Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колкото магистрали, толкоз нови писти над Банско

Екоминистърката Нона Караджова смята, че СПА и екотуризъм са по-подходящи за Банско и района отколкото нови ски писти Снимка: Емакс
Екоминистърката Нона Караджова смята, че СПА и екотуризъм са по-подходящи за Банско и района отколкото нови ски писти

Нови писти в Пирин или развитие на СПА и екотуризъм. Пред тази дилема се изправят общините Банско и Разлог, чиито власти се срещнаха с трима ключови министри, за да представят вижданията си за развитието на региона. В Банско са министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, икономическият - Трайчо Трайков, министърът на транспорта Александър Цветков и министърът на околната среда Нона Караджова, както и депутати от района.

Един от тях - бившият кмет на Разлог и настоящ народен представител от ГЕРБ, Любен Татарски, съобщи, че три фирми се канят да изграждат нови 200 км писти в района на Банско и Разлог. Това са "Галчев груп", собственост на строителния предприемач Николай Галчев, който е родом от Добринище, "Юлен", ползваща се с подкрепата на президента на Българската федерация по ски Цеко Минев, и "Балканстрой" на Николай Калоянов. Инвестицията се оценява на около 200 млн. лема, съобщи Татарски.

200 километра писти е почти колкото новите километри магистрали от "Марица", "Люлин" и "Тракия", обещани от ГЕРБ до края на редовния им мандат.

Трите компании и общините създали  акционерни дружества още преди години, заяви той, но наскоро отново потвърдили намеренията си.

Срещу тях категорично се обявиха от Коалиция "За да остане природа в България". Според еколози целта е да се раздвижи пазара, за да се разпродадат стотиците празни апартаменти в района, които останаха празни и непродадени заради кризата. Те са убедени, че това би означавало унищожение на Пирин като планина и на природния парк.

Общините Банско и Разлог трябва да заложат на развитието на СПА и екотуризма като по този начин ще увеличат заетостта между април и октомври, когато не могат да се карат ски. Това заяви Нона Караджова.

Тracking-туризмът например - малки семейни хотелчета на разстояние няколко часа път пеша, е печеливш бизнес в много страни с планини, но не и в България, където е съвсем неразвит.

Кметовете на двете общини обаче, на които предстоят и местни избори наесен, виждат в новото строителство начин регионът да се развие. Техните планове предвиждат осемкратно увеличение на ски пистите и четирикратно увеличение на лифтовете, както и два нови ски курорта в Разлог и Добринище.

Екоминистър Караджова не отхвърли категорично идеите за увеличаване на ски зоната, макар че даде да се разбере, че не ги приема. На въпрос дали е допустимо такова многократно увеличаване на ски пистите, министърът отговори: "Дали е допустимо или не, ще покаже изготвянето на новия план за управление на природен парк "Пирин". Дълбокото ми убеждение обаче е, че развитието на двете общини е свързано с по-друг тип туризъм, който да обхване периода от април до октомври."

Тя посочи, че минералните изводи в селата Баня и Добринище създават предпоставка за развитие на спа туризма. Неотдавна правителството прехвърли стопанисването им на местната власт. Другата възможност според нея за развитието на общината е екологичният туризъм. Караджова на няколко пъти повтори, че природен парк "Пирин" е част от световното нематериално културно наследство и попада в двете европейски зони "Натура 2000" - за местообитанията и за птиците. "Това са уникални характеристики, които трябва пълноценно да се използват", призова Караджова.

Четири милиона лева се отпускат по оперативната програма "Околна среда" за изготвяне на новия план за управление на природен парк "Пирин". Срокът на действие на сегашния изтича през 2013 г. Изготвянето на плана ще отнеме около 2 години. Караджова припомни, че както местното население, така и неправителствените организации имат право да дадат препоръки и становища, след това проектът ще бъде подложен на широко обществено обсъждане и едва след него ще бъде внесен за одобрение от Висшия експертен съвет в МОСВ.

 

Най-четените