Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дигиталните разплащания растат лавинообразно в Европа

Цялостната извадка от мащабното проучване на Visa обхваща 36 843 европейци от 19 държави Снимка: Visa
Цялостната извадка от мащабното проучване на Visa обхваща 36 843 европейци от 19 държави

Броят на европейците, които използват редовно мобилни устройства за разплащания, се е увеличил тройно през последната година - от 18% на 54%, според данните от мащабно проучване на Visa за мобилните разплащания в Европа.

Цялостната извадка обхваща 36 843 европейци от 19 държави на континента и категорично показва тенденцията, че мобилните разплащания с голяма бързина набират популярност сред европейците. Държавите, в които е проведено проучването са : Австрия, Белгия, Великобритания, Германия, Дания, Израел, Ирландия, Испания, Италия, Норвегия, Полша, Румъния, Словения, Турция, Финландия, Франция, Холандия, Швеция, Швейцария.

Проучването "Дигитални разплащания" е изготвено от агенция за проучвания Populus по поръчка на Visa в периода август - септември 2016 година.

Само преди година 38% от анкетираните европейски граждани са казали, че никога не са използвали мобилно устройство за разплащане, докато през настоящата година този дял пада на едва 12%.

Петдесет и четири процента от респондентите, които редовно използват мобилните си устройства за разплащане на стоки и услуги е процент, който е три пъти по-висок в сравнение с 2015 година, когато проучването е проведено за първи път. Тогава едва 18% са заявили, че използват редовно мобилни устройства за разплащания.

Отношението към мобилните разплащания се е променило през последната година, тъй като потребителите все повече приемат използването на мобилни устройства.

Данните разкриват, че 35% от анкетираните европейци се разплащат през своите смартфони, 32% се разплащат с wearables (аксесоари), а 28% - през таблети.

Удобството е основната причина 64% от потребителите на мобилни разплащания да избират мобилен портфейл - уеб базиран портфейл за плащане с карта на сайтове, които запомнят данните й. 55% споделят, че са доволни, защото могат да носят в себе си по-малко пари в брой.

Средно 54% от населението на 19-те държави ползват мобилни разплащания, а страните, в които се наблюдава най-голяма употреба са Турция (74%), Норвегия (71%), Дания (71%), Словения (38%) и Германия (33%).

Младежите на възраст между 18 и 24 години са най-склонни да се разплащат дигитално през мобилните си устройства.

87% от тази възрастова група са плащали през мобилно устройство или са използвали мобилно банкиране, като съотношението мъже - жени е абсолютно равно (1:1).

Най-често купуваните през мобилни устройства стоки и услуги включват погасяване на задължения за домакинството (53%), закупуване на билети за автобус и влак (47%), стоки на висока стойност като почивки, мебели и др. (44%), храна за вкъщи (40%), музика, телевизионни предавания и филми (36%).

Потребителите на мобилни разплащания са склонни да закупуват през мобилното си устройство и стоки с висока стойност. Проучването разкрива още, че 59% от европейските граждани превеждат пари на приятели и роднини.

Най-често потребителите разглеждани изложените стоки в магазина, тъй като предпочитат да ги видят с очите си, преди да ги купят онлайн (75%). Всъщност посещението на магазина е важно за всички възрастови групи независимо дали ще купят продукта оттам, или онлайн, сочат данните от проучването на Visa.

Резултатите показват още, че 71% от потребителите на мобилни разплащания използват поне един вид дигитален портфейл - тоест онлайн възможност да се въведат еднократно данни на карта и информация за доставка в централизирана локация за плащане на стоки и услуги през различни сайтове.

47% от потребителите на уеб базираните портфейли избират като основен начин на плащане своята дебитна карта.

Когато използват мобилно устройство, потребителите на мобилни устройства в Европа често се разплащат през уеб браузъри - 67% плащат през уебсайт, 63% - през приложения, а 47% - на място в магазина.

Използването на мобилно банкиране също нараства във всички възрастови групи, става ясно още от проучването.

Мобилните разплащания позволяват на потребителите да проследяват личните си финанси и насърчават добрите отношения между потребителите и техните банки.

Над 40% от анкетираните редовно проверяват баланса по сметките си онлайн или чрез приложение на банката. Това число се повишава до 53% за потребителите на мобилни разплащания. За да преведат пари на приятели и роднини 45% от всички респонденти са използвали мобилното си устройство, а процентът се повишава до 59% за потребителите на мобилни разплащания.

Съображенията за сигурност и страх от измами все още са основните пречки пред по-широкото използването на мобилни разплащания, разкрива проучването.

Основните фактори, които спират някои от потребителите да използват дигитални разплащания, са страх от измами и съображения за сигурност - цели 65%. 51% не виждат основателна причина да променят начина на разплащане и едновременно с това 51% изказват опасения за сигурността на личните си данни.

Липсата на информираност продължава да бъде причина да не се използват мобилните методи на разплащане.

Една четвърт от респондентите (24%), които не са потребители на мобилни разплащания, посочват, че недостатъчното разбиране на технологията е било основната пречка да преминат към този тип разплащане.

Тридесет и седем процента от потребителите на мобилни устройства отчитат като предимство възможността да проследяват разходите си и смятат, че сигурността и безопасността са предимствата на услугите, свързани с дигиталния портфейл.

Отчита се и значително нарастване на популярността на безконтактните карти. Тя се е повишила значително спрямо 2015 - 52% от респондентите използват безконтактни карти в ежедневието си за закупуване на стоки и услуги - нарастване в сравнение с 36% през 2015 година.

Този ръст в употребата обхваща всички възрастови групи.

Потребителите на безконтактни разплащания са по-склонни да използват мобилно устройство като начин на разплащане в сравнение с анкетираните, които не използват безконтактни карти - 52% използват безконтактни карти спрямо 32%, които не използват безконтактни карти.

За прехода към мобилни разплащания Красимира Райчева, мениджър на Visa за България споделя:

"Съществува ясна връзка между настоящата употреба на безконтактни карти и интереса към мобилните разплащания в бъдеще. От въвеждането й в Европа през 2007 година безконтактната технология е все по-припознавана от потребителите като бързо, удобно и сигурно средство за разплащане, което се превърна в новата норма на разплащанията в цяла Европа.

Сега започва преходът към мобилните разплащания, които имат има същите характеристики като останалите разплащателни услуги на Visa. Те са точно толкова безопасни, колкото разплащанията с обикновена или безконтактна карта и несъмнено са по-сигурни от плащанията в брой".

 

Най-четените