Да печелиш пари от личните си данни - възможно ли е? | webcafe.bg
Mobilecafe

Да печелиш пари от личните си данни - възможно ли е?

лебовскиMobilecafe по BBC
21.09.2018, 19:15 (обновена 24.09.2018, 15:11)
gdpr

Снимка: © Getty Images

Може ли да прецакаме големите компании и сами да продаваме личните си данни срещу пари

Няколко месеца след скандала с Cambridge Analytica темата за сигурността на личните данни вече малко по малко започва да изстива. Не толкова за самите технологични компании. Поне в Европа те трябва да пригодят бизнеса си в съответствие с новите разпоредби на Общия регламент за защита на данните (GDPR).

Съществена разлика обаче няма. Пораженията вече са направени. Личните ни данни са някъде там в интернет и сме изгубили отдавна контрол над тях.

Но какво би станало, ако имаше начин да се върне част от този контрол и междувременно да ви се предостави възможност да изкарате малко пари като част от този процес?

В момента вече се появяват нови компании, които твърдят, че най-накрая могат дадат на потребителите шанс да се възползват от собствената си персонална информация. Отстранявайки посредника, те казват, че искат да дадат на потребителите възможността да следят как точно се използват личните им данни по начин, който технологичните гиганти никога не биха позволили.

Основната идея на тези компании е потребителите доброволно да им предоставят по-подробен набор от данни за демографски признаци, навици, какво харесват, какви неща гледат и т.н., срещу съответното заплащане. Същевременно с това потребителите ще виждат на кого биват препродавани след това данните им и ще поставят ограничения върху самия процес кой ги получава.

Обещанието е, че крайният получател на информацията няма да вижда конкретни хора, а тенденции, (подробни) статистики и т.н. Разбира се, ако това, което твърдят тези компании е вярно.

Бонусът е, че обикновеният потребител ще може да печели пари от това, което така или иначе вече е предоставял даром. Това поставя на преден план въпроса могат ли личните ни данни да се превърнат в източник на доходи?

Повечето такива компании, които предлагат директна печалба, към момента тепърва започват да развиват бизнеса си. Такъв е случаят например с Ocean Protocol, която започва работа публично в началото на 2019 г. и ще предложи "протокол за обмен на данни за отключване на данни за изкуствен интелект".

Друг такъв пример е Datacoup, която в момента не приема записвания на нови потребители. А Permission.io плаща на потребителите си в ASK токени - собствената криптовалута на платформата, която всеки регистриран юзър получава срещу гледане на рекламни видеа. Но засега все още няма начин да конвертирате събраните токени в реална валута.

И тъй като на практика с тези три компании човек все още не може да прави пари, се съсредоточаваме към други три, които позволяват.

Еднократен и истински начин за печелене на пари от личните ви данни е попълването на онлайн проучвания. Повечето хора от време на време така или иначе участват в онлайн тестове за забавление, защо да не се прави това и за пари?

Една фирма - CitizenMe, твърди, че предлага "реална стойност от живота ви онлайн" като плаща на потребителите си да попълват различни тестове. Тези тестове на практика събират прашинки информация в сравнение с това, което например Facebook притежава за всеки от регистриралите се в платформата.

След отговора на десетина въпроса CitizenMe изпраща около 10 цента в предоставен при регистрацията акаунт в PayPal. Всеки въпрос отнема секунди за отговор, но в един момент възможните тестове се изчерпват, преди човек да е събрал повече от няколко долара.

Друга подобна платформа е Datum - компания, която все още е в ранна фаза на развитието си. Тя се рекламира като "платформа за съхранение и монетизиране на данни".

Тя позволява да й продадете локацията си за 1 DAT - собствената й криптовалута, равняваща се в момента на около 0,01 цент (според тяхното приложение). Ако човек разполага с данните за местонахождението на хиляди хора, които да продаде, този процес може да си струва, но за 0,01 долара едва ли си заслужава. Поне към момента Datum не предоставят други възможности за продаване на личните данни.

Третата разглеждана компания е Wibson, която купува данните ви със своите Wibson points, които могат да бъдат използвани за купуване на премиум акаунт в Spotify, Visa гифт карти, кредити за Uber и т.н., което звучи по-обещаващо от предните две алтернативи досега.

Приложението им все още е в тестова форма, но се очаква през октомври то вече да е в завършен вид. Достъп до локацията предоставя 15 точки, свързване с Facebook - още 20, LinkedIn - още 20, информация за това какво мобилно устройство използвате - още 20 и т.н.

Според компанията всички тези данни ще бъдат продадени на техните партньори, които ще ги използват за неща като насочване към маркетингови кампании, пазарни проучвания или иновации. Потребителите могат да избират дали да предоставят анонимни данни - като геолокация - или нещо, което разкрива повече, като профил в LinkedIn.

Така на практика, след като приложението веднъж вече събере данните ви, вие можете да ги продавате на различни бизнеси. Например можете да отдадете геолокацията си на Университета Бъркли, който да я използва за проект за намаляване на задръстванията (срещу 20 точки), или да дадете данни за потребителския си профил в Google на проект за глобално затопляне, провеждан от Университета Карлос III в Мадрид срещу 12 точки.

Към момента максимумът, който може да бъде натрупан там, е около 420-430 точки, преди да се изразходят всички оферти. Това се равнява на един месец безплатен Spotify или на ваучер от Visa за 10 долара.

Дори в България има подобна опция. Социологическата агенция Marketlinks предлага да се регистрирате на сайта й и да участвате в периодични социологически проучвания.

В зависимост от времето, което се изисква за попълване на отделната анкета, се предоставят точки на участниците. Всеки 10 точки се равняват на 1 лв. Когато съберете 500 Точки получавате право да ги обмените за паричния им еквивалент - 50 лева. Наградата се получава чрез ваучер за пазаруване, пощенски запис за сумата или като електронен ваучер за пазаруване в партньорски сайтове на агенцията.

Подобни онлайн проучвания пристигат по около веднъж на месец-два, а средно на тест се получават по 10-20 точки. Иначе казано - трябва да почакате доста, преди да можете да материализирате данните си в реални пари.

И поне към момента едва ли някой може да си позволи да напусне работа и да живее само от продажбата на собствената си информация. Но според Ройт Талвар, футурист и шеф на издателство Fast Future, един ден ще можем.

"За тези, които желаят да споделят данните си, това е фантастичен начин да се върне известна сила у хората, тъй като компаниите сега са склонни да просто да взимат личните ни данни и да ги използват, без да знаем", казва Талър. Но не всички данни ще бъдат третирани по същия начин, предупреждава той.

"Тези, които имат интересен живот, които биват възприемани като инфлуенсъри, имат големи мрежи от приятели и чиито данни са значителни, тъй като биха могли да повлияят на покупките на другите, ще спечелят повече от обикновения човек, който яде McDonald's. Не всички данни ще бъдат еднакво ценни", коментира Талвар.

Причината, поради която потребителските данни са толкова ценни за големите компании, е обемът, който те могат да натрупат - милиарди потребители захранват алгоритмите на различните платформи всеки ден.

С тази информация от една огромна база данни фирми като Google и Facebook могат да насочват реклами към аудиторията със забележителна точност - невероятно доходоносно упражнение, което, наред с други неща, хвърли в смут издателската индустрия и медиите.

А подобни развиващи се компании, които търсят своето място под слънцето, с идеята да купуват и препродават информация, на практика ще постигат нищожни резултати на този фон. И сякаш няма каквито и да е изгледи това да се промени в скоро време.

Oще: данни  информация  лични данни  маркетинг  пари  платформи  продажба на данни  продажба на информация  реклама  сайтове  технологични компании 


Още от Web

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.