Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Харвард и МIT с онлайн курсове. Безплатни

Харвард и МIT с онлайн курсове. Безплатни Снимка: БГНЕС

В заформилата се вече академична "Битка на титаните", която предлага много нови възможности за образование на студентите от цял свят, Харвард и Масачузетският технологичен институт обявиха своето партньорство с нестопански цели по проекта edX, който ще предлага безплатни онлайн курсове и от двата университета.

Включването на Харвард в проекта следва изявлението на МИТ от декември, в което институтът обяви, че стартира отворен образователен проект онлайн, наречен MITx. В първия образователен курс на тема "Електроника и електрически вериги," който започна през март, взеха участие 12 000 студенти, като 10 000 от тях са преминали успешно междусеместриалния изпит.

Студентите, които завършат целия курс успешно, ще получат сертификат за участие и призната образователна степен, но не и официална университетска диплома. Подобно на това, курсовете на edX също ще предлагат сертификати, но не и диплома.

Масовост, безплатно образование за всички желаещи и достъпност чрез технологии

Ала Харвард и МИТ вече имат конкурент - те не са единствените университети, които планират да предлагат широкодостъпни онлайн курсове, или ШОК-ове, както още са познати. Този месец Станфорд, Принстън и университетите в Пенсилвания и Мичиган обявиха своето партньорство в нова търговска компания на име Coursera, с набран от рискови инвеститори капитал в размер на 16 милиона долара.

Междувременно Себастиан Трън, професорът от Станфорд, който стана известен по цял свят миналата година, след като 160 000 студента се записаха за неговия курс "Изкуствен интелект", е успял да привлече повече от 200 000 студенти към шестте курса, които се предлагат в новата му компания на име Udacity.

Технологията на онлайн образованието, която включва видео-уроци, вградени тестове с незабавна обратна връзка и учене според възможностите на студента, се развива толкова бързо, че пионерите в това начинание коментират, че предложенията им са все още ескпериментални.

"Предполагам, че това, което правим сега, ще изглежда много по-различно след пет години," коментира ректорът на Харвард Алън Гарбър, който ще ръководи участието на университета в проекта.

Конкуренцията между малките класически университети и безплатните онлайн курсове


EdX, от който се очаква да стартира първите си пет курса тази есен, ще бъде администриран от организация с нестопанска цел, в която и двата университета ще вземат еднакво участие. И двете институции са вложили по 30 милиона долара в проекта.

Първият президент на edX ще бъде Анан Агарвал, директор на лабораторията по компютърни науки и изкуствен интелект на МИТ, който оглавява и развитието на платформата MITx. От страна на Харвард пък контрола поема Гарбър заедно с декана на факултета по наука и изкуство на МИТ Майкъл Смит, които ще работят с членове на факултета по разработката и предоставянето на курсовете. В бъдеще се планира и други университети да се присъединят към платформата със свои собствени безплатни ШОК-ове.  

Представителите на МИТ и Харвард заявяват, че ще използват новата онлайн платформа не само за да изградят глобална общност от онлайн студенти, а и за да изследват нови образователни методи и технологии.

Според образователни експерти, въпреки че новите онлайн курсове предлагат нови възможности за студенти и изследователи, те представляват осезаема заплаха за образователните институции с по-нисък ранг.

"Проекти като този могат да окажат позитивно влияние за целия свят, например при образоването на милиарди студенти от Китай и Индия," прогнозира Джордж Сименс, ШОК новатор, който преподава в университета Атабаска - държавно субсидиран канадски онлайн университет.

"Но ако аз бях начело на университет от среден ранг, щях да бъда много притеснен точно в този момент, защото ако водещ университет започне да предлага безплатен курс по електронни системи, става трудно за другите университети да не си зададат въпроса дали и те трябва да последват този пример".

Има съмнения доколко жизнеспособен е моделът на онлайн висше образование

Проектът edX ще включва не само курсове по инженерство, в които компютърното оценяване е относително лесно, а и хуманитарни курсове, в които есетата ще бъдат оценявани по метода на краудсорсинга, или чрез специализиран софтуер. Coursera ще предлагат и безплатни хуманитарни курсове, в които оценяването ще бъде извършвано между самите студенти.

В известна степен новите партньорства повтарят провалилите се опити за онлайн образование от преди десетилетие. През 2001 г. Колумбийският университет представи Fathom - бизнес проект, който включваше университетите в Чикаго, Мичиган и други. Проектът имаше сериозни финансови загуби и бе прекратен през 2003. Йейл, Принстън и Станфорд си сътрудничиха в AllLearn - друга организация с нестопанска цел, която шумно се провали през 2006 г. 

Много образователни експерти обаче възлагат по-големи надежди на новите начинания в тази сфера. "Онлайн образованието е нашето бъдеще и то ще става все по-качествено," заяви Лорънс Бейкоу, бивш президент на университета "Тафтс", понастоящем член на управителния съвет на Харвард. Бейкоу, съавтор на нов доклад за онлайн образованието, коментира, че все още не е ясно как традиционните университети ще интегрират новите технологии.

"Университетите не бива да използват чужди методи и да преподават по тях, точно както един преподавател не бива да вземе учебника и да каже на студентите си да започнат от първа страница и да завършат на последната," обяснява той. "Това, което все още липсва, е онлайн платформа, която дава възможност на даден университет да персонализира съдържанието в собствените му интерактивни курсове".

 

Най-четените