Запознайте се с още един прачовек

Така е изглеждал един от далечните роднини на хората. Визуализацията, създадена на базата на подробно сканиране на черепа, отнема на палеонтолога Джон Гурше 700 часа или почти 30 денонощия. Снимка: National Geographic

Учени показаха визуализация на неизвестен досега праисторически човешки вид, открит в Южна Африка - люлката на човечеството, а първите отзиви на специалистите са, че това е липсващото звено в еволюционната теория на Дарвин - Homo naledi.

Видът притежава много близки черти до тези на съвременните хора, най-вече в китките и стъпалата. Малкият обем на мозъка и горната част на тялото му са по-близки до предшестващия човека вид, т.нар. „австралопитек", коментира Крис Стрингър от Лондонския природонаучен музей.

Според други учени обаче не става дума за нов човешки вид, а за предшественик на Homo erectus, живял в Източна Африка и смятан за прародител на днешните хора. Към момента костите не са датирани.

Въпреки множеството неизвестни към момента, находката е забележителна и ще помогне да научим човече за появата на съвременните хора преди около 2 милиона години. Преди две години при разкопки в пещери в Южна Африка са открити 1550 кости с еднаква морфология - възрастни, детски и бебешки.

60 учени от Йоханесбург и САЩ, подкрепяни от десетки доброволци, откриват, че те принадлежат на неизвестен вид и се заемат с изваждането и подреждането им. В екипа работят шест жени, тъй като по-лесно се провират в тесните пространства. Фосилите са отрити в дълбока пещера (40 метра), с изключително труден достъп, но в богат на археологически находки район.

Засега се смята, че пещерната камара е използвана за погребално помещение, тъй като най-близките следи за палене на огън са на 800 метра. Ако това се окаже вярно, учените могат да твърдят, че прадедите ни са имали същото отношение към мъртвите като нас, а не са ги изоставят на произволни и открити места.