Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нови лични карти от 1-ви януари 2018-а

Смяната ще става при изтичане срока на валидност
Смяната ще става при изтичане срока на валидност

От 1-ви януари 2018-а започва издаването на новите лични карти и паспорти. Това прие парламентът на второ четене на промените в Закона за българските лични документи. Новите документи ще бъдат с чип с биометрични данни, както и удостоверение на електронната идентичност и електронен подпис на притежателя.

Промените са свързани с нормативната уредба за електронната идентификация и удостоверителните услуги в европейското право. Подобни добри практики са възприети във всички държави-членки на Европейския съюз.

Законопроектът няма да налага задължителна смяна след 1-ви януари догодина. Смяната трябва да стане поетапно при замяната на документите с изтичащ срок на валидност.

Българските граждани ще имат право да се откажат от ползването на електронна идентификация, но се очаква значителен брой хора да се възползват от услугата. Това ще ускори изграждането на електронно управление и по-достъпна администрация.

Електронната идентификация ще бъде използвана и в международните паспорти. Там записването на удостоверение за електронна идентичност и електронен подпис ще стават при изричното желание на гражданите. В момента международните паспорти също имат чип, но той не съдържа данни за електронна идентификация на лицето.

Новите документи ще бъдат правени от печатницата на БНБ, а не както до момента на 30 места в областните центрове. Според вътрешния министър Румяна Бъчварова такава е практиката в много държави и спестява редица разходи.

Плановете на МВР са личните документи да бъдат издавани от ново държавно предприятие, наречено "Център за предоставяне на услуги". Така таксите ще отиват директно в бюджета на министерството, а не както е досега - в републиканския бюджет.

 

Най-четените