Нобеловата награда за медицина тази година отива за разработване имунотерапия за борба с рака

Американски и японски учен си поделят престижната награда Снимка: Twitter, @NobelPrize
Американски и японски учен си поделят престижната награда

Тази година Нобеловата награда за медицина се дава за разработването на нови стратегии за за потискане на спирачките на имунната система, които могат да се използват за лечение на ракови заболявания, а лауреатите на престижната награда за Джеймс Алисън и Тасуку Хонджо, съобщават от Комитета за раздаването на наградите.

На практика двамата учени разработват нови методи за лечение на рака, основани на имунотерапията. Те са са изследвали протеини, които пречат на тялото и основните му имунни клетки, известни като Т-клетки, да атакуват ефективно туморните клетки.

Чрез стимулиране способността на нашата имунна система да атакува туморните клетки, тазгодишните нобелови лауреати са създали напълно нов принцип в лечението на злокачествени заболявания.

Алисън, който е професор в раковия център "М.Д. Андерсън" към Тексаския университет, е изучавал протеин, който функционира като спирачка на имунната система и осъзнава потенциала на имунните клетки да атакуват тумори, ако тази спирачка бъде премахната.

Хонджо, който е професор в университета в Киото от 1984 г. насам, отделно открива втори протеин на имунните клетки и разкрива, че той също действа като спирачка, но с различен механизъм.

Ключовите открития на двамата лауреати са повратна точка в борбата срещу рака", посочват от нобеловия комитет.

През миналата година Нобеловата награда за медицина беше връчена на американците Джефри Хол, Майкъл Росбаш и Майкъл Йънг за "тяхното откритие на молекулярни механизми, контролиращи циркадианния ритъм".

От 1901 година са присъдени 108 нобелови награди в областта на медицината. Повече от 200 души печелят наградата. Само 12 жени са печелили авторитетната награда, включително шест жени през последното десетилетие. Средната възраст на победителите е 58 години.

С връчването на Нобеловата награда за медицина започна ежегодната нобелова седмица. Нобеловите награди за физика, химия, мир и икономика ще бъдат присъдени съответно във вторник, сряда, петък и понеделник.

Шведската академия реши да отложи връчването на Нобеловата награда за литература през 2018 г. заради скандал със сексуален тормоз.