Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Катарзисът на Марк Зукърбърг: Как защитата на личните данни (изведнъж) се оказа важна за Facebook

Марк Зукърбърг с обещание за нов обрат в политиката на Facebook Снимка: Getty Images
Марк Зукърбърг с обещание за нов обрат в политиката на Facebook

Създателят на Facebook Марк Зукърбърг публикува статия, в която описва ново бъдеще - "по-фокусирано върху защитата на личните данни" - за технологичната компания. Зукърбърг посочва, че платформите, които опазват сигурността на личното пространство на своите потребители, "ще станат още по-важни от съвременните отворени платформи".

Позицията на Зукърбърг идва малко след като Facebook обяви намеренията си да създаде нова услуга за размяна на съобщения, която ще интегрира личните разговори на потребителите от техния Messenger, Instagram и WhatsApp в едно.

"Вярвам, че бъдещето на комуникациите все повече ще се придвижва в посока на непублични, криптирани услуги, в които хората могат да бъдат сигурни, че разговорите им ще бъдат защитени, а съобщенията и съдържанието няма да се пази завинаги. Това е бъдещето, за чиято поява се надявам, че ще съдействаме", казва Зукърбърг в своята статия.

Той посочва, че все още компанията обсъжда детайлите по интегрирането на трите чат-услуги, както и че планира да потърси съвети от външни експерти, докато изгражда новата платформа.

"В момента, ако искате да пишете на някого във Facebook, трябва да използвате Messenger. В Instagram трябва да използвате Direct. В WhatsApp трябва да използвате WhatsApp. Ние искаме да дадем избор на хората, за да могат да се свързват с приятелите си по всички тези мрежи, независимо кое приложение предпочитат", пише той и отново посочва, че бъдещата услуга ще поставя приоритет на сигурността на потребителите и ще криптира личните съобщения.

"Разбирам, че много хора не мислят, че Facebook може или дори иска да изгради подобна платформа, фокусирана върху сигурността на личните данни - защото честно казано в момента нямаме много силна репутация в изграждането на този тип услуги, а и в миналото сме влагали усилията си в създаване на инструменти за по-открито споделяне. Но многократно показахме, че можем да се променяме и да създаваме услуги, желани от хората - включително с личните съобщения и т.нар. Stories", пише той.

Той посочва няколко принципа, около които ще се изгражда бъдещата система: лична комуникация, криптиране, ограничаване на постоянното пазене на съобщенията, сигурност, взаимодействие между услугите и сигурно съхранение на личните данни.

Зукърбърг не уточнява как Facebook ще поддържа финансово тази смяна на фокуса върху личното пространство. Досега приходите на компанията идваха от реклами, които външните фирми или потребители плащаха, за да достигнат до специфично подбрана група от потенциални клиенти.

Facebook все пак прави тестове на някои функции, които биха могли да се превърнат в допълнителен източник на приходи. Например, работи се по проект, базиран на криптовалута, който би дал възможност на потребителите в WhatsApp да прехвърлят пари помежду си.

Мнозина от наблюдателите на технологичния пазар посрещнаха новината за внезапното преосмисляне на приоритетите на Зукърбърг с висока доза скептицизъм.

"Марк Зукърбърг днес: "Вярвам, че трябва да работим за създаването на свят, в който хората могат да общуват лично и да живеят свободно, знаейки, че информацията им ще се види само от хората, които те искат да я видят". От колко дълго време той лично вярва в това? От един час? От един ден?", пише дъгогодишният технологичен журналист Уолт Мосбърг в Twitter.

"Кой изобщо вярва, че Facebook може да се промени? Тази компания лъже за всичко, само погледнете историята й", коментира Ом Малик от True Ventures.

The Verge обръща внимание на това, че и самите инвеститори във Facebook не са останали твърде впечатлени от новата визия на Зукърбърг, доколкото акциите на компанията почти не промениха стойността си на публичните пазари.

 

Най-четените