Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Повдигнаха обвинения на шестима от АПИ за инцидента в тунел "Ечемишка"

Шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура" са подведени под отговорност заради инцидента, при който на 5 февруари 2017 г. в тунела загина жена. Снимка: Facebook/Недялко Николов
Шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура" са подведени под отговорност заради инцидента, при който на 5 февруари 2017 г. в тунела загина жена.

Окръжна прокуратура - София е привлякла като обвиняеми шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), между които и бившия председател на Управителния съвет Лазар Лазаров, заради инцидента в тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус".

Там на 5 февруари 2017 г. част от осветително тяло падна върху автомобил, при което загина 64-годишна жена.

Обвиненията към шестимата са за това, че при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение и по непредпазливост са причинили на смъртта на жената.

От прокуратурата посочват, че това е престъпление по чл. 343, ал. 1, б. "в" от Наказателният кодекс. Възможното предвидено наказание за това престъпление е лишаване от свобода от две до шест години, а в особено тежки случаи - от 3 до 10 години затвор.

Кои са обвинените?

Подведени под наказателна отговорност са трима души, които по това време са били част от Управителния съвет на АПИ. Това са Лазар Лазаров, в качеството му на Председател на Управителния съвет на АПИ; И. Захариева, в качеството й на член на Управителния съвет на АПИ; и Дончо Атанасов, в качеството му на член на Управителния съвет и Председател на УС на АПИ.

Обвинени са и Георги Златев – директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта; Надя Сачанска – началник отдел "Основен ремонт и поддържане" в дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ, и Георги Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ.

Какво е установило разследването?

Установено е, че около 12:00 ч. на 5 февруари 2017 г. в лявата тръба на тунел "Ечемишка" е навлязъл лек автомобил, управляван от Николай Николов. Неговата сестра - Елена Михайлова, е била на предната дясна седалка. Автомобилът се е движил със скорост около 50 км/ч. По това време движението в тръбата е било двупосочно, тъй като дясната тръба е била в ремонт.

Тогава настъпва разрушаване на дясната надлъжна метална конструкция, върху която са окачени осветителните тела в тунела. П-образни греди започват да падат върху пътната настилка като една от тях попада върху покрива на автомобила и пробива дясната част на панорамното стъкло. Именно тази греда причинява травмите по тялото на Михайлова, които водят до смъртта й. Тя е настъпила в "кратък времеви интервал" и с оглед на нараняванията е била неизбежна, показва разследването.

Според изнесената от прокуратурата информация шофьорът не е имал възможност да избегне инцидента. Установено е, че опасната зона за автомобила е била в размер на 36-37 метра. Когато разрушаването е започнало, колата се е намирала на 13 метра от мястото на удара с падналата греда.

Разследването е установило и че стоманената конструкция за окачване на осветителните тела в тунел "Ечемишка" е монтирана през 1984 г. и пусната в експлоатация в началото на 1985-а. От този момент до инцидента през 2017-а са извършени общо шест огледа, при които експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита. Това обаче нито веднъж не е било изпълнено.

Техническа експертиза е показала, че стоманената конструкция е повредена от 1996 г. и следва да се поднови. Извършеното изследване е установило, че след 2010 г. стоманената конструкция е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015-а е била в аварийно състояние.

Заключението на вещите лица е, че основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години.

Какво е било предприето и какво не?

От 2004 г. до настоящия момент от "Автомагистрали" ЕАД (дружеството, осъществяващо поддръжка на тунела по договор) до АПИ са изпратени множество писма, доклади, констативни протоколи и др. документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция.

По докладите и сигналите ръководството на АПИ не е предприело съответни действия.

На 7 август 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс Къмпани" ЕООД, на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунел "Ечемишка" и други тунели. В изпълнение на този договор на 4 януари 2016 г. дружеството изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че  конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най-зле, като там инсталацията може да се определи като ОПАСНА!".

В този доклад е отправена препоръка за подмяна на конструкцията и осветителните тела в тунела.

С решение от 20 януари 2016 г. Управителният съвет на АПИ е приел доклада за извършения одит, изготвен от "Ферокс Къмпани" ЕООД. Не са предприети каквито и да е действия за ремонт на осветителната система на тунела.

От прокуратурата посочват, че така Дончо Атанасов, Лазар Лазаров и И. Захариева, като членове на Управителния съвет на АПИ, са нарушили правилата за експлоатация на пътното съоръжение и не са изпълнили нормативно установените си задължения.

В това число влизат назначаване на комисия от независими експерти, която да направи анализ на рисковете; осигуряване на необходимите средства и възлагането на ремонт или отстраняване на проблемната стоманената конструкция; както и предприемане на мерки за отстраняване на констатираните неизправности в тунел "Ечемишка".

Другите трима обвиняеми - Георги Златев, Надя Сачанска и Георги Фучеджиев - според прокуратурата също не са изпълнили задълженията си за предприемане на мерки за проблемния тунел.

 

Най-четените