Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Година след Стив Джобс

За една година Apple малко повече заприлича на останалите компании, но магията на Стив Джобс е все още силна Снимка: Getty Images
За една година Apple малко повече заприлича на останалите компании, но магията на Стив Джобс е все още силна
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: БГНЕС
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images
Година след Стив Джобс Снимка: Getty Images

Година след смъртта на Стив Джобс, Apple продължава полета си по траекторията, начертана от основателя на компанията. Нейните продукти попадат във все повече ръце, докато "ябълките" правят обичайните леки промени и обичайните си малки издънки.

През последната година акциите на Apple повишиха стойността си с почти 80% до 671 долара след представянето на iPhone 5. Въпреки 5-те милиона продадени бройки в първите три дни на пазара, някои анализатори са разочаровани от поръчките на устройството.

Какво се промени за тези 12 месеца?

1. Apple започна да се държи по-добре с акционерите си.

Според много анализатори, Стив Джобс се е престаравал в желанието си да трупа пари вътре в компанията заради катастрофалната ситуация, в която е заварил Apple при завръщането си през 1997 г. Тогава "ябълките" губеха повече пари, отколкото могат да печелят. Тим Кук промени това и за последната четвърт от годината е предвиден дивидент в размер на 2,65 долара за една акция.

2. Apple вече не мисли за "следващото голямо нещо".

Анализаторите отбелязват, че компанията насочва повече усилия към дистрибуцията на своята продукция и снабдяването на производството. Това става за сметка на непрестанното търсене на нови пазарни ниши, които са важни, но и недостатъчни, за да може една толкова голяма компания да върви напред. "Компанията трябва да управлява растежа си ефективно", коментира технологичният експерт Бил Крехър.

3. Финансовите резултати предлагат и изненади.

През последните години от управлението на Джобс, Apple подобряваше резултатите си през всяка четвърт. Бил Крехър посочва, че през тази година тенденцията вече не е такава и доходите на компанията са станали по-силно зависими от пускането на пазара на даден продукт. Така, например, резултатите за третата четвърт бяха по-слаби от очакваното заради предстоящото излизане на iPhone

Анализаторът подчертава, че Apple все още се представя по-добре от общите очаквания, но вече не може така лесно да се предположи какво ще бъде търсенето.

4. Макроикономически въпроси.

Това е проблем за целия бизнес: Европа е много по-слаба, отколкото преди години, даже китайската икономика показва признаци на забавяне. Натискът по отношение на заплатите на работниците във фабриките, както и условията на труд в тях се отразяват сериозно на Apple, особено предвид скандалите с нейни подизпълнители в Китай.

Какво не се промени?

1. Apple все така контролират агресивно своите продукти и своята екосистема.

Макар и да се превърна в малка катастрофа, вграждането на собствена навигационна програма в iPhone 5 е една от най-смелите стъпки на Apple до този момент. Целта е ясна - да бъде "изгонен" Google от устройствата на компанията.

Слабите оценки на новото приложение принудиха Тим Кук лично да се извини и да предложи на потребителите да използват други програми, докато Apple отстранят проблемите на своя софтуер. Въпреки това, анализаторите смятат, че самото създаване на приложението е ясен знак, че се върви към пълна интеграция на основните услуги в смартфоните и таблетите на Apple, като е само въпрос на време това да бъде постигнато и технически.

2. "Ябълките" продължават да създават това, което другите наричат "късмет".

Чрез новите пазари като този в Китай и бизнес потребителите Apple продължава да се възползва възможно най-ефективно от новите тенденции в мобилните комуникации. Така все по-разпространена става практиката служителите да използват собствените си устройства в бизнес среда, вместо служебни смартфони Blackberry или подобни

Apple предлагат по-добро потребителско изживяване и практически същата функционалност в момент, когато прекарваме все по-малко време пред големите си настолни компютри. Тази тенденция на "отдалечаване" ще се запази и през следващите години. Това е само и единствено плюс за Apple.

 

Най-четените