Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ръст в продажбите на оръжие по света

Компаниите от САЩ разширяват своя дял в този бизнес. Снимка: pixabay.com
Компаниите от САЩ разширяват своя дял в този бизнес.

Продажбата на оръжия и военни услуги от страна на най-големите оръжейни компании в света е нараснало през 2016 г. и се равнява на общо 374,8 милиарда долара.

По-интересното е друго – 2016-а е първата година, в която се наблюдава ръст в продажбите на оръжие след пет последователни години на спад в тази търговия.

Това показват данни от Института за изследване на международния мир в Стокхолм (SIPRI). Те се отнасят за продажбите, осъществени от компаниите, които попадат в т.нар. Топ 100 на SIPRI - т.е. най-големите в индустрията.

Ръстът в продажбите в сравнение с 2015 г. е 1,9 процента. В същото време повишението в сравнение с 2002 г., когато институтът започва да следи стойността на сделките, е 38 процента.

Това е само първата част от данните, които ще разпространят от SIPRI. През първата половина на следващата година ще бъде публикувана информацията за международния трансфер на оръжия през 2017 г., както и данни за харченето за военни цели по света.

Американските компании разширяват своя дял в индустрията

Компаниите от САЩ са заели по-голям дял от търговията с оръжие по света. Продажбите им за 2016 г. се равняват на 217,2 милиарда долара, което е ръст с 4 процента. За това са спомогнали военните операции на Щатите зад граница, както и придобиването на големи оръжейни системи от други държави.

Продажбите в Lockheed Martin – най-големият производител на оръжие – нарастват с 10,7 процента през 2016 г. Роля за това имат придобиването на производителя на хеликоптери Sikorsky в края на 2015 г., както и повечето доставки на изтребителя F-35.

Забележима тенденция за миналата година е както ръстът в продажбите, така и повишаване на броя на американските компании от военната индустрия, които намират място в SIPRI Топ 100.

Продажбите на компаниите от Западна Европа остават стабилни. Те се равняват на 91,6 милиарда долара, което е минимален ръст с едва 0,2 процента.

Между отделните държави се наблюдават сериозни разлики. Компаниите от Великобритания и Германия отчитат ръст в продажбите, докато при техните конкуренти в Италия и Франция е налице спад.

Ръстът от 6,6 процента в Германия се дължи на повечето продажби, осъществени от производителя на бронирани машини Krauss-Maffei Wegmann и компанията Rheinmetal. И двете компании се радват на интерес от купувачи от Европа, Близкия изток и Югоизточна Азия.

Решението на Великобритания да излезе от Европейския съюз, изглежда, не е повлияло на търговията, осъществявана от оръжейните компании в кралството. Най-голям там е ръстът в продажбите на компанията GKN, която се занимава с производство на компоненти за космически полети.

Общите продажби от руски оръжейни компании се равняват на 26,6 милиарда и също бележат ръст от 3,8 процента. Сделките на руските компании са 7,1 процента от всички по света.

Сериозните икономически трудности на Русия през 2016 г. са довели до забавяне на ръста в продажбите на компании от страната, обясняват от института.

Пет руски компании са продавали повече през 2016 г., други пет – по-малко. Най-добре се представят United Aircraft Corporation, която заема 13-то място в SIPRI Топ 100. Тя бележи ръст с 15,6 процента заради повече доставки за руските въоръжени сили, както и по-голям износ.

Южна Корея доминира сред „новите”

Категорията „развиващи се производители” на SIPRI отразява състоянието на компании от Бразилия, Индия, Южна Корея и Турция. През 2016 г. сред тях доминират компаниите от Южна Корея с продажби за общо 8,4 милиарда. Страната се обръща към родното производство, за да подсили армията си, като същевременно цели да достигне и по-високи нива на износ.

Спад е налице сред оръжейните компании в категорията „утвърдени производители”. Става дума за компании от Австралия, Израел, Япония, Полша, Сингапур и Украйна. При тях се наблюдава спад с общо 1,2 процента през 2016 г., като основна причина за това са по-малкото продажби, осъществени от компании от Япония.

 

Най-четените