Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

България е дала 330 000 лева субсидия за филма на Мишел Бонев!

3000 лева ми е заплатата, от първия месец я давам за благотворителност, обидно ми е да ме питате за 200 евро самолетен билет, ядоса се наскоро министърът на културата Вежди Рашидов, попитан кой е платил самолета до Венеция Снимка: Sofia Photo Agency
3000 лева ми е заплатата, от първия месец я давам за благотворителност, обидно ми е да ме питате за 200 евро самолетен билет, ядоса се наскоро министърът на културата Вежди Рашидов, попитан кой е платил самолета до Венеция

Скандалът с представящата се за творец на две държави Мишел Бонев, филма й и пътуването на Рашидов и делегация до Италия набира страшна скорост - и у нас, и в Италия.

Националният филмов център (НФЦ) e субсидирал с 330 000 лева на филма "Сбогом, мамо" на живеещата в Италия Мишел Бонев с българско име Драгомира. Италианските медии определиха Бонев като протеже на италианския премиер Силвио Берлускони и дори я свързаха със свитата му от компаньонки.

Министърът на културата Вежди Рашидов не спомена за това в началото на скандала тръгнал от въпроса кой плати разходите на 40-членна българска делегация на фестивала във Венеция през септември, където присъства на връчването на наградката. Според Рашидов - италианското министерство на културата, което пък отрича. На Апенините поискаха оставката на италианския министър на културата Сандро Бонди заради скандала с "изфабрикуваната награда".

В крайна сметка Мишел Бонев преди дни направи изявление, че нейната фирма "Романтика ентертеймънт" е платила разходите на делегацията, за да можело българската култура да се представи достойно във Венеция след 20-годишно отсъствие. 

Пред Би Ти Ви днес директорът на Националния ни филмов център Александър Донев заяви, че субсидията е била получена правомерно. Вчера кинокритикът Антония Ковачева, която е член на художествената комисия в центъра, каза, че лентата не е получила необходимите точки, за да бъде предложена за финансиране, но директорът има право по своя преценка да отпусне сумата.

Днес Донев заяви, че филмът на Бонев събрал необходимите точки "на втория си опит" и бил класиран на първо място измежду три проекта. Първия път филмът не успял, защото се състезавал с утвърдени професионалисти, а липсата на опит у Бонев като продуцент и режисьор отнела точки на творбата. Второто кандидатстване било като дебют, каза Донев и подчерта, че е издал заповед за финансиране на този проект според правилника и закона за филмовата индустрия.

"Това е първата мажоритарна италианска копродукция, която идва в България и получава подкрепа от Националния филмов център. След тази подкрепа дойдоха още две италиански продукции, които бяха заснети тази година в България", каза шефът на НФЦ.

Според Донев с пътуването на българската делегация до Венеция не е нарушен етичният кодекс, защото става въпрос за официална покана от италианското Министерство на културата. "Признанието" на Мишел Бонев, че лично е платила разходите на делегацията, които според италиански медии са 400 хил. евро, а според български - 40 000, Донев коментира така: "Мисля, че става въпрос за една деликатност от страна на Мишел към италианското министерство на културата".

По повод присъствието на Вежди Рашидов на първия снимачен ден на "Сбогом, мамо" Донев заяви, че министърът на културата присъства на първите снимачни дни на всички български продукции, на които е бил поканен от филмовия център.

По-късно от филмовата гилдия поискаха оставките на заместник-министъра на културата Димитър Дерелиев и на Вежди Рашидов, заради мизерните субсидии за българско кино, предвидени в бюджет 2011 и по повод скандала с Бонев. 

Миналата седмица медиите в Италия цитираха разговор между италианския министър на културата и генералния директор на фестивала във Венеция, в който става ясно, че двамата имат червена тревога "от много високо" и се настоява за даване на награда на "една приятелка на Берлускони и на българския премиер".

"Имам покана от италианския министър на културата Бонди. Беше казано, чрез моя външен отдел, че канят целия актьорски състав да присъства на биеналето, че ще има награда този филм. Отчитам се единствено на министър-председателя, не на вестници. За първи път видях Мишел Бонев там, зарадвах се, че има българска награда, не анализирам личния живот на хората. Това не е моя тема". Това заяви  Рашидов в първи коментар по темата по БиТиВи миналата седмица. Тогава не спомена, че е бил на първия снимачен ден на филма и на практика не е видял Бонев за първи път във Венеция, както стана ясно днес. 

Запитан тогава дали се чувства употребен от една млада красива жена, която си е поискала награда, Рашидов отговори "Не". Не раздавам награди, като министър се гордея с българските постижения, заяви той. 

Премиерната творба "Сбогом, мамо" на Бонев, в която играят Татяна Лолова, Юлиян Вергов и други български актьори, получи наградата "Action for women", която се дава за първи път на дебют. Обяснението на организаторите бе, че това е специален приз, създаден по случай 60-годишнината на европейската конвенция за съхраняване на основните човешки права.

Наградата й бе връчена от зам.-министъра на културата Франческо Мария Джиро. Тогава стана ясно, че лично Силвио Берлускони е пожелал "любов и топлина" на Мишел и нейния филм.

Кинематографистите в България на протест

Български кинематографисти поискаха днес с официална декларация оставките на Рашидов и на заместника му Димитър Дерелиев. На пресконференция те заявиха, че настояват за  отмяна на готвена законова поправка, която ликвидира възможностите за финансиране на българското кино. Декларацията е адресирана до премиера Бойко Борисов и председателя на парламента Цецка Цачева.

Повод за нея са предвидените в преходните и заключителните разпоредби на проектобюджета 2011 г. промени в Закона за филмовата индустрия, които "освобождават държавата от задължението да финансира български филми".

Според кинематографистите с поправката, формулирана в параграф 82, която се внася "на тъмно", се ликвидира базата за формиране на годишния бюджет за кино. Досегашният текст беше, че държавата трябва да осигури средствата за създаване на най-малко седем игрални филма, 14 документални и 160 минути анимация. Сега "най-малко" се заменя с "до", добавя се и "класическата" за последните години фраза "при възможност", с която управляващите си измиват ръцете, заяви Диана Андреева - директор на Обсерваторията по икономика на културата.

Протестиращите са обединени в организациите Асоциация на филмовите продуценти, Българска асоциация на кинорежисьорите, Обсерватория на икономика на културата, Съюз на българските филмови дейци и Асоциация на българските оператори.

Според декларацията Рашидов и Дерелиев "не защитават интересите на българското кино и вредят на филмовия процес поради некомпетентност". Освен това министърът на културата уронва и международния престиж на българското кино като представител на българската държава, оглавил делегация в Италия на разноски на частна фирма.

Започнала е процедура за уведомяване на председателя на ЕК Жозе Барозу и на еврокомисарите Вивиан Рединг и Нели Крус за проблема.

 

Най-четените