Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да похитиш изборите: Историята на скандала с Cambridge Analytica

Главният изпълнителен директор на Cambridge Analytica Александър Никс Снимка: Getty Images
Главният изпълнителен директор на Cambridge Analytica Александър Никс

Facebook отново се намира в центъра на политическа буря, от която едва ли ще се отърве без сериозни щети.

The Guardian и New York Times публикуваха разследвания, в които се твърди, че данните на над 50 милиона потребители във Facebook са били използвани без тяхно знание и съгласие от британската компания Cambridge Analytica. Масивът е бил на разположение на аналитичната фирма и по време на предизборната кампания на Доналд Тръмп през 2016 г.

Новината предизвика буря от недоволство, а мениджърите на Facebook се опитаха да потушат напрежението след поредната вълна от критики срещу вредните обществени ефекти от архитектурата на мрежата.

Какво се е случило, каква е ролята на Facebook и кои са Cambridge Analytica?

Cambridge Analytica е компания за анализ на политически данни, основана през 2013 г. като подразделение на друга британска компания SCL Group. Фирмата е свързана с бившия главен стратег на Доналд Тръмп - Стив Банън, и с един от най-големите му спонсори милиардерът Робърт Мърсър.

Компанията специализира в услугите на т.нар. "психографични профили" - таргетиране на избиратели на базата на несъзнателните им психологически пристрастия.

Най-просто казано: Cambridge Analytica събира данни от голям брой източници (социални мрежи, обществено достъпни регистри, данни за потреблението) и използва информацията, за да предвиди поведението на съответното лице по време на избори.

Фирмата работи с предизборни щабове, партии и други организации, като им помага да таргетират посланията си към ключови демографски групи на базата на данните, с които разполагат.

В САЩ Cambridge Analytica доби популярност заради работата си по предизборната кампания на Доналд Тръмп по време на президентските избори през 2016 г. Компанията е привлечена няколко месеца преди вота по идея на зетя на Тръмп - Джаред Кушнър.

По същото време бившият вицепрезидент на Cambridge Analytica Стив Банън става началник на предизборния щаб на Тръмп.

Преди да предостави услугите си на кампанията, Cambridge Analytica е обслужвала кандидатите за номинацията на Републиканската партия Тед Круз (сенатор от Тексас) и Бен Карсън (министър на жилищното настаняване и градското развитие на Тръмп).

Смята се, че един от факторите за победата на Тръмп е помощта на Cambridge Analytica, чиито социологически данни са помогнали на щаба му да се възползва от промените в настроенията на хората.

В петък обаче Facebook обяви, че забранява достъпа до платформата на Cambridge Analytica и на команията-майка SCL Group заради нарушаване на Условията за ползване и нерегламентираното събиране и споделяне на персоналните данни на 50 000 000 потребители.

Двете компании получиха забрана и да купуват реклами или да управляват страници във Facebook.

Две журналистическите разследвания в САЩ и Великобритания разкриха детайлите около кризата. NYT и The Guardian цитират съоснователя на Cambridge Analytica Кристофър Уайли, който признава, че компанията е придобила данните без знанието на потребителите, като е използвала личната им информация за целите на своите психографични профили.

Още в края на 2015 г. във Facebook са знаели за пробива и са поискали от компанията да унищожи събраните данни.

Cambridge Analytica са дали уверения, че изпълняват нареждането, и с това интересът на социалната мрежа към случая е приключил.

Facebook не настоява за формални доказателства за изтриването на данните, нито уведомява конкретните засегнати потребители за какво са използвани данните им.

Разследванията на The Guardian и NYT обаче твърдят, че компанията все още разполага с копия на данните и са ги използвали по време на предизборната кампания през 2016 г. в САЩ - твърдение, което Cambridge Analytica отричат.

Как се стига до събирането на такъв обем от информация от Facebook?

Cambridge Analytica не работи самостоятелно в тази сфера. Компанията използва услугите на д-р Александър Коган, основател на Global Science Research. Той е преподавател в департамента по психология на Университета в Кеймбридж, специалист по когнитивна и поведенческа неврология.

Под "шапката" на фирмата си Коган пуска мобилното приложение "thisisyourdigitallife" ("Това е твоят дигитален живот") - анкета с въпроси за личния живот на потребителите, които Коган твърди, че ще използва за научно изследване по психология.

Общо 270 000 души свалят приложението, като му разрешават достъп до местоположението им, списъка с приятелите им във Facebook и данни за харесаните от тях страници и публикации.

Коган предоставя тази информация на Cambridge Analytica, които впоследствие я използват за профилирането.

Проблемът е, че този експеримент е в пълно противоречие с правилата за разработчици на Facebook, като при това Коган е подвел потребителите и платформата за целите на приложението си. Под заблуждаващия претекст на лека онлайн-анкета, хората са споделяли безценна лична информация с неясни субекти, които са я употребили за политически цели.

По информация на Observer - по време на експеримента си Коган е работил и като хоноруван преподавател в Държавния университет в Санкт Петербург, като е получил руско бюджетно финансиране за изследване на социалните мрежи на тема "Стрес, здраве и психологическо благоденствие в социалните мрежи: крос-културно изследване.

Как 270-те хиляди акаунта стигат до 50 милиона?

Ако дадете разрешение на външно приложение да получи достъп до Facebook-профила ви, то може да достъпи само до ограничен обем от данни, в зависимост от вашия избор.

Разликата е там, че до 2015 г. мобилните приложения можеха да получават достъп не само до вашите данни, а и до тези на приятелите ви. Ако не сте заключили достъпа до личните си данни (което малко хора правят), вашият собствен профил е бил на разположение на app-овете, които приятелите ви ползват. А данните, които потребителите на Facebook споделят публично, са в огромен размер.

Приложението на Коган се възползва от тази слабост на контрола и използва анкетата си, за да събере данни както от 270-те хиляди души, но и от техните мрежи от приятели. Резултат - пробивът е достигнал до над 50 милиона акаунта.

Важно е да се отбележи, че дотук Коган действа според валидните през 2015 г. правила на Facebook. По това време разработчиците имат право да достъпват този вид данни.

Проблемът е в следващата стъпка: предаването на информацията към Cambridge Analytica и използването й за неразрешени цели.

Разбира се, отговорност трябва да се търси и на Facebook. Във Великобритания вече тече разследване за намесата на Cambridge Analytica в предизборната кампания за Brexit, а някои политици настояват за изслушване на мениджърите на социалната мрежа, която е допуснала този гаф.

В САЩ главният прокурор на Масачузетс Моура Хийли започна ново разследване срещу Facebook и Cambridge Analytica, а призивите за търсене на отговорност от компанията на Зукърбърг идват както от демократи, така и от републиканци в Конгреса.

Още през декември 2017 г. Wall Street Journal обяви, че специалният прокурор Робърт Мълър е изискал документи от Cambridge Analytica за услугите, предоставени на щаба на Тръмп.

Възможно е и Федералната комисия за защита на потребителите да наложи сериозна глоба срещу Facebook за нарушаването на правата на огромен брой свои клиенти.

 

Най-четените