Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

WhatsApp или всичко сбъркано в американската икономика

Услугата за незабавни съобщения свързва милиони хора, но рекордната й продажба няма да създаде нови работни места
Услугата за незабавни съобщения свързва милиони хора, но рекордната й продажба няма да създаде нови работни места

Ако някога сте се чудили какво подхранва шокиращото неравенство в Америка, замислете се за поглъщането от Facebook на услугата за обмен на мобилни съобщения WhatsApp.

Според пресата, Facebook са се съгласили да платят за WhatsApp 19 милиарда долара

Това е най-високата цена, платена до момента за стартираща компания. Това е с 3 милиарда долара повече, отколкото Facebook набра като средства при първото си листване на борсата, и повече от два пъти повече от сумата, която Microsoft платиха за Skype.

(Ако бъдем точни, $12 млрд. от тези $19 млрд. са под формата на акции на Facebook, $4 млрд. са в брой, а $3 млрд. са в акции с ограничени права за персонала на WhatsApp, които ще преминат в тяхно владение след 4 години.)

Като се има предвид тази огромна сума, бихте очаквали, че Whatsapp е някоя голяма компания. Грешите. Тя има цифром и словом 55 служители, сред които са и двамата й основатели - Ян Кум и Брайън Актън.

Стойността на Whatsapp не се дължи на производството от нея на каквото и да е. Не е необходима голяма организация, за да се разпространяват услугите й, или да се реализира стратегията й.

Ценността й идва от две други неща, които изискват точно една шепа хора

Първото е нейната технология — просто, но мощно приложение, позволяващо на потребителите да изпращат и получават текст, изображения, видео и аудио-съобщения през Интернет.

Второто е мрежовият й ефект: колкото повече хора я използват, толкова повече други хора желаят и се налага да я използват, за да бъдат свързани. В този аспект, тя донякъде наподобява Facebook — тя се опира на взаимната свързаност.

Употребата на WhatsApp се е удвоила в глобален мащаб в последните девет месеца, като услугата се използва от 450 милиона души — и броят им нараства с около милион ежедневно. На 31 декември 2013, тя е предала 54 милиарда съобщения (което я прави по-популярна от Twitter, понастоящем оценяван на $30 млрд.)

Как WhatsApp печели пари?

Първата година на употреба е безплатна. След това клиентите плащат малка такса. При мащабите, които услугата вече е достигнала, дори и малката такса носи доста пари. Ако фирмата се захване и с реклама (което поне засега се зарича да не прави), тя би могла да достигне до повече зрители, отколкото която и да е друга медия в историята. Тя вече разполага с база данни с информация за потребителите, която може да бъде претърсвана по начини, разкриващи много данни за голям процент от световното население.

Печелившите в случая наистина печелят адски много. 55-те служители на WhatsApp вече са неимоверно богати; двамата основатели вече са милиардери. А партньорите във фирмата за рискови инвестиции Sequoia Capital, финансирала стартиращата компания, също са пожънали цяло състояние от своята инвестиция.

А всички останали? Ние печелим единствено в смисъла, че вече имаме още по-ефективен начин да се свързваме един с друг. Но нито светът, нито Америка получава някакви нови работни места.

В новата икономика вече няма никаква връзка между мащабите на потребителската база и броя служители, необходими за обслужването им

Всъщност комбинацията от цифрови технологии с огромен мрежов ефект запраща съотношението между брой служители и брой клиенти до нови рекордно ниски стойности (как ви звучи 55 души, предостатъчни за 450 милиона души?).

Междувременно броят на пощенските служители, операторите в кол центрове, техници по инсталиране на телефони, хората, прокарващи и обслужващи хиляди километри комуникационни кабели, и милионите други ангажирани в бизнеса с комуникации хора, спада - точно както ангажираните в търговията се огъват под натиска на Amazon, офис служителите и секретарите биват изместени от продукти на Microsoft, а библиотекарите и редакторите на енциклопедии - от Google.

Производителността на труда нараства, корпоративните доходи също. Но работните места и заплатите не растат. Освен ако човечеството не измисли начин да промени тази ситуация – или поне да разпредели печалбите до по-голям брой хора – световната икономика не може да генерира достатъчно търсене, за да се самоподдържа успешно, и обществото не може да поддържа достатъчно цялостност, за да не се разцепи на класи и касти. В решението на този проблем е бъдещето на човечеството.

 

Най-четените