Нобеловата награда за физика отива при...

Японецът Такаки Каджита и канадецът Артър Макдоналд получават тазгодишната Нобелова награда за физика за откритието на осцилациите на неутрино, което показва, че въпросните частици имат маса.

Отличието е признание за ключовия принос на Каджита и Макдоналд към експерименти, демонстрирали, че частиците неутрино променят самоличността си. Тази метаморфоза изисква неутрино да имат маса, съобщава сайтът Nobelprize.org.

Откритието на двамата Нобелови лауреати променя разбирането за най-задълбоченото функциониране на материята и може да се окаже от решаващо значение за възгледите ни за Вселената.

На прага на новото хилядолетие Такаки Каджита представя откритието, че частици неутрино от атмосферата преминават от една самоличност към друга на път към детектора Супер-Камиоканде в Япония.

Междувременно изследователска група в Канада, ръководена от Артър Макдоналд, демонстрира, че идващи от Слънцето неутрино не изчезват по пътя си към Земята, а се улавят с различна самоличност при пристигането им в обсерваторията в Съдбъри.

Пъзелът на частиците неутрино, озадачавал учените от десетилетия, е разрешен. Откритието води до важното заключение, че неутрино - дълго време смятани лишени от маса частици, трябва да имат някаква маса, макар и малка.

За физиката на елементарните частици откритието е историческо. Милиарди неутрино преминават през човешкото тяло всяка секунда. Почти нищо не може да ги спре - неутрино са най-изплъзващите се елементарни частици в природата.