Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мръсната тайна на денс музиката

Давид Гета е сред най-често обвиняваните, че ползва други хора, които правят парчетата му... Снимка: Getty Images
Давид Гета е сред най-често обвиняваните, че ползва други хора, които правят парчетата му...
... а обявените за диджеи номер 1 в света Димитри Вегас и Лайк Майк също имат славата на измамници Снимка: Getty Images
... а обявените за диджеи номер 1 в света Димитри Вегас и Лайк Майк също имат славата на измамници
Логично е фалшивото авторство да носи особено лош имидж за диджеите: все пак в наши дни те са известни със своите песни, бийтове и ремикси. И повечето им фенове би трябвало да се почувстват излъгани, ако разберат, че са ги взели от друг
Холандецът Маартен Ворверк нашумя като един от „продуцентите призраци”, които излязоха на повърхността. Преди това той тайно е правел песни за DVBBS, Куинтино, Дани Авила, Димитри Вегас и Лайк Майк и още страшно много известни диджеи
В диджейството вече навлязоха и знаменитости като Парис Хилтън Снимка: Getty Images
В диджейството вече навлязоха и знаменитости като Парис Хилтън

Ще се чувствате ли измамени, ако научите, че новото електронно парче, което сте харесали, всъщност е направено от напълно непознат за вас човек, останал в анонимност? Ще простите ли лъжата, ако се окаже, че маститият диджей, под чието име излиза парчето, всъщност просто си е платил за него?

 

Или няма да ви интересува, тъй като това си остава едно страхотно парче и е без значение кой точно го е измислил?

„Електронната музика има развалени зъби, които трябва да бъдат извадени".

Така се изрази британският музикален продуцент Мат Зо в Twitter преди няколко месеца. Тирадата му беше насочена към някои от най-големите имена в електронния денс като Тиесто, Дипло и Маркус Шулц, тъй като те, според обвиненията му, използват продуценти в сянка (ghost producers).

Става въпрос за анонимни създатели на композиции, бийтове и аранжименти, които получават пари, за да правят музиката на известните диджеи зад кулисите и обикновено не притежават никакви права върху крайния продукт.

Едва ли е изненада, че голяма част от топ диджеите не създават лично музиката, която излиза от тяхно име.

Повечето имат под ръка свои подчинени, които обработват, дооформят, а понякога и съвсем сами правят парчетата. Всъщност цяла индустрия от „продуценти призраци" поддържа кариерите на големи диджеи, които от години се радват на световна слава и припечелват милиони.

Естествено, подобни практики съществуват не само в електронната музика. За автори в сянка се говори от години и в рапа. В поп музиката също е често срещано принос в студийната работа и в композицията на дадена песен да остане тайна. А понякога се вписват големи имена на тонрежисьори и музикални продуценти, когато всъщност работата са свършили техни подчинени.

Изригването на електронната денс музика обаче направи сенчестите практики особено разпространени именно в този жанр - а в последните години слуховете и разкритията за задкулисни автори стават все повече.

В различни издания вече се появиха редица истории на музикални продуценти в сянка, които, без да разкриват имената си, разказват как се работи за големите фигури в бизнеса - фигури, които са по върховете в класацията за топ диджеи на сп. Dj Mag.

Давид Гета например е един от тези, за които редовно се говори, че използва диджеи в сянка. Подобни обвинения има и към белгийските братя Димитри Вегас и Лайк Майк - това е и една от причините за масовото недоволство, което избухна, след като двамата бяха обявени за диджеи номер 1 в света в момента.

Всъщност още преди няколко години лондонският диджей Бен Гомори сигнализира в статия за Mixmag, че авторството в сянка е масово разпространено в денс музиката.

„Жалко е", каза той.

„Това е върхът на материалистичното, шарлатанско, позьорско желание на някои да са диджеи суперзвезди, изцяло от любов към статута, а не от любов към музиката".

По-късно електронното дуо PeaceTreaty призна: „Когато навлезеш по-навътре и започнеш да работиш с повече и по-значими хора, просто се налага да имаш автори в сянка. Всеки от големите не пише собствената си музика".

„В началото на века все още беше възможно да си диджей и да направиш име просто като миксираш пачета", обяснява Гомори. „Но сега вече трябва да създаваш и собствена музика, за да успееш".

Твърди се, че големите имена просто не биха издържали на темпото на съвременния музикален бизнес, ако не прибегнат до допълнителна помощ - те просто са в постоянен режим на фестивални участия, развиване на своята марка и сформиране на различни партньорства, а от тях се очаква и редовно да издават нови неща. Повечето нямат времето или желанието да се усъвършенстват в студийната работа и да са в крак с променящите се тенденции.

Авторите в сянка идват на помощ именно за да поддържат бясното темпо в индустрията. Те постоянно захранват с нов материал, излизащ от името на известните, който държи жив интереса на феновете.

Дори да е полезно за бизнеса обаче, явлението ghost producing е и тази зле пазена тайна, поставяща още въпросителни относно автентичността на денс музиката - при положение, че и без това извършваното от диджеите на сцената и нещата, които те правят „на живо" също от години са оспорвани.

Оказва се, че макар никога да не е било по-лесно да се създава музика с професионално качество, повече и повече изпълнители се оказват далеч от творческия процес. Ако се вярва на разказите на авторите в сянка, техните шефове приличат повече на изпълнителни директори на рекламни компании, а не на артисти.

Може би най-болезненият въпрос, който възниква покрай ghost producing-а, е доколко аудиторията изобщо се интересува от истинските автори на песните.

Рейвъри от едно по-друго поколение може и да страдат по загубената идентичност и комерсиализирането на електронната музика, но точно в този жанр превръщането на изкуството в бизнес отдавна се е случило.

Вероятно най-точно го казва Токадиско, един от многото, за които се смята, че прави парчетата на Давид Гета: „На никого не му пука дали е твоя песен или чужда песен, стига партито да е добро".

 

 

 

Най-четените