Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google скочиха срещу Facebook

Най-добрата стратегия е атаката на врага Снимка: Getty Images
Най-добрата стратегия е атаката на врага

След като играха втора цигулка за Facebook в продължение на година и половина,  "времето на Google e настъпило", заявява самият вице-президент на компанията, цитирайки скорошния скандал на Facebook с "платените харесвания" (Like-Gate) и растящото недоволство спрямо рекламните им практики.

Вицепрезидентът на Google Брадли Хоровиц отправи своите коментари срещу най-масовата социална мрежа в интервю на конференцията Ignition в Ню Йорк. Хоровиц, който играе решаваща роля при създаването на социалната мрежа Google+ понастоящем се опитва да привлече потенциални рекламодатели към G+.

В интервюто си, той неколкократно споменава подхода на Google+ към бизнес потребителите и по-елегантните и ефективни възможности за реклама, които междувременно са по-малко досадни за потребителите, по-малко неуместни и дори по-малко снизходителни в сравнение с тези на Facebook.

Докато Facebook вече искат да им платите, за да виждат хората вашите постове, Google+ твърдят, че ви "приемат с отворени обятия"

Новата директна публична изява на Google, посветена на Facebook и неговите недостатъци, се появява във време, в което Facebook се бори срещу серия оплаквания от собственици на бизнес, знаменитости и други рекламодатели, породени от начина, по който социалната мрежа разпространява постовете им.

Google очевидно биха искали да отклонят част от годишната печалба на Facebook от реклами, която грубо се равнява на 3 милиарда долара, към реклами в собствената си социална мрежа.

Междувременно, крайната критичност на Google спрямо конкурента им е знак, че те все още са поддръжник, а не лидер в социалните мрежи - поне за момента. А и по този начин рискуват да предизвикат недоволството на потребителите, които си спомнят, че и Google, подобно на Facebook, също имаше планове да използва информацията от социалните мрежи за генериране на печалби.  

Google особено силно искат да подчертаят, че в същността си Google+ е свободна от реклами. За разлика от Facebook, Google+ не включва реклами в социалния поток от информация на потребителите.

Вместо това ги изтъква при резултатите от търсенето в Google, във външни рекламни мрежи, управлявани от Google и навсякъде другаде в екосистемата на Google.

Данните от Google+ се използват за подобряване и засилване на рекламирането чрез включване на потребителски "препоръки" за брандовете редом с реклами от тези брандове.

"Ние не продаваме най-личните ви и човешки моменти на който плати най-много"


Хоровиц коментира, че подобни "социални анотации" са вдигнали нивата на  посещаемост на рекламите с двуцифрени проценти. Бижутата Swarovski например успяват да повишат честотата на кликванията върху рекламите си с 50%, H&M - с 22%, а компанията за снаксове Cadbury - със 17%.

Потребителите също имат изгода, коментира Хоровиц, и тя е, че най-личните им и човешки моменти не са прекъснати от "монетизиращия дневен ред" на жадните за печалби социални мрежи - група, която според Хоровиц очевидно включва и Facebook.

"Когато разговарям с дъщеря си например, ако между нас протича танцуващ човек с рекламен плакет на сандвичи, това няма да ни се хареса," обяснява Хоровиц. "То би прекъснало връзката с дъщеря ми. При все това точно този е начинът, по който много от социалните мрежи трупат пари.

На практика те инжектират своята цел да трупат пари в най-неподходящите, най-малко полезните за тях и интимни моменти на потребителите, в които те се опитват да създадат връзка между себе си... А на нас не ни се налага да правим това". "

Хоровиц спомена и последните скандали около това как Facebook филтрира публикациите от бизнес страниците като "платени харесвания" и как въпросните бизнес потребители биха се чувствали по-добре в Google+.

Там потребителите и рекламодателите могат да се организират в "кръгове" вместо да разчитат на алгоритъм, подобен на този зад страницата с известия на Facebook. Според Хоровиц, подходът на страницата с известия е "покровителствен и снизходителен".

"В резултат от платените лайкове и фактът, че все повече хора се замислят какъв е смисълът  на това да съберат няколко харесвания или последователи в тези услуги, дали това носи някакви реални плюсове към финансовия баланс?" пита Хоровиц.

"Мисля, че ние разполагаме с някои много различни отговори на тези въпроси"


"В истинския свят има едно нещо, наречено контекст, и то до голяма степен се основава на законите на физиката. Когато вляза в някоя стая, мога да се огледам и да приспособя речника си, тона си и позата си, за да бъда адекватен на контекста.

При нас тези стаи се моделират с нещо, което наричаме кръгове. Обаче някои от конкурентните подходи на практика казват: "Да не ви пука кой е в стаята, ние ще вкараме всякакви хора във вашата стая и ще се уверим, че правилните хора са разбрали за нея". Това е твърде снизходителен подход към вашите предпочитания за комуникация. Не мислим, че хората искат това...

Нашата философия не е снизходителна и не си мислим, че ние знаем най-добре, затова ще решаваме вместо всеки потребител кой ще вижда съдържанието му или пък за всяка марка - до кого ще достигне посланието й".  

Хоровиц изглежда се надява, че публичността, дискусиите и промяната в отношението към социалните мрежи като цяло и конкретно към Facebook ще привлекат повече потребители в Google+.

"Социалната ни мрежа стартира с много скептицизъм, насочен към нея и аз съм първият, който признава, че след Orkut, Blogger, Buzz и Wave, хората имаха правото да бъдат скептични спрямо Google. Когато казахме, че този път ще бъде различно, много хора не ни повярваха.... Но мисля, че през последната година светът много се е променил."

"Докато преди година можехме да бъдем обвинени в това, че искаме да сме като Facebook, сега е ясно, че Google биха предпочели по-добро развитие за социалната си мрежа"

Хоровиц е оптимист за развитието на Google+: "Мисля, че времето ни настъпи и че то може да ни помогне да бъдем по-активни и да действаме в тази насока все повече.

Ала духът на нашият екип е да оставим продуктът ни сам да говори за себе си и да продължим да предоставяме велики иновации. И точно тук има още много неща, които сме намислили".

 

Най-четените