профили в сянка" на хора, които разглеждат външни сайтове и нямат личен акаунт във Facebook. Това ли е единственият начин да не позволя на Facebook да събира данните ми - да избягвам изцяло интернет?

Отговорът на Facebook: Всеки уебсайт или приложение, което посещавате, се нуждае от определена информация за потребителя си, за да може да работят функциите му. Същото се отнася и за Facebook. Освен това приложенията и сайтовете, които използват някои от нашите услуги - например бутона Like, влизането с профил от Facebook или аналитикс- и рекламните ни продукти - ни изпращат информация. Тези данни се използват както за осигуряването на съответните функции (например, броя на харесвания на статията или общ отчет за начина, по който хората използват сайта), така и за показване на реклами за Facebook, за повишаване на сигурността, или за подобряване на съответния продукт.

Информацията, която Facebook събира по този начин, не се използва за създаване на профили на хора, които нямат акаунт в платформата.

Въпрос 2: Какво правите с данните, които събирате от потребителите без FB-профил?

Отговорът на Facebook: Използваме информацията, която сайтовете или приложенията ни изпращат, за собствените ни услуги - например Facebook Analytics, която предоставя агрегирани данни за начина на използване на съответния сайт/приложение. Тези сайтове могат да решат и да публикуват реклами от Facebook.

Ако потребител без FB-профил реши да посети въпросния сайт/приложение, ние не му показваме таргетирани реклами от рекламодателите и не се опитваме да персонализираме съдържанието, което той вижда.

Въпреки това, можем да се възползваме от възможността да му покажем реклама, с която го призоваваме да си направи профил във Facebook. Използваме информацията и за целите на сигурността на Facebook. Например, ако един браузър е посетил стотици сайтове в рамките на последните 5 минути, за нас това е сигнал, че става дума за бот.

Въпрос 3: Смятате ли, че е морално приемливо да събирате данни за хора без профил във Facebook, без да ги осведомявате какво правите с тяхната информация?

Отговорът на Facebook: Казваме ясно на хората каква информация събира Facebook - независимо дали даден потребител използва нашата услуга или не. Очакваме също така, че сайтовете и приложенията, които вграждат наши услуги, да бъдат също толкова открити през Правилата за ползване на данни, бисквитки и др.

Въпрос 4: Може ли даден потребител без профил във FB да види какви данни сте събирали за него? Ако не - защо не?

Отговорът на Facebook: Ако не използвате Facebook, имате право да поискате достъп до всяка информация, съхранявана при нас за вас, през формуляр във Facebook Help Centre. Преди да ви дадем съответната информация, ще ви помолим да конкретизирате какво точно желаете. Но както стана ясно в отговор 1, не създаваме профили на потребителите без FB-акаунт.

Въпрос 5: Европейските съдилища поискаха да се разграничават данните на потребителите от Facebook и от WhatsApp (чат-приложението е собственост на компанията-майка FB). Ще обещаете ли, че няма да се случва обмен на лични потребителски данни между двете услуги?

Отговорът на Facebook: Не, защото трябва да споделяме данните между Facebook и WhatsApp, за да може FB да предоставя услугите си (като инструменти за управление или анализ на поведението) на WhatsApp за недопускане на злоупотреба с услугите ни.

Например, когато получим сигнал, че злонамерено лице изпраща непоискани съобщения през Facebook или WhatsApp, можем да споделим тази информация между двете платформи и да вземем мерки за прекратяването на тази злоупотреба - включително да блокираме съответното лице и в двете услуги. В настоящия момент не споделяме информация от акаунтите в WhatsApp на европейски граждани за подобряване на продукта или рекламите във Facebook. Ако решим да го правим в бъдеще, ще го извършваме в съответствие с GDPR и в съвместна работа с Комисаря по защита на личните данни на Ирландия (където се намира европейската централа на FB), по начин, който да е прозрачен за хората.

Въпрос 6: Поемате ли ангажимент, че нито един настоящ или бъдещ потребител на Facebook няма да бъде принуждаван да дава съгласието си за обработка на лични данни отвъд нужното за използване на вашата услуга?

Отговорът на Facebook: Като част от процедурата по GDPR, Facebook призовава хората да направят своя избор по три въпроса: реклами на база данните от наши партньори; чувствителна информация, която споделят в профила си (като религиозни или политически виждания); и разпознаване на лицето.

Не поставяме съгласието по тези три въпроса като задължително условие за използване на Facebook, т.е. можете да отбележите опция, каквато прецените, и въпреки това да продължите да ползвате услугата. Можете и да промените избора си по всяко време през обновеното ни меню за Настройки.

Изискваме от хората и да се съгласят на обновените ни Правила за употреба, за да продължат да използват Facebook. Показваме им ясно какви услуги предлага Facebook и как работят те, за да могат хората да контролират използването им.

Въпрос 7: Ще създаде ли Facebook режим за ползване, при който потребителят да има право да изключи изцяло таргетирането на реклами?

Отговорът на Facebook: Всяка реклама, която ви показваме, съдържа опция да разберете защо виждате точно това послание и опция да изключите всички съобщения от дадения рекламодател.

Това е начинът да се откажете от следното:
- да бъдете таргетирани според интересите ви или определени данни от личния ви профил (например - дали сте романтично обвързани или не);
- да виждате реклами на база информацията, която получаваме от други сайтове и приложения, използвани от вас;
- да използвате интересите, които сте отбелязали във Facebook, за показване на реклами върху други сайтове и приложения.

Няма опция за пълно скриване на рекламите - много хора ни казват, че ако и без това ще им се показват реклами, предпочитат да са полезни и релевантни към техните интереси. Не казваме на рекламодателите си кой е съответния потребител и не продаваме вашите данни.

Въпрос 8: По отношение на Cambridge Analytica - ще платите ли компенсация на FB-потребителите си от ЕС на база Член 82 от GDPR?

Отговорът на Facebook: Ясно е, че това беше нарушаване на доверието. Все пак обаче не бива да забравяме, че не бяха изтекли данни от банковите сметки, кредитните карти или идентификационните номера (напр. ЕГН или номер на лична карта) на потребителите.

Повечето хора бяха дали достъп до информация за публичния си профил или за харесванията на страници, списъка с приятели или датата си на раждане. Същото се отнасяше и за приятелите им, чиито профили са позволявали споделяне на подобни данни.

Разработчикът Александър Коган е бил нает с цел да продаде информация за лица от САЩ, а не от ЕС на Cambridge Analytica. Самият Коган каза, че е прехвърлял данни само за американските потребители. Не сме видели нито едно доказателство, че той е споделял данни за европейски потребители в това число. Ще проведем следствен одит на Cambridge Analytica, за който се надяваме да приключи скоро след като получим разрешение от Комисаря по информацията на Великобритания.

Въпрос 9: Изолиран случай ли е Cambridge Analytica? Можете ли да гарантирате, че подобен скандал няма да се случи отново след 3, 6 или 9 месеца?

Отговорът на Facebook: Ясно обяснихме, че е възможно други приложения да са злоупотребявали с данни на хората преди затягането на мерките за сигурност през 2014 г. Разследваме всяко приложение, което е имало достъп до големи обеми информация преди затварянето на платформата ни през 2014. Там, където имаме притеснения, ще замразим активността на приложението, ще проведем одит и при данни за злоупотреба, ще забраним напълно приложението, като ще уведомим всички засегнати.

Въпрос 10: Ще сътрудничите ли на европейските антитръстови служби?

Отговорът на Facebook: Ще се радваме да обсъдим всеки въпрос, който европейските служби за защита на конкуренцията имат.

Въпрос 11: Ако някой ден се наложи да се разделите с Facebook Messenger или WhatsApp, и да запазите Instagram, бихте ли приели подобно предложение?

Отговорът на Facebook: Хората имат голям избор как да прекарват времето си онлайн, рекламодателите също имат много варианти. Средният потребител използва 8 различни приложения за комуникация и свързаност.

В Германия например почти 1/2 от потребителите на социални мрежи не използват изобщо Facebook. Вместо това употребяват много от другите приложения за чат или споделяне на снимки и видеа, които пуснахме в последните няколко години.

От гледна точка на рекламата - Facebook държи само 6% от пазар за 650 млрд. долара. Виждаме и много иновативни решения, които обикновено не се срещат в пазари без конкуренция.

Има много ползи за потребителите от това, че Messenger и WhatsApp са част от Facebook. Например, работата в екип ни позволява да подобрим значително сигурността във всички платформи. Когато получим сигнал, че дадено злонамерено лице изпраща нежелани съобщения, спам или незаконно съдържание през някое от приложенията ни, вземаме мерки срещу него във всички услуги.

Въпрос 12: Има ли алтернатива на услугите на Facebook в Европа днес?

Отговорът на Facebook: Те са много. Например, ако искате да споделите снимка или видео, можете да изберете между Facebook, DailyMotion, Snapchat, YouTube, Flickr, Twitter, Vimeo, Google Photos или Pinterest. Ако искате да пратите съобщение на някого, можете да ползвате iMessage на Apple, Telegram, Skype, Line, Viber, WeChat, Snapchat, LinkedIn и др. - както и традиционните услуги за sms, които мобилните оператори предлагат.

Компаниите също имат много повече опции по отношение на рекламирането - от билбордове, печатни или ТВ-реклами, до по-нови платформи като Facebook, Spotify, Twitter, Google, YouTube, Amazon или Snapchat.

Facebook представлява малка част от тази глобална медийна екосистема. Делът ни се дължи и на подпомагането на малки бизнеси, много от които нямаше да могат да си позволят вестникарска или ТВ-реклама. Сега те достигат ефективно до по-широка публика.

Въпрос 13: Ще се ангажира ли Facebook да публикува систематично и открито данни за всички политически-обвързани реклами, по време на всяка предизборна кампания?

Отговорът на Facebook: Ще направим рекламирането по-прозрачно, не само за политическите съобщения. От следващия месец хората ще могат да кликват върху опцията "View Ads" на дадена страница и да разгледат всички рекламни кампании, които съответното лице/бизнес, пуска във Facebook, Instagram и Messenger. Това ще бъде възможно независимо дали потребителят е сред таргетираните лица на тези реклами.

Започваме тестовете на тази функция в Ирландия и Канада, като през следващия месец ще я пуснем и в други страни. Вече обявихме, че хората, които управляват страници с висок брой потребители, ще трябва да ги верифицират. Администраторите на големи страници, които не преминат през този процес, вече няма да могат да публикуват през тях.

Това ще затрудни значително лицата, които администрират страница през фалшиви профили - забранена практика според нашия правилник.

Освен това ще показваме на потребителите си и допълнителен контекст за съответната страница, така че те да оценяват ефективно съдържанието им. Например, ще можете да видите дали страницата е сменяла името си досега.

В САЩ ще започнем и да изискваме от рекламодателите, които пускат политически или социални реклами, да верифицират самоличността и местоположението си; рекламите им ще бъдат придружени с информация за това кой е платил за пускането на съответното съобщение.

Тези данни ще се съхраняват в архив за 7 години. Предвиждаме скоро да активираме тези мерки за прозрачност и в други страни.

Въпрос 14: Как си обяснявате, че броят на фалшивите акаунти във Facebook става все по-голям?

Отговорът на Facebook: В течение на времето настроихме методологията си, за да засичаме по-добре фалшивите профили - това доведе до лек ръст на средните ни оценки. Числата могат да варират заради пикове на регистрирането на такива профили или заради начина на работа на технологиите ни за засичането и блокирането им.

Изолирали сме 583 милиона фалшиви акаунта за първото тримесечие на 2018 г., като всеки ден блокираме милиони опити за регистрирането на подобни профили.

Въпрос 15: Ще се ангажира ли Facebook с премахването на всички останали фалшиви акаунти до края на това тримесечие?

Отговорът на Facebook: Правим всичко възможно да не допускаме фалшиви акаунти във Facebook. Но не можем да обещаем, че ще ликвидираме всички от тях, защото както каза Марк: "сигурността не е проблем, който може да се реши окончателно. Сблъскваме се с интелигентни и добре финансирани противници, които непрекъснато се развиват".

Добрата новина е, че през последната година ставаме все по-добри в откриването и изолирането на фалшиви профили. Вече блокираме милиони акаунти на всекидневна база благодарение на подобренията в машинното самообучение и изкуствения интелект.

Въпрос 16: Ще се ангажира ли Facebook да плаща данъци там, където извършва дейност?

Отговорът на Facebook: Да, плащаме данъците, които се изискват по закон. Миналата година обявихме, че доброволно ще се прехвърлим в местна търговска структура, което означава, че приходите от реклами ще се регистрират локално в тази страна.

Това ще даде повече прозрачност на правителствата и законодателите по света, които настояват за повече яснота по отношение на приходите ни, свързани с локални продажби.

Създаването на офиси в почти 30 държави ще бъде сериозно начинание. Ще променим структурата си на няколко фази, като целта ни е да имаме представителство в колкото се може повече държави в Европа през следващите месеци.

Въпрос 17: Променихте алгоритмите си и това доведе до значителен спад на показванията на статии и страници с дясно-ориентирано съдържание. Смятате ли, че Facebook е наистина неутрална платформа?

Отговорът на Facebook: Facebook е изграден върху идеята за свързване на хората с техните семейства и приятели. Това все още е водещият принцип на News Feed и е изрично записан в ценностите ни - една от тях е той да бъде "платформа за всички идеи".

Промените, които се правят в съответствие с тези ценности, включват:

- Първо, приоритизираме смислените връзки между семействата и приятелите - това е основната причина, поради която хората използват услугите ни. Тъй като News Feed показва с предимство публикации от приятели, всички видове обществени страници могат да претърпят спад на посещенията.

- Второ, гарантираме, че повечето новини, които стигат до хората във Facebook, идват от източници с широко доверие. Тези източници получават предимство в News Feed. Не толерираме сензационни или клик-бейт статии.

Поради тази причина страниците с нискокачествено съдържание или по-слабо обществено доверие - независимо дали са консервативни или либерални - отчитат по-слаб трафик от преди (пуснахме тази опция първо в СЩА).

Същевременно промените ни помагат на други медийни организации от целия политически спектър - вкл. Wall Street Journal или New York Times.

Въпрос 18: Какви външни услуги за проверка на фактите използвате?

Отговорът на Facebook: Никой не желае фалшиви новини във Facebook, а един от начините да се преборим с тях, е да работим с външни услуги за проверка на фактите. Те преглеждат и оценяват точността на статиите или постовете във Facebook.

Тези услуги са независими и са сертифицирани чрез неутралната Международна мрежа за проверка на данните. Когато тези организации оценят нещо като "фалшиво", прекатегоризираме съответната публикация по-ниско в News Feed.

Като цяло, това съкращава бъдещите показвания на публикацията с над 80%. Използваме и информацията от услугите за проверка на факти, за да подобряваме технологиите си и да идентифицираме по-бързо евентуалните фалшиви новини в бъдеще.

В Европа работим с Desintox de Liberation (Франция), Twenty Minutes (Франция), Agence France Presse (AFP) (Франция), Les Observateurs de France Twenty Four (Франция), Les Decodeurs du Monde (Франция), NU.nl/Sanoma (Холандия), Correctiv (Германия) и Pagella Politica (Италия). В Северна Америка работим с Factcheck.org (US), Snopes (US), Politifact (US), Associated Press (US) и Weekly Standard (US).

 

Най-четените