Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бьорк отвъд звуковата бариера

Изложбата на Бьорк на три етажа в МоМо ще продължи от 8 март до 7 юни Снимка: Getty Images
Изложбата на Бьорк на три етажа в МоМо ще продължи от 8 март до 7 юни

С възхваляван нов албум и предстояща видео експозиция в Музея за съвременно изкуство (МоМА) в Ню Йорк, Бьорк прави подобаващо завръщане. Исландската певица ще направи ретроспекция на музикалната си кариера, надхвърлила две десетилетия, с интерактивни инсталации на видеоклипове, костюми и дори странните музикални инструменти, които е използвала и изобретила сама.

В края на януари на пазара се появи и деветият студиен албум на Бьорк - "Vulnicura", с два месеца по-рано от предвиденото, след като хакери успяха да го пуснат за свободно теглене в интернет. Това принуди певицата и One Little Indian Records да пуснат "Vulnicura" в продажба възможно най-бързо чрез iTunes.

Певицата твърди, че парчетата в албума отразяват емоциите й след раздялата с дългогодишния й партньор Матю Барнли. Интересното за "Vulnicura" е, че преобладават струнните инструменти, основно цигулка, комбинирани с електроника.

„Единственият начин, по който можех да се справя с тази ситуация, беше да започна да пиша музика със струнни ангажименти. Реших да композирам всичко в 15 струни и да направя една стъпна по-напред", разказа певицата. Критиците неслучайно определиха "Vulnicura" като „може би най-личния и емоционален албум" на Бьорк и като „нов етап от музикалната й еволюция".

От дете - чудо до кралица на авангардната музика, исландският феномен никога не е криела своето любопитство към всяка музикална ниша, както и влечението към смесването на стилове. Ако я питате за любимата й селекция с автори, тя изрежда от класически симфонии до тайландски поп, от Public Enemy до Джеймс Блейк.

Брьок стремително бяга от всякакви етикети, разделящи музиката на стилове и жанрове. Тя настоява, че зад творчеството й стои сътрудничество с музиканти от цял свят, за да избяга от определенията за гений-единак. Именно хората зад кадър - режисьори, хореографи, модни дизайнери - ще бъдат показани в предстоящата изложба.

"Vulnicura" идва четири години след най-амбициозния проект на исландката - албума „Biophilia", заради който тя и екипът й създадоха нови музикални инструменти - 46-струнна автоматична арфа с цилиндър от игли и устройството gameleste, комбиниращо челеста с метални пластини и гамелан, ансамбъл от индонезийски инструменти, основно гонгове и перкусии.

 

Най-четените