Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Три версии за катастрофата на руския Airbus A321

Кои са възможните причини за разхерметизацията на корпуса на Airbus 321? Снимка: Suleiman Oteify
Кои са възможните причини за разхерметизацията на корпуса на Airbus 321?

Руските авиационни експерти разглеждат три възможни версии за причините за тежката самолетна катастрофа от събота, при която Airbus A321 на "Когалимавиа" се разби на Синайския полуостров, а всички 224 души загинаха.

Основната версия на разследващите е, че самолетът се е разцепил във въздуха заради разхерметизация на салона, съобщава РБК. За това свидетелства огромната площ, на която са открити останки от пътническия Airbus.

Експертите сравняват случилото се с инцидента на Ан-24 през 1997 г. в близост до Черкеск. Тогава разследването е установило, че причината за катастрофата е разрушаване на фюзелажа на самолета заради корозия, която е възникнала при експлоатацията на самолета в Африка.

Техническият персонал не е забелязал проблема, скрит в "труднодостъпни зони в долната част на корпуса на самолета", който се е разпаднал във въздуха при увеличения натиск върху конструкцията. Експертите уточняват, че не могат да се правят директни сравнения между остарелия Ан-24 и съвременните самолети, които преминават през всички нужни процедури по технически контрол.

В същото време, авиационните експерти не изключват и версията за терористичен акт при инцидента с Airbus A321. Хипотезата на експертите е за поставена бомба в багажното отделение, чиято експлозия не би могла да унищожи целия самолет, но ще доведе до взривна разхерметизация заради рязкото понижение на налягането.

Подобен е случаят с атентата над Локърби от 1988 г., когато в продължение на 3 години следствието не успява да открие причината за падането на пътническия Boeing 747 на авиокомпанията PanAm. Едва след като са събрани всички отломки от самолета, в един от листовете на обшивката на корпуса е открита огромна дупка, която е доказала взрив на борда.

Третата версия за разпада на самолета е техническа неизправност на Airbus A321. Известно е, че през 2001 г. същият самолет е претърпял лек инцидент при кацане на летището в Кайро, когато е ударил пистата със задната си част. По това време самолетът все още не е принадлежал на "Когалимавиа".

Инцидентът е довел до нарушаване на геометрията на конструкцията. Въпреки че по-късно всички дефекти по него са били отстранени, не е изключено при ремонта да са допуснати пропуски.

Друга причина за разхерметизацията би могла да бъде проблем в самолетния двигател. При т.нар. нелокализирано разрушение на турбината отчупилите се от нея лопатки излитат настрани с огромна скорост и биха могли да разрежат крилото или фюзелажа на самолета.

Разследването на инцидента все още продължава, като се очаква разчитането на бордовите черни кутии, за да се разбере как е работила системата преди катастрофата и какви действия са предприемали хората от екипажа.

 

Най-четените