Най-големият приятел на антиваксърите е Instagram | webcafe.bg
Mobilecafe

Най-големият приятел на антиваксърите е Instagram

лебовскиMobilecafe, по Vox
25.03.2019, 12:11 (обновена 26.03.2019, 09:07)
Ваксина

Снимка: © Gettyimages

Социалната мрежа затяга мерките срещу конспираторите

Доскоро се смяташе, че Facebook е социалната мрежа, която малко или много е превърната в развъдник за конспиративни теории и антиваксърски постове. Политиката на Марк Зукърбърг гласеше, че публикуването на конспирации на платформата само по себе си не е ограничено и може да се приема като свобода на словото.

Само че в последните месеци екипите на Facebook са принудени на нарушат този принцип и модераторите вече са инструктирани да премахват антиваксърските групи и мненията в тях с цел "да се справят с дезинформацията на тема ваксини".

Оказва се обаче, че противниците на ваксините са още по-голям проблем на Instagram, която е собственост на Facebook, но функционира на доста различен принцип.

След разследване на "The Atlantic" става ясно, че Instagram изобилства от реч на омразата, конспирации, фалшиви новини, които бързо стават популярни, и екстремистки мемета с антисемитска и антимюсюлманска насоченост.

И всичко това е свързано в неразривна верига, изградена от невярна информация и откровени спекулации. А благодарение на алгоритмите на социалната платформа, тези неверни данни достигат до милиони потребители и печелят немалко последователи.

Сега Instagram впряга всичките си усилия, за да премахне антиваксърските и други подвеждащи профили и техните постинги. Оттам обещават, че вече няма да се показват препоръки за акаунти, посветени на невярна информация за ваксините, както и хаштагове на същата тематика. Трябва да бъдат сведени до минимум и шансовете алгоритмите да препоръчват страници с антиваксърско съдържание.

Процесът по отстраняване на антиваксърските акаунти обаче най-вероятно ще бъде бавен и труден.

Към момента платформата успешно е забранила да се показват постове с хаштаговете #vaccinescauseautism ("Ваксините причиняват аутизъм") и #vaccinesarepoison ("Ваксините са отрова") - две от най-известните кампании за дезинформация относно имунизациите. Въпреки това ако сега напишете думата "ваксини" в полето за търсене, едни от първите резултати отново са антиваксърски.

"Ваксините нараняват", "Ваксините водят до смърт", "Ето ви истинските истории за ваксините" - всички тези профили имат хиляди последователи и амбицията, че разкриват на последователите си това, което мейнстрийм медиите отказват да споделят. Редом до антиваксърските конспирации има и такива за кемтрейлс, Сорос, семейство Клинтън и какво ли още не. Дори хаштагът #vaccines води до огромен брой антиваксърски постове.

Една част от проблема на Instagram с антиваксърите се състои това, че възрастните хора очевидно не възприемат социалната мрежа като такава и я използват за всичко друго, но не и за споделяне на снимки и кратки клипове. Много посетители на сайта го ползват като личен блог, място за развитие на собствен бизнес и дори като ежедневен източник на новини.

В този ред на мисли Instagram всъщност наследява затрудненията на Facebook около борбата с фалшивите новини.

YouTube и Pinterest също са подложени на огромен натиск да се справят с умишлената дезинформация и конспиративните спекулации на платформите си. А наскоро Amazon премахна от каталога си всички книги, които по някакъв начин са свързани с антиваксърството, въпреки че то продължава да вирее и в традиционните медии.

Реално най-слабото звено на Instagram в конкретния казус е секцията "Препоръчано за теб", защото дори и потребителят без да иска да е последвал една фалшива новина, алгоритмите ще му покажат още куп подобни сведения. При положение, че посетителят е започнал да търси постове със здравна тематика, въпрос на време е да стигне до антиваксърски акаунти.

Затова и проблемът на социалната мрежа с противниците на ваксините и с тяхната голяма популярност не е за пренебрегване. Платформата по същество е създадена, за да може потребителите й да си разменят свои преживявания под формата на снимки и видеа. Постепенно много от тях започнаха да прокламират здравословен начин на живот, да споделят домашни трикове за красота, да споделят своите диети и навици.

През годините Instagram започна да се използва много повече за реклама и печалба и дори зад постове на тема здраве няма никаква научна обосновка.

В същото време се наблюдава възход на спонсорираното съдържание на медицинска тематика, а големите фармацевтични компании наемат инфлуенсъри, чрез които да рекламират продуктите си. Тези интернет знаменитости показват зашеметяващите положителни резултати от новите чудеса на фармацията и са строго инструктираи да не споделят нищо обезпокоително и нелицеприятно.

Подобен маркетинг на ръба на етиката вече даде негативни резултати - през 2018-а мобилно приложение за проследяване на месечния цикъл подвежда много жени, че може да се ползва като надеждно средство за контрацепция. Така кадрите в Instagram на усмихнати и ведри жени, които държат цикъла си под контрол, доведе до бум от нежелани бременности.

Чайовете за отслабване са друг писък на модата в социалната платформа като на звезди и популярни лица се плащат шестцифрени суми, за да говорят за бърза загуба на тегло и ползите от детокса.

Медиците обаче оспорват или директно отричат детокс чайовете като особено полезни. А кратка обиколка из профили за детокс, отслабване, веган начин на живот и тем подобни въпроси бързо може да ви отведе до такива против ваксините, фарма-мафията и т.н.

Разбира се, бумът на съветите за здраве и красота не е задължително нещо лошо и не е опасен сам по себе си. Само че е едно да започнеш да даваш на детето си сок от целина и да го обличаш в дрехи от органичен памук, а съвсем друго е да откажеш да го ваксинираш и да вярваш, че самолетите пръскат населението с отрови.

Oще: facebook  instagram  антиваксър  антиваксъри  аутизъм  ваксини  кемтрейлс  конспиративни теории  конспирации  конспирация  марк зукърбърг  социални мрежи 


Още от Социални мрежи

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.