Бъдещето на безплатната музика | webcafe.bg
Musiccafe

Бъдещето на безплатната музика

лебовскиMusiccafe, по Rolling Stone
24.03.2015, 16:53 (обновена 06.04.2015, 18:43)

1 от 2 снимки Назад Напред

тейлър суифт

Снимка: © getty images

В края на 2014 година Тейлър Суифт изтегли цялата си музика от Spotify

Критиката на Тейлър Суифт към платформата за свободна музика Spotify забърза процесите и накара големите звукозаписни компании да се замислят по-задълбочено върху модела за свободно предлагане на музика с идеята, че всеки клиент може да ъпгрейдне до платената версия на сайта.

"Трябва да ускорим разширяването на платените абонаменти - това е малко по-позитивен начин да покажем, че свободната музика трябва да бъде ограничена", казва анонимен представител на голям лейбъл.

Услугата може да бъде направена по-привлекателна, с по-добър звук или екслузивни албуми или безплатната услуга да стане по-лоша, например чрез ограничаване на количеството неща, които могат да бъдат слушани.

След като Spotify, YouTube, Beats Music, Rdio и останалите подобни услуги отнеха предимството на свалянето на музика стил iTunes и увеличиха директното слушане на музика до 54% миналата година (по данни на Nielsen SoundScan), някои музиканти шумно изразиха недоволството си от миниатюрните възнаграждения за авторското им право.

Бьорк, която тепърва ще пуска последния си албум Vulnicura в Spotify, наскоро нарече моделът "ненормален".

"Може би Netflix е добър модел. Първо отиваш на кино, а след известно време, ще се появи в Netflix, Може би това е и начинът, по който трябва да върви стриймингът", каза тя.

Това настроение започва да отеква и в ръководствата на най-големите музикални компании.

В своя реч преди месец главният изпълнителен директор на Universal Лусиан Грейндж заяви, че спонсорираните чрез реклами услуги за стрийминг не са "нещо особено устойчиво в дългосрочен план".

Главният изпълнителен директор на Warner Music Стив Купър предложи безплатните и платените услуги за музика трябва да бъдат ясно диференцирани.

В подкрепа на тази гледна точка Apple, според различни източници от компанията, планира да пусне отново Beats Music през лятото, като услугата да струва 10 долара на месец в допълнение към безплатната, издържана от реклами, iTunes.

Поне една от трите най-големи музикални компании е в процес на преговаряне на договорите си със Spotify тази година, твърди източник, а повечето от тях вървят към сходна промяна в предлагането на безплатна услуга.

"Това е едно от онези редки събития - артисти и лейбъли са на едно мнение относно скептичното отношение към модела", казва друг представител на голяма компания.

Не може да има услуга, която е неограничена, поддържана от реклами и безплатна. Всяка друга услуга - Sirius XM, Netflix - не предлага неограничен продукт безплатно, при никакви условия.

Въпреки това Spotify настоява, че не може да прави изключения в модела си.

"Всякакво съдържание на свободна услуга, което ограничите, ще се появи във всички пиратски места, където никой не плаща", казва Джонатан Принс, глобален ръководител на комуникациите и публичните политики.

"Вярваме, че нашата безплатна услуга е жизненоважен елемент от това да накараме абонаментите да се увеличават и честно казано, ние сме толкова посветени на безплатния модел, защото сме съгласни с компаниите за това колко са важни платените абонаменти за оздравяване на идустрията - затова имаме нужда от безплатната "фуния", която да налива абонаменти".

Представител на YouTube добавя, че безплатните услуги насърчават потребителите да правят компилации и домашни видео клипове, а рекламните приходи са се увеличили с 50 процента на година през последните три години.

Освен това притежателите на авторско право могат да изтеглят песента, ако не искат тя да бъде монетаризирана чрез реклами.

Spotify плаща над 70% от приходите си от 10-доларовия абонамент и реклами, на артисти, музикални компании и продуциращи музика - това означава, че творците най-често си поделят с лейбъла минималните приходи от 0.006 до 0.0084 долара за слушане на песен.

Услуги като предстоящите Beats Music и Rdio, които добавиха услугата за безплатно радио миналия септември, посочват пътя на потенциално по-доходоносните модели за стриймване на музика.

"Гледната точка е, че пиратството е лошо, затова легалното безплатно предлагане е по-добро", казва Антъни Бей, изпълнителен директор на Rdio пред Rolling Stone.

"Но както виждате, много мениджъри, артисти и ръководители на компании казват "може би безплатното е твърде хубаво".

Големите компании пресказват краха на свободния модел до края на годината.

"Неизбежно е. Ако искате Spotify да плаща повече на слушане, те трябва да поставят по-висока такса", казва Гари Стифълман, музикален агент, който е представлявал звезди от Майкъл Джексън до Лейди Гага.

Oще: beats music  rdio  sportify  youtube  безплатна музика  изпълнители  лейбъли  музика  музикални компании  музиканти 


Още от Албуми

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.