Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Родители и учители срещу монопола в образованието

Анелия Клисарова подменя дебата в образованието, твърдят учители и родители Снимка: БГНЕС
Анелия Клисарова подменя дебата в образованието, твърдят учители и родители

Над десет граждански организации изпратиха отворено писмо до председателя на Народното събрание, министър-председателя, министъра на образованието и медиите във връзка с идеята за промяна в Наредба 5 за оценяването и одобряването на учебници. Те настояват за незабавно оттегляне на проекта за изменение на наредбата и призовават министъра на образованието "незабавно да поеме пълна морална и политическа отговорност за своите действия пред министър-председателя по общоприетия в съвременните общества ред".

"През последните месеци сме свидетели на организирана кампания от страна на министъра на образованието и науката, свързана с представяне в публичното пространство на идеи за промени, които отдавна и с висока степен на консенсус са отхвърлени както от професионалистите в образованието, така и от гражданския сектор. Предложението за утвърждаване само на един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап и опитът за узаконяването му чрез промени в Наредба 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала е в разрез с основни принципи в образованието и в доброто управление", пише в отвореното писмо.

Според тях с промените ще се нарушат европейските принципи за добро управление - отвореност, участие, отчетност, ефективност и последователност, подпомага демокрацията и върховенството на закона. "Министърът на образованието и науката носи лична отговорност както за неспазването на тези принципи, така и за непрофесионалното агрументиране на промени, които отдалечават българското образование от европейските принципи", пише в отвореното писмо.

Според авторите на отвореното писмо, ако се приеме идеята на министъра, ще бъдат подменени основни принципи на образованието, свързани с точното определяне на образователните цели и средствата за постигането им. Развитието на ключовите компетености и други преносими умения са основни цели на образованието, а учебникът е едно от средствата за тяхното осъществяване. Програмите за всеки клас и системата за оценяване следва да осигуряват хоризонталната проходимост.

Според авторите на писмото големият въпрос е как системата на образованието наистина през всички нива на управление и организация гарантира адекватност на ранообразните образователни потребности на всяко дете.

"Децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Ученето не е ограничено само в рамките на класната стая, още по-малко с това, което в момента е част от съдържанието на учебниците. Постигането и управлението на многообразието и сега е огромно предизвикателство пред системата, което по никакъв начин няма да бъде решено с въвеждането на един учебник, който би узаконил общоизвестната лъжа, че унифицираните планове и програми работят еднакво в различен контекст", пише в писмото.

Според авторите наличието на по-голямо разнообразие от учебници и учебни помагала, при гарантиран стандарт за тяхното качество, дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности.

Промените биха отнели и автономността на училищата. "В Европа е прието училището да бъде автономна, саморегулираща се общност, която: управлява качеството на обучението, създава екипи, избира формите и начините за организация на учебния процес, оценява постиженията си, отчита се пред местната общност. Изборът на учебници е регламентирано право на училищните екипи и едно от средствата за постигане на образователните цели и за осигуряване на гъвкави възможности за учене за всяко дете, съобразени с разнообразното съчетаване на ресурси на входа за конкретното училище и национално зададените цели", пише в отвореното писмо.

Според авторите ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата.

С приемането на промените ще бъде отнета и свободата на учителите да избират методите и средствата за обучение. "Ограничаването на избора е недопустимо посегателство върху свободата и отговорността на учителите и върху техния обществен престиж", пише още в писмото.

"Никакви иновации в образованието не могат да се случат, без да има сериозно освобождаване на средствата, с които могат да се постигат национално зададените цели. Големият дебат не е за централизирането и ограничаването на избора, а точно обратното - за истинската децентрализация на системата, за реорганизация на цялата верига на управление на образованието, отключваща максимално инициативността и отговорността на всички звена на всички равнища", пишат авторите. Те подчертават, че са налице груби нарушения на законодателството на Република България.

Според гражданските организации прибързаното приемане на подобна наредба не е положителен пример за начина, по който институциите и гражданското общество би следвало да водят диалога за развитие на българското образование - задълбочено, открито, с ясно изразени виждания за смисъла, целите и методите и за уредбата и функционирането на образователната система.

"Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието", пише още в писмото.

В началото на юни министърът на образованието Анелия Клисарова предложи учениците от първи до осми клас да имат само по един учебник по предмет, вместо да избират между няколко издателства.

 

Най-четените