Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

PR фирма клепа Google по поръчка на Facebook

Facebook наели PR компания, която предлагала на блогъри и журналисти да пишат против Google Снимка: Getty Images
Facebook наели PR компания, която предлагала на блогъри и журналисти да пишат против Google

На Google и сега не му липсват проблеми със защитата на личните данни, които плачат за разрешаване. Това обаче не пречи една от глобалните компании за PR - "Burson-Marsteller", да опита да добави още няколко към тях.

Миналата седмица Burson стартираха кампания срещу Google, чиято цел е най-престижните американски медии да пуснат новини и коментарни статии, свързани със "съмнителната" функция на Gmail - Social Circle, която "погазва сигурността на милиони американци и нарушава федералните закони за свободна търговия".

Версията на Google е, че Social Circle всъщност дава възможност на потребителите на Gmail да осъществяват социални контакти в различните им продукти въз основа на публично достъпна информация, както и лични контакти - по начин, който не застрашава сигурността им.

Когато PR фирма удари, как ехото в медиите бавно заглъхва

Слуховете около Google започнаха да се разпространяват от две известни медийни личности - бившият водещ на ТВ новини Джим Голдман и бившият политически журналист Джон Меркюрио, които отскоро работят за Burson. Кампанията демонстрира до каква степен защитата на личните данни на потребителите се превръща в истински гръмоотвод. Голдман твърдят, че Social Circle е огромно нарушение на личните данни на използващите Google - и важен проблем за всички останали.

PR атаката е добре планирана - и стартира точно в седмицата, в която Google трябваше да се справят с нахлулите в офиса им в Сеул южнокорейски власти и в навечерието на изслушването им в сената на САЩ, свързано с функцията за проследяване на местоположението в някои Android-базирани смартфони. "Въпросите, свързани с защитата на личните данни, са комплексни", коментира ситуацията Маниша Митал, заместник-директор на отдела по лични данни и защита на самоличността във Федералната търговска комисия на САЩ.

Действията на Burson в полза на "неназован клиент" акцентират и върху деликатното балансиране, което извършват Google, Microsoft, Facebook и Apple, всеки от които е устремен към печалба от модерни интернет услуги, използващи личната информация на своите потребители. Закони за защита на личната информация вече се гласуват под пълна пара в американския Конгрес, а сенаторът Ал Франкен председателства изслушването тази седмица, където се очаква да бъдат разпитани мениджъри на Apple и Google как точно iPhone и смартфоните с Android следят във всеки момент местонахождението на всеки потребител.

Google създават подходяща среда за разпространение на слухове за злоупотреби

Мобилните гиганти "трябва да се гарантират, че потребителите са информирани за достъпа до данните им и знаят, че употребата им е контролирана, за да бъдат защитени", твърди Дан Хофман, експерт по мобилна сигурност във фирмата за мрежи Juniper Networks.

Google обаче изглежда нямат притеснения да пускат нови потребителски услуги, които имат връзка със сигурността, без да изясняват по какъв начин работи технологията. По-рано тази година компанията достигна до споразумение с Федералната търговска комисия по въпроса с изтичането на потребителски данни от Gmail при стартирането на социалната мрежа Buzz, което се случи през февруари 2010. Още тече разследване в САЩ и други държави за събираните от автомобилите на Google Maps данни от безжични домашни и фирмени мрежи.

"Много от проблемите на Google, свързани със сигурността, произлизат от организационната култура на компанията", споделя Джон Симпсън, представител на нетърговското сдружение Consumer Watchdog. "Наемат се инженери със сходно мислене, които преминават границите, а след това се извиняват, когато бъдат хванати в крачка".

PR агенцията е наемала видни блогъри и журналисти да пишат срещу Google

В тази ситуация Голдман и Меркюрио започват да насърчават журналисти и технологични специалисти да се занимават със Social Circle, като представят услугата като "прикрита" функция, в която между потребителите на Gmail преминава потенциално компроментираща информация по начин, който нарушава правилата на Федералната търговска комисия.

В мейл от трети май до бившия изследовател на комисията и блогър Кристофър Сохонян, Меркюрио (от името на Burson) му предлага да напише коментарна статия за слабостите на Social Circle. Меркюрио обещава да помогне на автора, така че статията му да стигне до издания като The Washington Post, Politico, The Hill, Roll Call и The Huffington Post. Сохонян не приема предложението - и решава да публикува цялата си имейл кореспонденция с Меркюрио (включително отказа си да напише такава статия) в Интернет.

Междувременно Google започват да реагират на медийния интерес към дотогава слабоизвестния Social Circle. Фирмата признава, че се е запознала с офертата на Меркюрио. "Видяхме имейла, който е бил изпратен от представителя на PR компанията Burson-Marsteller", заявява Крис Гайтер, старши мениджър по глобалните комуникации и връзки с обществеността на Google. "Няма да коментираме по въпроса. Нашата цел е да радваме хората със страхотни продукти", допълва той.

Целта на Social Circle (според авторите на технологията)

Гайтер уточнява, че функцията Social Search на Google, част от която е и Social Circle, функционира от октомври 2009 и служи като инструмент, напомнящ на Gmail потребителите за хората, с които те редовно чатят или разменят имейли - т. нар. директни контакти. Освен това, услугата изпраща лично на всеки Gmail потребител имената на "вторични контакти" - списък с хора, които всеки директен контакт "следва" публично в мрежата.

Google насърчават Gmail потребителите по собствен избор да свързват всички потребителски профили, които имат във Facebook, Yahoo, Flickr, LinkedIn, Quora, Twitter или Yelp, с регистрацията си в Google. След това, Google "претърсва" тези свързани профили за познати, които се превръщат във вторични контакти. "Социалните връзки се основават на публично достъпната информация и на личните контакти, които поддържате с други хора чрез продуктите и услугите на Google", обяснява Гайтер.

За добро или лошо, услугата работи и няма как да бъде изключена

Въпреки че услугата Social Circle не е тайна, твърде малка част от Gmail потребителите имат каквато и да е представа за съществуването й. Повечето от тях вероятно биха я блокирали, ако можеха, от съображения за защита на личните си данни. Гайтер обяснява заниженото внимание на компанията към този факт с това, че Google целенасочено създават нови функции, които "се интегрират незабележимо в едно цяло... такива са предпочитанията на нашите потребители".

Това обяснение явно задоволява 26-годишната Елизабет Холст - студентка в Чикаго, която признава, че вече е трудно да останеш анонимен онлайн. "Защо трябва да се борим с това?", казва Холст. "Освен това е ценно да научваш за разни неща от приятелите си".

За разлика от нея, 29-годишният PR консултант Джейсън Гердън от Коста Меса, Калифорния, предпочита да стои далеч от услугата на Google. "Обичам да контролирам връзките си онлайн", казва той. "Но въпреки че тази услуга прилича много на препоръките в Twitter или Facebook, тя е много по-натрапчива" .

За съжаление, единственият начин да деактивирате Social Circle според Гайтер е изцяло да спрете да използвате Gmail.

В преследване на печалбите на Facebook Google преминават границите

Опитът на Google да разшири връзките на потребителите в Gmail всъщност произлиза от невероятния успех на Facebook, който успя да убеди своите над 500 милиона потребители да разкрият най-близките си приятели, както и обилна информация за техните предпочитания и поведение в интернет, казва Кевин Лий, изпълнителен директор на консултантската фирма Didit. За сравнение, Google може да профилира Интернет потребителите само въз основа единствено на техните търсения в Google, имейлите им и хората, с които си чатят, уточнява той.

Печалбата на търсачката-гигант за 2010 г. е $29.3 млрд., предимно дължащи се на продажба на платени реклами, появяващи се отстрани на резултатите при всяко търсене. За сравнение, Facebook, която е частна компания и не предлага публично свои акции на борсата, са генерирали $2 млрд. годишна печалба чрез продажба на реклами, таргетирани към специфични групи абонати - например бъдещи майки, наскоро пенсионирани хора или студенти, допълва Лий.

Дали Google вече изоставят принципа "Don't be evil"?

Във всички социални мрежи - и особено във Facebook, не липсват проблеми със сигурността. Те са подложени на засилено наблюдение от потребители и юристи заради политиките им в тази насока. Но докато повечето Facebook потребители "свободно предоставят информация за себе си, не е съвсем ясно дали те осъзнават как тези данни се използват от Facebook или външните разработчици", казва аналитикът от Opus Research Грег Стърлинг.

Дори и да е така, Google ревностно подражават на Facebook, като използват програми за проследяване и алгоритми, за да свързват повече потребители от социалните мрежи с потебителите на Gmail. "Google имат желание да печелят парите, които Facebook получава за тази информация - и се опитват да създадат продукт, който максимално се доближава до възможността на Facebook да таргетира специфични групи хора за рекламиращите компании", обобщава Лий.

Но докато Google разширява връзките между Gmail и най-актуалните социални мрежи, компанията рискува да разстрои известна част от Gmail потребителите. "Хората имат много високи очаквания за защитата на личната информация в електронната им поща", коментира съветникът по защита на личните данни в EPIC Кимбърли Нгуен.

 

Най-четените