2019-а за Facebook - от възможни глоби до отлив на потребители | webcafe.bg
Mobilecafe

2019-а за Facebook - от възможни глоби до отлив на потребители

Webcafe по BBC
07.01.2019, 15:42 (обновена 09.01.2019, 07:24)
Протест срещу Facebook

Снимка: © Getty

След годината на скандалите идва време за последствията за социалната мрежа. На снимката: Протест на групата "Raging Grannies" (Яростни баби) заради проблемите със сигурността във Facebook.

Добрите новини за Facebook са, че 2018-а свърши. Лошите – че 2019-а започна.

През тази година извиненията трябва да направят път на поемането на отговорност, а разговорите за възможна регулация може би ще се превърнат в действия в тази насока.

Но какво точно означава това и колко тежки могат да бъдат наказанията? Ето какво може да се случи на Facebook през следващите 12 месеца.

На компанията може да бъде наложена огромна глоба

Ирландската комисия за защита на данните съобщи през декември, че е започнала проверка след сигнали за няколко пробива във Facebook. Регулаторите могат да прибегнат до жестоките способи за наказване на компаниите, които не успяват да опазят данните на своите потребители.

Фокусът ще бъде върху това какви мерки за сигурност са били взети от Facebook и каква процедура се е следвала там що се отнася до данните на потребителите. Ако мерките се окажат недостатъчни, възможно е да се стигне до административна констатация. С други думи това означава, че комисията за защита на данните ще излезе със становище дали Facebook е направил достатъчно или не.

Вторият вариант би довел до големи главоболия за компанията. Според влезлият в сила през май м.г. GDPR това ще означава, че компанията може да бъде глобена с до 4 процента от приходите си в световен мащаб. За Facebook това може да се равнява на повече от 1,5 милиарда долара (1,3 милиарда евро).

Може да й бъде наложена и друга голяма глоба

Има и още. Докато в Ирландия тече проверка, Федералната търговска комисия в САЩ също проверява Facebook във връзка със споразумение, подписано през 2011-а. Най-общо казано, документът кара компанията да обещае да се сдобива с ясно съгласие, ако иска да събира и споделя потребителски данни.

Компанията неколкратно е настоявала, че не е нарушила това споразумение. Въпреки това комисията проверява отблизо дали тези твърдения са верни.

Ако се окаже, че не са, наказанието на теория може да е астрономическо – споразумението изисква 40 000 долара дневно за всяко нарушение. Под "нарушение" тук се има предвид "потребител". В САЩ има около 80 милиона потребители, което, ако не ви се вадят калкулатори, означава глоба от около 3 трилиона долара.

Малко вероятно е обаче това да се случи. Целта на Федералната търговска комисия не е да докарва американски компании до фалит, а да покаже, че лошите практики няма да се толерират. Пред The Washington Post проф. Дейвид Владек, бивш ръководител на "Потребителска защита" в комисията, коментира, че трябва да очакваме глоба някъде над 1 милиард долара.

Т.е. ще бъде изпратен "сигнал", че на споразумението се гледа сериозно.

Компанията може да се раздроби

Една гледна точка, която изглежда среща подкрепа в различни държави по света без значение политическите предпочитания, е, че Facebook вече е твърде голяма и твърде могъща.

По време на изслушването си от американски сенатори през април Марк Зукърбърг коментира, че компанията има "много конкуренти", макар да не назова нито един. При условие, че притежава и WhatsApp и Instagram, Facebook реално няма алтернатива. А ако имаше, компанията най-вероятно щеше да я купи.

Facebook може би вече се подготвя да раздели бизнеса си на по-малки парчета като наема експерти по въпросите на конкуренцията.

За това настояват и критиците й. Групата "Freedom from Facebook" (Свобода от Facebook) вече поиска компанията на Зукърбърг да бъде раздробена на четири: основната Facebook мрежа, WhatsApp, Instagram и Facebook Messenger. Освен това иска да е по-лесно да прехвърляме данните си от едната мрежа в другата.

Ник Клег. Снимка: Getty

Бивш британски политик може да помогне

Бившият вицепремиер на Великобритания Ник Клег съвсем скоро трябва да започне работа като ръководител на комуникациите във Facebook. Това, че ще получи поста, беше обявено още през октомври м.г.

С оглед на липсата му на опит в корпоративните комуникации, има съмнения какво точно ще върши Клег на поста. Пред журналисти той е споделил виждането си по въпроса и то се върти около един израз: "споделена регулация".

По негови думи работата му ще е да е нещо като мост между света, който познава – този на политиката – и светът, който скоро ще обитава – Силициевата долина. Клег иска да работи с правителствата, за да бъдат създадени инструменти за регулации, които да имат смисъл – както от техническа, така и от етична гледна точка.

Експертът по защита на личните данни Ахмед Банафа от университета в Сан Хосе обаче обяснява, че в термина "съвместна регулация" няма никаква логика. В САЩ например Конгресът трябва да работи независимо, защото на неговите членове пада отговорността за защита на потребителите/гражданите. Това не е работа на компаниите, смята Банафа.

Може да бъде регулиран (което ще доведе до същото за останалите технологични компании)

По време на изслушването през април американският сенатор Джон Кенеди каза на Марк Зукърбърг, че не иска да гласува в полза на това Facebook да бъде регулиран, но ако се наложи ще го направи.

"Това зависи от Вас... Вашите условия за ползване не струват", каза сенаторът на шефа на социалната мрежа.

Във Вашингтон наистина витае такова настроение – че е изтекло времето Facebook да покаже способността си да реши проблемите си сама. А от компанията няколко пъти са казвали, че са отворени към идеята за регулации, стига да са "правилните регулации", които няма да попречат на потребителите да комуникират свободно помежду си.

Но как би изглеждала такава регулация през 2019-а? Предложение от сенатора от Демократическата партия Марк Уорнър е може би най-ясният пример до момента за това какво може да се случи.

Най-общо казано, сенатор Уорън иска да накара мрежите да позволят външен одит от академици, да осигурят по-добри възможности за прехвърляне на данни, за да могат потребителите да преминават от една услуга на друга, и да предлагат подробни разяснения за това какви лични данни се съхраняват, за какво се използват и от кого.

Подобни мерки няма да се отразят само на Facebook, а на всички платформи, които използват лични данни. Google определено ще следи ситуацията внимателно.

До момента от Facebook са коментирали, че подкрепят американския законопроект за "честните реклами", според който сайтовете ще са задължени да съдържат видима информация за това кой плаща за политическите реклами в социалните мрежа и за такива, които са свързани с някакъв разделящ обществото казус. Това ще е добра първа стъпка, но няма да е достатъчно. Законотворците в САЩ гледат към Европа и примера с GDPR и си мислят "Може да бъде направено".

Хората може би просто ще спрат да го ползват толкова

Facebook продължава да се разраства, но не и на местата, където за скандалите около него се говори най-много. Статистиката за броят на активните потребители дневно показва, че в САЩ те не са станали повече през последните 9 месеца. В Европа дори са намалели.

Може ли това да продължи? Може ли да стане по-зле? Звучи малко абсурдно, но все повече и повече хора споделят в социалните мрежи, че се отказват от Facebook. Дори да не трият изцяло профила си, просто махат приложението на компанията от своите телефони.

Детайлите обаче няма да са ясни поне до 30 януари, когато компанията ще обяви приходите си, а заедно с това и нови статистически данни за това как се използват нейните услуги.

Компанията за анализи Creative Strategies през април 2018 г. прави проучване след малко по-малко от 1000 потребители на Facebook. Това е след скандала с Cambridge Analytica, но преди последвалите пробиви с изтичане на потребителски данни. 31 процента от анкетираните казват, че в бъдеще ще използват Facebook по-малко.

Ще видим.

Oще: facebook  gdpr  google  европейски съюз  интернет  лични данни  марк зукърбърг  потребителски данни  регулации  сащ  социални мрежи  технологии 


Още от Социални мрежи

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.