Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Всеки втори младеж у нас започва със секса преди 16 години

Отворено писмо на авторите на помагало за секс-образование
Отворено писмо на авторите на помагало за секс-образование

Две жалби са подадени до главния прокурор срещу автори на изданието "Азбука за теб и за мен". Става дума за помагало за учителите как да водят свободно избираемите занятия по сексуално и репродуктивно здраве от 5-и до 8-и клас. Автори на жалбата са лидерката на Сдружението на футболните привърженици Елена Ваташка и адвокатът Раденко Григоров.

В някои публикации ръководството, издадено с финансовата помощ на Фонда на ООН за население, и създадено с координацията на Министерството на здравеопазването и Националния център по обществено здраве, беше определено като "детско пoрно".

Първият акцент в документа им е свързан със сесията "Изясняване на ценности" към темата "Моята личност". Там се изисква от водещия да прочете приказката "Момичето и корабният дърводелец".

Според фабулата дърводелецът поискал от момичето да преспи с него, за да оправи лодката и така девойката да стигне до годеника си на съседен остров след бурята. Тя го направила, но след това годеникът не искал да я види повече.

Другият момент, възмутил подалите жалбата, е ролева игра, в която всеки от участниците трябва да избере в чия кожа да влезе - на гей, лесбийка, бисексуален, транссексуален или травестит.

Създателите обясняват

Създателите на помагалото също изпратиха отворено писмо до медиите в своя защита, където възразяват срещу непрофесионалните тълкувания и излагат на няколко страници аргументите си.

Първо, обясняват самата програма "Азбука за теб и за мен" - създадена преди почти 10 г. за да откликне на необходимостта от сексуално здравно образование на българските ученици в епохата на разпространение на вируса на СПИН. Тази програма се състои от три части - Ръководство за учители, Задачи за самостоятелна работа за учениците и Книжка за родители.

В продължение на толкова години Ръководството се радва на одобрението на повече от хиляда обучени учители, които го използват в своите часове за свободноизбираема подготовка, пише в писмото.

Програмата "Азбука за теб и за мен "се коментира в средствата за масова информация от хора, които не са експерти и не са запознати с методиката на "учене чрез преживяване", казват експертите.

"Ръководството има ясен адресат - над 1000 учители, които водят СИП по сексуално и репродуктивно здраве и то им се предоставя само след 10 дневно интензивно интерактивно обучение) - десет дни по 8 учебни часа. Това са общо 80 учебни часа подготовка за работа с пособието. Има немалко обучителни курсове, включително в университетите, които са доста под този хорариум.

Учебното помагало не е адресирано до ученици или родители и в този смисъл самостоятелното му разглеждане и интерпретиране без предварително обучение е нонсенс. За родителите и за учениците има разработени отделни пособия, които допълват образователния пакет. Програмата никога не се е продавала в търговската мрежа, но своевременно е предоставена на Народната библиотека, има ISBN и всички авторски права са запазени".

За нас е необяснимо кой и защо го е качил в Интернет, се казва в писмото.

По повод твърденията, че приказката "Момичето и корабния дърводелец" в темата "Изясняване на ценности" подбужда към тежки развратни престъпления, тя "цели да помогне на учениците от среден курс да разберат връзката между добрите избори в живота и осъзнаването на своите ценности".

Според създателите на помагалото "тези цели се постигат чрез групова дискусия върху историята за момичето и корабния дърводелец (известна още като "Реката с крокодилите" или "Абигейл"- широко популярна история, използвана в тренинги по цял свят)".

Те обясняват, че груповата работа прилича на обсъждане на популярен телевизионен филм, в който има различни герои и всеки може да се идентифицира с онези, които са близки до неговите ценности. Така в процеса на груповата дискусия, при сблъсъка на мнения се задълбочава изясняването на това, което е важно за всеки участник, като особено важна е свободата на изразяване на мнения.

Очевидно, за "морално загрижените граждани" е много опасно да се насърчава свободния избор на подрастващите, защото ако те дискутират върху една измислена история, това ще съсипе живота им, пише в правото на отговор. В постъпката на героинята не става въпрос за проституиране, а за поддаване на изнудване, уточняват те.

По-важен е обидният възглед спрямо младите момичета в нашата страна, които само ако чуят историята за момичето и корабния дърводелец ще започнат да проституират, се казва още и се поставя акцент върху необходимостта от дискусии с младите хора по всякакви житейски истории и казуси.

Авторите на помагалото казват, че същата цел имат и ролевите игри, предложени в него. Атакуваната ролева игра в Сесията "Умения за емапатия и толерантност" поставя младите хора, в ролите на представители на различните уязвими групи, на хора с различна сексуална ориентация - младеж гей; 30 годишна лесбийка; малолетна проститутка; бисексуален мъж; мъж, несемеен, травестит; транссексуален мъж.

Ролевата игра е основен метод за учене чрез опит и преживяване и задачата на сесията е учениците да си дадат сметка какъв е животът на представителите на тези групи, да дискутират своето отношение към тези хора и да изграждат своите ценности, като запазват толерантност към различните от тях, се обяснява в отвореното писмо.

Още повече, че това, което реално правят учениците тук, е да напишат разказ за един ден от живота на героя с неговите чувства и опасения, а не да играят роли на сцена.

Относно педофилията и алтернативната сексуална идентичност - материалът играе ролята на речник и разяснява важните различия между отделните понятия, се казва в писмото.

"Начинът, по който се пише и коментира темата от "обществено ангажираните двама граждани" е нагледно доказателство за необходимостта от подобна програма за сексуално образование. Точно образованието е възможност да се разсейва невежеството и да се рушат табута и заблуди в такава важна област, като човешката сексуалност".

Данните сочат, че половината от нашите млади хора са започнали своя сексуален живот до 16 години. Ако искаме българските ученици да са подготвени за обмислени и здравословни поведенчески избори, разговорите по всички парливи въпроси трябва да са се състояли преди това, се казва в отвореното писмо.

 

Най-четените