Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

$1,99 млрд. струва пускането на ново лекарство през 2017-а

Deloitte изследва 12-те най-големи фармацевтични компании Снимка: Getty Images
Deloitte изследва 12-те най-големи фармацевтични компании

Големите фармацевтични компании са увеличили почти двойно парите, които влагат за откриването и разработването на нови лекарства за последните 7 години. Възвръщаемостта на инвестициите им обаче намалява сериозно.

Това показва анализ на Deloitte сред 12 от най-големи биофармацевтични компании в света, включително GSK, Astra Zeneca, Novartis, Roche, и др.

Проучването показва, че средният разход за вкарването на едно ново лекарство на пазара в глобален мащаб е нараснало до 1,9 млрд. долара през 2017 г. За сравнение - тази инвестиция е възлизала на 1,18 млрд. долара през 2010 г. Това представлява увеличение на влаганите средства в разработването на нови медикаменти със 70% за срок от 7 години.

В същото време, най-големите фармацевтични компании все по-трудно успяват да си върнат инвестициите, вложени в научни изследвания. Ако през 2010 г. възвръщаемостта е била малко над 10%, то през 2017 г. делът й е едва 3,2%.

Влошаващата се възвръщаемост се дължи на засилената конкуренция, високата цена за разработването на лекарства от новото поколение (например генна терапия), и политическият натиск за снижаване на цените на лекарствата за крайния пациент.

В отговор на тези затруднения, фармацевтичните гиганти стават все по-колебливи при прокарването на новите медикаменти през последната фаза на разработване. Deloitte отчита, че броят на лекарства в късен период на разработване сред 12-те най-големи компании е спаднал с 16% за седемгодишния период.

"Всяка година се харчат милиарди в разработването на нови лекарства, а огромното мнозинство от обещаващите медикаменти така и не стига до пазара. Нашият анализ е пример за това, че инвестирането в изследване и разработване на медикаменти е високо рисково и високо печеливше начинание", се казва в изводите.

За разлика от България, където НЗОК реши да не финансира нито един нов лекарствен продукт за следващата година, 2017 г. все пак е била доста успешна за фармацевтичния бизнес в света.

Американската Служба за храните и лекарствата е одобрила 41 нови медикамента за последната година на фона на 22 разрешения през 2016. Най-обещаващите сред тях са лекарството Ocrevus за множествена склероза на Roche и диабетичния Ozempic на Novo Nordisk, съобщава Reuters. Голяма част от новите лекарства са предназначени за пациенти с редки болести, включително много специфични подвидове на рак.

Сред резултатите от проучването се вижда още, че по-малките биотехнологични фирми се държат по-добре на пазара в сравнение с гигантите. От 2015 г. в изследването са добавени още 4 средни предприятия по пазарна капитализация.

При тях прогнозираната възвращаемост на инвестициите в разработки се увеличава леко през последната година - от 9,9% през 2016 до 11,9% през 2017 г. Въпреки това дългосрочната тенденция при всички фирми във фармацевтичния бранш е към относителен спад.

Вкарването на технологии на базата на машинно обучение и подобряването на статистиката от медицинските изпитания в реални условия имат потенциала да променят начина, по който се откриват, разработват и предлагат лекарствата, посочват още от Deloitte.

 

Най-четените