Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Led Zeppelin на съд заради Stairway to Heaven

Съдебно жури ще трябва да вземе решение дали Робърт Плант и Джими Пейдж носят отговорност за нарушение на авторските права Снимка: Getty Images
Съдебно жури ще трябва да вземе решение дали Робърт Плант и Джими Пейдж носят отговорност за нарушение на авторските права

Робърт Плант и Джими Пейдж ще трябва да се изправят пред съда в Лос Анджелис, за да защитят авторските си права над култовата "Stairway to Heaven".

Районният съдия Гари Клауснър е приел, че са налице значителни съвпадения между песента на Led Zeppelin от 1971 г. и инструментала "Taurus" на групата Spirit, записан през 1967 г. Затова съдебно жури ще трябва да вземе решение дали Плант и Пейдж носят отговорност за нарушение на авторските права.

Първото заседание по делото ще се проведе на 10 май.

Казусът възникна след жалба от Майкъл Скидмор, довереник на покойния Ранди Улф - китарист на Spirit и композитор на музиката на "Taurus".

Скидмор твърди, че Джими Пейдж е написал "Stairway to Heaven" за Led Zeppelin, след като е чул изпълнението на "Taurus" от Spirit още през 1968-1969 г., докато двете групи са били на съвместно турне.

Жалбоподателят се оплаква, че китаристът Ранди Улф никога не е получил признание за авторството си.

Защитата на Led Zeppelin твърди, че Улф e работил като "композитор-наемник", които нямат право на претенции за авторство на музиката. Според тях акродната прогресия от началото на "Stairway to Heaven" е толкова клиширана, че не заслужава защита на авторското право.

Съдия Клауснър обаче смята, че съдебното жури трябва да се произнесе за "значителните прилики" между първите две минути от "Stairway to Heaven" и "Taurus", които нарича "без съмнение най-разпознаваемите и важни сегменти" от песните.

"Макар да е вярно, че низходящата четири-акордна прогресия е често срещан похват, който изобилства в музикалната индустрия, приликите в този случай надскачат тази базова структура", пише Клауснър. "Остава субективната преценка за "концепцията и усещането" на двете произведения... задача, която подхожда по-скоро за решаване от съдебно жури, вместо от един съдия".

Клауснър не е уважил жалбите срещу басиста на Led Zeppelin Джон Пол Джоунс и Warner Music Group.

Съдията е заявил, че довереникът Майкъл Скидмор би могъл да получи само 50% от евентуалното обезщетение, като се позовава на клауза от договор от 1967 г. между продуцента и Ранди Улф.

"Този казус, от наша гледна точка, е свързан изцяло с правото на заслужено признание, сега имаме възможност да поправим една несправедливст", казва адвокат Франсис Малофи, който представлява Скидмор пред съда.

Китаристът Ранди Улф е само на 16 години, когато създава композицията "Taurus". Той умира на 45-годишна възраст през 1997 г. при опит да спаси сина си от удавяне край бреговете на хавайския остров Молокаи.

 

Най-четените