Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Претоплена манджа

Или как Apple направиха "евтин iPhone" от миналогодишния си флагман
Претоплена манджа Снимка: Getty Images

Слухове за така наречения "евтин" iPhone започнаха да се появяват в месеци преди медийното събитие на Apple на 10 септември в Купертино - и мълвата се оказа истина, поне на хартия. Когато Фил Шилър представи новия iPhone 5C с по-ниска цена, той обясни така спецификациите му: "iPhone 5c включва всичко от iPhone 5 плюс още."

С други думи,

iPhone 5c е на практика iPhone 5

телефонът, който Apple представиха през есента на 2012 г. - но в разнообразни цветове.

Също така той е и малко по-лек и по-дебел от iPhone 5. 5c включва същия 4-инчов дисплей с резолюция 1136x640 пиксела като iPhone 5; процесорът също е идентичен A6. 16GB и 32GB версиите остават същите, все така ще е налице Wi-Fi 802.11n, и камерата е 8-мегапикселовата от iPhone 5 и т.н.

В този случай, истинският нов iPhone е iPhone 5s, версията от 2013 г. на устройството, която реално все пак включва няколко подобрени функции. Най-вече тя съдържа четец за пръстови отпечатъци, вграден в бутона Home, чрез който се избягва нуждата да се въвежда PIN код или парола.

Устройството също така включва подобрена камера под формата на 5-елементен обектив и по-големи пиксели, "двигателен копроцесор", който Apple планират да използват, за да навлязат в територията на фитнес устройствата, и естествено новия 64-битов процесор A7. И, ако случайно сте пропуснали, има и версия със златен гръб.

Без значение дали смятате, че новият iPhone 5s си заслужава цената на ъпгрейда - а обикновено купувачите на миналогодишния модел никога не смятат така, но тези от по-предната година ъпгрейдват охотно - Apple изглежда правят опити да раздвоят гамата си iPhone, като лансират iPhone 5s и 5c едновременно.

И определено го постигат, поне на хартия. Никога досега Apple не са представяли два "нови" модела iPhone по едно и също време, така че формално това е прецедент в света след Стив Джобс.

"Нови" е в кавички, защото нека бъдем честни: iPhone 5c не е ново устройство. iPhone 5c си е iPhone 5, а Apple просто са намерили по-евтин начин да го произвеждат.

В което няма нищо лошо

Наблюдателите на Apple знаят, че в последните години Apple запазваха миналогодишния модел iPhone като по-евтина, струваща $100 (с договор) алтернатива на реалния нов iPhone. През 2012 г., при анонсирането на iPhone 5, представеният през 2011 iPhone 4S бе запазен като по-евтина ($100) версия, а iPhone 4 (представен през 2010) като свръх-евтина "безплатна" версия (отново с договор). През 2011 г., при анонса на iPhone 4S, iPhone 4 бе запазен като стодоларова версия.

Тази ценова структура все още е в сила и сега, след прес-събитието на Apple. iPhone 5s скоро ще е достъпен в САЩ на начална цена $200 с 2-годишен договор, а iPhone 5c е алтернатива с договор за $100. 5c заема мястото, което iPhone 5 би поел, ако все още съществуваше, а iPhone 4S от 2011 г. сега става изгодният базов модел.

От друга страна, без договор и щедра операторска субсидия все пак е трудно да наричаме 5c "евтин", тъй като 16GB версията струва $550, а 32GB - $650.

Apple все пак видимо се учат от успеха си с разнообразните цветове на гамата iPod, като пускат iPhone 5c в много различни цветове и нови калъфи, които позволяват на купувачите да експериментират с различни цветови комбинации. За Apple, високият клас винаги е имал по-неутрална цветова палитра, докато евтините устройства играят ролята на "забавна" алтернатива.

Apple на няколко пъти подчертаха "забавността" на устройството на анонса на 10 септември, точно както са го правили и с други по-евтини продукти в миналото.

"Не, не е евтино, а просто забавно!"

Фактът, че iPhone 5c по същността си е iPhone 5, не означава, че той не заслужава внимание.

Apple са идентифицирали тенденцията сред определена част от потребителите си - основно тийнейджъри, стари хора и новаци в платформата - които харесват продуктите на Apple, но бюджетът им не им позволява да посегнат към "професионалното" ниво. iPhone 5c е по-лъскав начин да бъдат привлечени тези потребители, като бъдат изкусени с нещо поне външно ново (никой не иска да съзнава през цялото време, че използва миналогодишния модел).

Производството му вероятно излиза по-евтино на Apple. Хората вече са купували в огромни количества струващия $100 "стар" iPhone - и със сигурност сега ще купуват дори още повече. В Twitter се появиха и шеги, че iPhone 5c вероятно ще е версията, която ще си купите, когато изпуснете и строшите вашия iPhone 5s - майтапът настрана, тази теза не е съвсем погрешна.

Всъщност решението на Apple да раздвоят iPhone на две версии не е никакво раздвояване, а отдавна обсъжданият като слухове "евтин" iPhone се оказва точно това, което анализаторите твърдяха от години. "Миналогодишният" iPhone, който е поевтинен до $100, е "евтиният iPhone". Винаги си го е имало, като изключим, че просто не сме го съзнавали, защото не е имало шарени цветове.

 

Най-четените