Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Изкарват ли се пари от интернет?

Успешните начини за печалба в мрежата Снимка: Instagram
Успешните начини за печалба в мрежата

Какво означава „да правиш пари чрез интернет"? Всички познаваме или сме чували за хора, които успяват да заработят самостоятелно и независимо от интернет компании, сайтове и онлайн магазини прилични суми, създавайки или възползвайки се от онлайн съдържание. Но за какви печалби става дума, кой може да „работи" това и как точно става?

Митът за печелене от банери в блога, онлайн проучвания и кликове

Ако сте сред хората, които си въобразяват, че тяхната онлайн активност просто така ще бъде монетаризирана, то вероятно още живеете десетилетие назад, когато беше популярна идеята, че пари могат да печелят от „кликове", от прикачени към блога рекламни банери, от участия в онлайн проучвания и от сърфиране в интернет.

Всъщност все още има възможност да печелите „трошички" по подобен начин, например чрез сайтове като www.qmee.com, които добавят по малко в Paypal сметката ви, когато пазарувате в платформи като Аmazon. Qmee плаща стотинки и ако попълватe онлайн анкети или сърфирате из определени сайтове. Но не се надявайте на много - парите, които ще заработите по този начин, не си струват усилията. Значително по-големи суми от това, поне ако се вярва на слуховете, можете да заработите ако висите в мрежата като платен от партийна централа трол.

Но ако искате да печелите повече пари чрез интернет, начините зависят от съвсем други фактори, като на първо място е това какво предлагате, а на второ - до колко души ще достигне съдържанието ви.

Митът за „фрийлансъра"

Мнозина смятат, че да си фрийлансър е лесен начин за печелене на пари. Всъщност не е точно така. (LinkedIn)

Лесно можете да се убедите колко малко струва вашия труд онлайн, ако се регистрирате в платформи за "фрийланс" като UpWork, Freelancer и т.н.

Най-добрите професионалисти в своята област (програмисти, графични дизайнери, видеоператори, фотографи, аниматори) действително могат да се издържат, стига да се свържат с подходящ клиент от Западна Европа или САЩ, за което големите платформи са от полза. Но това обикновено са професионалисти, които и на местно ниво нямат проблеми да намират поръчки.

Иначе мнозинството от обявите във фрийланс-сайтовете представляват истинска комедия. В най-честия случай става дума за предложения за висококвалифицирана онлайн работа срещу минимални пари - и винаги има някой с интернет от Пакистан или Индия, който ще се съгласи да свърши даденото нещо по-бързо и за по-малко заплащане от вас.

С една дума - онлайн светът е също толкова жесток, колкото и този извън интернет, да не кажем, че даже е и по-несправедлив. Причината е както в липсата на регулации, така и в убедеността на много хора от цял свят, че „през мрежата могат да се правят пари", което жестоко подбива пазара на труда.

Но да предположим, че не сте фрийлансър, а просто генерирате дадено съдържание онлайн.

В този случай вие предлагате някакъв собствен продукт и съответно той може да бъде оценен като потенциално интересен за рекламодателите - и да ви донесе приходи.

Когато се появи преди повече от десетилетие програмата на Google за автоматично генериране на реклами AdSense получи възторжено одобрение от не един или двама блогъри и създатели на сайтове. Но бързо стана ясно, че ако нямаш посещения в блога си или никой не гледа твоя YouTube канал (повечето от видеата в социалната медия са вързани с AdSense) - няма начин да печелиш каквото и да е.

Днес авторите на някои от най-гледаните видеа в YouTube заработват различни суми чрез AdSense, чрез продуктово позициониране или от спонсорирани видеа, но става дума за наистина следвани артисти, влогъри, музиканти и онлайн-знаменитости.

Бизнесът с видео

Платформата за видео споделяне YouTube е един от най-популярните начини за печелене в интернет

Заплащането в YouTube варира сериозно за различните видеа. Обичайният метод за плащане се брои в хиляда гледания - така нареченото CPM - Cost per mille. Приходите на различните създатели на видеа са с много сериозни разлики, според това кой как се е разбрал с платформата.

Минимумът заплащане на 1000 гледания е 60 цента, а максимумът - 7 долара.

Ако предположим, че имате 1 млн. последователи в своя YouTube канал, възможно е да си стиснете ръцете с платформата за печалба от около 4 долара на 1000 гледания. YouTube веднага ще вземе около 45% от тези приходи, а ако работите и с Multi Channel Network - основният посредник на съдържание в YouTube - бъдете готови да дадете още 45% на съответната организация.

Така за вас остават всъщност 10% от тези 4 долара на 1000 гледания. Тоест за 1 млн. последователи, ще вземете 400 долара. Значи, ако имате 600 000 гледания за 1 седмица, ще заработите 2400 долара от вашето видео.

Допълнително трябва да се има предвид обаче, че линковете с реклами, които представляват основния приход, не се показват във всички видеа. За сметка на това, ако имате по-стари видеа, те също ще акумулират печалби за вас.

За това на колко ще бъде оценено видеото, има значение и за каква възрастова група, за какъв пол и за каква страна е предназначено то, както и видът реклама, която излъчвате. Отделно е важно колко души „кликат" на съответната реклама, както и кой от последователите има ad block. Коментарите, споделянията и ангажираността на потребителите също имат значение при изчисляването на приходите в YouTube.

Освен заплащане на 1000 гледания, един влогър с популярно видео в YouTube може да печели още и от продуктово позициониране или спонсорирано съдържание, както и от продаване на стоки, книги, музика, промоции и т.н.

Парите от продуктово позициониране или спонсорирано съдържание обикновено не се делят с YouTube, но често се разделят с мениджърската организация Multi Channel Network. Колко ще се плати за продуктово позициониране зависи от това как влогърът ще успее да се споразумее с дадената компания.

Според YouTube звездата Росиана Халси Рохас, която говори на най-различни теми и има над 700 видеа в канала си, парите от директните сделки с дадена компания могат да варират от 4000 до 20 хил. долара в САЩ.

И все пак продуктовото позициониране във видео-съдържанието не е добре приемано от зрителите, затова и често се случва някой да престане да следва даден канал, именно защото му се натрапва дадена марка.

Сами разбирате, че има твърде малко YouTube звезди, които правят милиони долари на година. Но най-най поразителното е кой е сред най-добре платените YouTube звезди.

Това не е нито известна група, нито известен влогър, а DisneyCollectorBR - анонимно лице, което... отваря играчки!

Изчислено е, че каналът на DisneyCollectorBR в YouTube печели като минимум 1.4 млн. долара, а като максимум 21.9 млн. долара годишно.

Видеата представляват ръце, които разопаковат играчки, като зад кадър се чува приятен женски глас. Няма лице, няма скъпи дрехи, няма нищо освен кутия с нови играчки. Вложението е минимално, а едно от последните видеа на канала има около 40 млн. гледания.

Истината е, че успехът на тези канали зависи от правилното таргетиране: в случая децата.

Всичко това показва, че ако си поставите умишлено цел да правите пари през YouTube е твърде възможно да не успеете да го постигнете, именно защото е много трудно да се предвиди какво на кого и кога ще се хареса.

Примерът с YouTube важи с пълна сила за всякакво съдържание онлайн - от опита за монетаризиране на музика във Spotify, до писането „фрийланс" в блогове за пътувания.

Именно това прави „правенето на пари в интернет" чрез съдържание доста несигурно за хора, които не са създали сериозно име в мрежата.

Instagram-инфлуенсърите

Освен от видеа, можете да печелите пари и през Instagram - стига, разбира се, да се превърнете в „инфлуенсър".

Именно броят последователи е интересен за рекламодателите в тази социална мрежа, затова ако сте направили име извън интернет определено помага. Сред знаменитостите пример за харесвана от рекламодателите Instagram-звезда е Селена Гомес.

Но таргет на рекламодатели са и хора като Емили Кинг и Кори Смит, които поддържат акаунта Where's My Office Now. Това е двойка, която обикаля САЩ с ван марка VW. Кинг и Смит имат куче и обикновено постват под хаштага #vanlife. Най-важното за рекламодателите е, че те имат изключително лоялни последователи, които се интересуват от горе-долу същото: пътешествия, живот под открито небе, животни, дигитално номадство... И най-важното е, че тези „обикновени" хора комуникират активно със своите фенове и създават емоционална връзка с тях. Това не само ги прави „известни" в нетрадиционния смисъл, ами и изключително удобни за марките.

Как се плаща в Instagram?

Instagram пътешествениците са сред най-популярните и добре платени в мрежата

Независимо, че двойката с кучето от Where's My Office Now е сред атрактивните за рекламодателите, тя далеч не е сред най-добре платените. За спонсориран пост Кинг и Смит взимат между 500 и 1500 долара, докато най-най-добре платените от „инфлуенсърите" в Instagram - тоест тези с по няколко милиона последователи, могат да спечелят десетки хиляди долара за пост.

Джак Морис с акаунта @doyoutravel и неговата приятелка Лорън Бълън с @gypsea_lust са сред тези, които печелят милиони годишно от спонсорирано съдържание в Instagram. Джак прави по 9000 долара от всеки един свой спонсориран пост, включващ страхотни снимки от пътувания по света, докато Лорън е стигала до 7500 долара на пост.

Разбира се, техните снимки вече са далеч от любителски - което е едно от условията, когато си изкарваш парите чрез Instagram.

Във всички случаи историите на успеха на Джак и Лорън са възможни еднократно. Ако вие искате да сте „инфлуенсър", трябва да разработите собствен канал, който да отразява вашия мечтан свят.

Ако не можете да направите това, не е ли по-просто да стартирате собствен бизнес с конкретна цел в дадена ниша - така, както се е правело винаги досега? Тогава интернет ще ви е просто в помощ при свързването с хората, а не самоцел.

В противен случай рискувате най-малкото да си загубите времето - а в най-лошия случай: да изгубите изобщо себе си в опита да се продадете под формата на продукт.

 

Най-четените