Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Левски - до вчера бедняк, днес милионер

Официално - Левски вече има нови ръководители и се радва на финансовата стабилност. Снимка: Sportal.bg
Официално - Левски вече има нови ръководители и се радва на финансовата стабилност.

Само преди няколко месеца Левски крачеше по стъпките на ЦСКА към аматьорския футбол. Огромни задължения - към треньори, футболисти, клубове, НАП. Закъсняващи с месеци заплати. Мизерни стотинки от спонсори, дарителски кампании сред феновете, нащърбен стадион и лиценз на косъм - в края на миналия сезон „сините“ се гърчеха в агония.

Точно като в приказките всичко се промени с магическа пръчица само за ден. По-конкретно на 24 юни 2015 г. Тогава Тодор Батков емоционално се сбогува с привържениците, както и с инвестираните (по собствените му твърдения) 45 млн. лв., повечето записани като дългове към него и фирмите му.

Адвокатът предаде безвъзмездно клуба в ръцете на Иво Тонев, Александър Ангелов и Николай Иванов. Тримата гарантираха, че действат от свое име и не са подставени лица. Обещаха строга финансова дисциплина, управление на пазарен принцип и връщане на позагубената слава.

Последното е на път действително да се сбъдне. Въпреки неочакваната загуба от Пирин в последния кръг отборът на Стойчо Стоев е лидер в „А“ група, на 3 точки пред Лудогорец и Литекс. Какво обаче се случи с разумното харчене и балансът между приходи и разходи?

На дългоочакваното общо събрание изпълнителният директор Константин Баждеков обяви стряскащи цифри. През календарната 2014 г. Левски е генерирал загуба в размер на 5,638 млн. лв. За сравнение - това е бюджет, достатъчен за място в тройката на първенството.

Разходите доближават 14 млн. лв. Отчетен е сериозен спад в приходите от рекламодатели и от продажбата на билети. Ръст има само в едно направление - пласмента на фен артикули, най-вече покрай юбилейния мач с Лацио.

Казано просто - Левски е харчел много повече, отколкото е изкарвал. Разликата е над 400 000 лв. всеки месец. Именно за да пресекат този обречен търговски модел преди време в Управителния съвет влязоха двете най-влиятелни организации на запалянковците - тръст „Синя България“ и Националният клуб на привържениците. Те предложиха експертиза при управлението на маркетинга и гарантираха, че никога повече 26-кратните шампиони няма да попаднат в ръцете на "бащица" със съмнително състояние.

И действително - от лятото насам на „Герена“ настъпи същински финансов ренесанс, който обаче е трудно да бъде обяснен с чисто икономически механизми. Въпреки че изпрати един от най-кошмарните си сезони и пропусна евротурнирите за втора поредна година, сякаш от нищото клубът си осигури няколко тлъсти спонсорски договора.

БТК чрез марката си „Виваком“ е не просто генерален партньор - телекомуникационната компания скоро ще стане и крупен акционер срещу инжекция от 13 млн. лв. (уставният капитал ще бъде увеличен от 30 669 974 до 43 669 974 акции с номинал 1 лев). А нейният представител Бранимир Ботев - бивш заместник-министър на туризма, оглави Надзорния съвет на мястото на Батков.

И ако в щедростта на БТК вероятно има търговска обосновка предвид милионите потенциални клиенти, то ангажиментът на „Щрабаг“ буди най-малкото недоумение. Австрийската компания строи магистрали и други мащабни инфраструктурни проекти и едва ли се нуждае от каквато и да е реклама сред футболни привърженици.

Логично или не, Левски се превърна от бедняк в милионер. Днес заплатите се превеждат на секундата, дългът към НАП се топи със скорост 6-цифрена сума на месец, задава се първата от доста време насам лъскава селекция. Готови са парите и за козирката на новия сектор „А“, който ще отвори врати напролет.

Чрез новия Управителен съвет се създава впечатление за пълно единение в синята общност. Към досегашните членове Иво Тонев (председател), Константин Баждеков, „Синя България“ и НКП се присъединиха новият съсобственик Николай Иванов, любимците на публиката Николай Илиев и Гошо Гинчев, както и продуцентската компания на ВИП феновете Иван и Андрей – „Междинна станция“.

И все пак - сменен ли бе действително моделът „Бащица“? Не очаквайте честен отговор. В риалити формата „Български футбол“ пачките и обещанията се ценят далеч повече от прозрачността.

 

Най-четените