Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Напрежение между Иран и Великобритания заради задържани британски танкери

Танкерът "Месадар" е бил освободен веднага, но контакт със "Стена Имперо" все още няма и се смята, че контролът върху него е извън екипажа му Снимка: Getty
Танкерът "Месадар" е бил освободен веднага, но контакт със "Стена Имперо" все още няма и се смята, че контролът върху него е извън екипажа му

Напрежението между Иран и Великобритания ескалира, след като Иранската ислямска революционна гвардия задържа два танкера, собственост на британски компании, предават световните агенции.

Става въпрос за плавателните съдове "Стена Имперо" и "Месадар", плаващ под либерийски флаг.

"Стена Имперо" е бил задържан от военноморските сили на Иран заради неспазване на международния морски кодекс по искане на пристанищните и морски власти на иранската провинция Хормозган.

Революционната гвардия уточни, че задържаният кораб есъщият, който те са изтеглили на буксир в неделя, след като той е изпратил сигнал за бедствие.

От  "Стена Бълк" - компанията собственик на танкера, пътувал за Саудитска Арабия, обясняват, че не са успели да се свържат с кораба и се насочват на север към Иран. Компанията твърди, че на борда има 23 служители.

""Нашият кораб "Стена Имперо" беше атакуван от неидентифицирани малки кораби и хеликоптер, докато преминаваше транзитно през Ормузкия проток в международни води. В момента не можем да установим връзка с кораба, който пътува на север в посока Иран", заяви в комюнике компания.

Според иранската държавна информационна агенция ИРНА, позовавайки се на свой военен източник, твърди, че плавателният съд е изключил устройството за проследяване на местонахождението му, пренебрегнал е предупрежденията на иранския Корпус на гвардейците на революцията и се е движел в погрешна посока.

Междувременно беше задържан и втори британски танкер - "Месадар", който е собственост на компанията "Норбълк Шипинг Ю Кей", но плава под либерлийски флаг. Задържането е станало около 16:30 часа по Гринуич, когато на борда на съда се качила въоръжена иранска охрана.

Впоследствие обаче тя е напуснала и корабът е продължил пътуването си по план.

"Връзката беше възстановена, капитанът потвърди, че въоръжената охрана е напуснала кораба и той може да продължи пътя си. Целият екипаж е добре", допълниха от компанията.

Според Иранска новинарска агенция не е имало задържане, а само отправяне на предупреждение.

Данните на сайт за следене на морския трафик показаха, че „Месдар“ е на път за Саудитска Арабия - крайната точка на плаването му.

Действията на Иранската революционна гвардия и новината за задържането на два британски морски съда предизвика извънредно заседание на специалния съвет за извънредни случай към правителството, познат като „Кобра“.

След него външният министър Джереми Хънт заяви, че Лондон ще отвърне по един обмислен, но твърд начин и  предупреди, че ще има сериозни последствия, ако ситуацията не бъде решена  бързо, но въпреки това изключи възможността за военна намеса.

"Задържането е недопустимо. От ключово значение е да се запази свободното корабоплаване и възможността всички кораби да могат да се движат безопасно и свободно в района", подчерта министърът.

Хънт каза,че британският посланик в Техеран е в контакт с иранското външно министерство за намиране на изход от ситуацията и че Великобритания работи в близко сътрудничество с международните партньори.

Външният министър отбеляза, че екипажите на двата задържани съда включват хора от множество националности, но доколкото знае, сред тях няма британски граждани.

Хънт подчерта, че Иран ще бъде най-губещ, ако свободата на корабоплаването бъде ограничена.

По-рано този месец президентът на Иран Хасан Рухани се зарече, че страната му ще отмъсти за задържането на иранския танкер "Грейс-1", който беше натоварен с 2,1 млн. барела лек суров петрол за Сирия. Корабът беше задържан с помощта на британски морски пехотинци по-рано този месец край бреговете на Гибралтар.

 

Най-четените