Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Красотата вече е... алгоритъм

Новата технология от Xerox може да подбира снимките не само според тяхното съдържание, но и според естетическите им качества
Красотата вече е... алгоритъм Снимка: Getty Images
Красотата вече е... алгоритъм Снимка: БГНЕС
Красотата вече е... алгоритъм Снимка: Getty Images
Красотата вече е... алгоритъм Снимка: La Repubblica
Красотата вече е... алгоритъм Снимка: Elle

X фактор, освен че е име на телевизионно шоу, е и това неопределимо качество, което прави нещо велико и изключително. Досега разликата между добра и невероятна снимка беше твърде трудна за долавяне - точно както изпълнителите, които или го имат, или не.

Но изследователите от Xerox са създали софтуерен пакет, който подобно на Мага и Поли Генова ще ни уведомява дали фотографиите ни са супер, или не струват.

Новата технология от Xerox може да подбира снимките не само според тяхното съдържание, но и според естетическите им качества - като например кои портрети са снимани в близък план и са добре осветени и кои пейзажни снимки са най-малко претрупани. 

Вместо да преценявате сами кадрите, оставете тази работа на софтуера

Въпреки че все още е на ниво прототип, в бъдещ план технологията би могла да помогне при избора на кои от стотици дигитални снимки, заснети на семейна ваканция, да влязат във фотоалбума. Освен това, новият софтуер би бил полезен на имидж банките при сортирането на снимки според техните характеристики, а като допълнение - би могъл да бъде интегриран и в цифровите фотоапарати, за да помага на хората по-бързо да изтриват снимките с по-ниско качество, спестявайки памет и усилия.

"Тази технология показва, че вече не се нуждаете от квалифициран специалист, който да избира хубавите изображения," обяснява Од Олива, доцент по психологически и когнитивни науки в Масачузетския технологичен институт, който също работи по системите за разпознаване на изображения. "Вместо да разчитате на човек, вече можете да използвате алгоритъма за получаване на базова оценка".

Естестическите критерии на технологията се опират на подбрани и одобрени снимки

Софтуерът, разработен в европейския изследователски център на Xerox в Гренобъл, Франция, е насрочен за бета тестове от корпоративните партньори на Xerox догодина, разкри Крейг Сондърс, мениджър на изследователската група за компютърна визия в компанията.

Сред въпросните партньори ще бъдат фирми за графичен дизайн, компании за онлайн фотоалбуми и имидж банки, всички от които вероятно имат сериозна нужда от нови начини за сортиране и намиране на снимки.

Системата на Xerox се обучава на критериите за качеството на снимките, като анализира изображения, които по-рано са били избрани за публично показване в онлайн фотоалбуми, подобно на общодостъпните компилации от снимки във Facebook или изображенията, означени с етикет за високо качество от Flickr. След това софтуерът отчита общите характеристики на тези снимки.

Xerox разчитат на досегашни проучвания на "визуалния речник" на фотографията

Не е изненадващо, че въпросните характеристики често отговарят на това, което експертите вече знаят за добрите снимки. Например, най-добрите портрети на хора имат индиректно осветяване и разфокусирани или монохроматични фонове, които задържат фокуса върху лицето и тялото на заснетия човек.

Хубавите плажни снимки често включват копринено-изглеждащи вълни - ефект, постиган чрез ниска скорост на затвора. Много снимки изглеждат хубави, защото следват "правилото на третините", според което обектите в дадено изображение са разделени между три зони. "Опитваме се да научим какво в тези характеристики прави снимките добри," споделя Сондърс.

Техниката е базирана на по-мащабни проучвания, проведени от Xerox и много други лаборатории, чиято цел е да подобри разпознаването на изображения чрез разлагане на снимките на нещо, което учените наричат визуален речник. Това са ъгли и краища, които дефинират сгради, закръглени форми, които могат да бъдат колела и зелени площи, които може би са индикатор за пейзажи, както и много други подобни елементи (и техни комбинации).

Получените технологии изграждат познания за това кои части от снимката съответстват на определени типове изображения чрез преглед на снимки от Интернет, които вече са отбелязани с текст, идентифициращ какво е заснето на тях. 

Новата технология ще е достъпна както за компаниите, така и за обикновените потребители

Много изследователски групи, включително тази на Xerox, се опитват да оптимизират не само на точността на тези методи, но и на тяхната ефикасност. Например наскоро Xerox обявиха, че са разработили система, която е способна да открива изображения със сходни характеристики. Тя може да сортира около 5 милиона снимки в рамките на по-малко от секунда.

Xerox планират да лансират този инструмент догодина като облачна услуга, която може да бъде използвана за конкретизиране на търсения в големи бази данни като агенциите за продажба на фотографии и имидж банките.

Освен това компанията представи и Facebook приложение, наречено Catepix, което преглежда снимките в профила ви във Facebook и ги категоризира (според това дали са портретни, пейзажни и др.), след което "прави догадки" каква е личността на човека, чиято собственост са те.

Естествено, ако имате само по 2-3 снимки във Facebook, това приложение надали би успяло да разкрие много за вашата личност. Но представете си колко много биха научили за себе си хората с по 20-30 албума!

 

Най-четените